CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, February 28, 2010

Oh cermin mata ku........

Aku dah bosan!
Aku dah tak sanggup lagi....
Aku dah tak tahan lagi...

Tapi nak buat macam mana?
Dah ditakdirkan begini.....
Teruskan la....hingga akhir nanti....akhir hayat le...
Kenapa begini?
Ntahlah...........

Dulu2 zaman kanak2 tak cukup zat makanan agaknya...
Bapa tak mampu...kerja sebagai "pengukir"
Aku , kalau time cuti sekolah selalu tolong @ teman arwah abah aku ke kebun...


Yang aku tahu bila aku mula masuk sekolah menengah 
aku dah tak berapa jelas pandangan aku..... 
aku mengadu kepada arwah abah....mata kelabulah abah....
arwah abah bawak cek mata kat kedai cermin mata yang boleh dikira masa itu.....

Sejak bersekolah menengah hingga le ni....
dah berapa tahun daaaaa.....?
lebih  30 tahun bercermin mata!
ntah berapa puluh pasang cermin mata aku ni...
masa sekolah dulu...selalu patah - jatuh patah....
salah letak patah....
masa tu mana mampu nak buat cermin mata spare..........

Sampai ke hari ini - penat bercermin mata ni...
dulu2 hanya untuk rabun jauh.....
sekarang dah tambah pulak untuk rabun dekat!
hai menunjukkan dah tua la tu....
baca pun dah tak nampak....ngeh3x
sekarang harga nya wow....ratusan  - ribuan beb!
pakai contact lens? tak pernah pulak.....
ntah - macam tak berani pun ye.....
nyusahkan aku ade la....
Aku jenis lasak...he3x...dulu ahli sukan beb!





 cermin mata aku ni harganya
lebih 1K sbb power dah tinggi beno - ade 2 set.... 
sebelum CNY tukar cermin aje...
sepasang  pun dah makan 1/2 K!!!

34 comments:

Araz said...

Salam... Hajah kalu citer P.Ramlee kalu tak nampak kena pakai teropong... baru nampak...
He..he..he..gurau je...

sonata anak kancil said...

Dr Araz : itu P.Ramle lain la....ade gak teropong murid yang berkeliaran di tingkat atas...tau la sape yang suke keluar kelas...

CIKGU NAMAN said...

akak dah cuba try produk permata hijrah?

katanya boleh reduce power lens

xtaulah pulak

KAMATO said...

bila dekat rabun, jauh pun rabun itu petanda dah tua, saya dah 2 tahun pakai spek macam tu

Yunus Badawi said...

Samalah kita. Tapi kalau dibandingkan dgn mereka yg tak boleh melihat langsung, kita ni dah kira sgt beruntung. Walaupun berkaca mata tapi masih boleh melihat dunia ini. Oleh yg demikian aku malu nak komplen kpd Tuhan.

Aku redha ya Allah.

atuk said...

Assalamualaikum SAK

Alhamdulillah, harga mahal sediktpun tak apa, untuk kegunaan sendiri

macam saya, satu tahun lebih 5 pasang cermin mata tukar,kerana anak semua pakai

Wassalam

al-mankaraqi said...

baru saya terfikir tentang suka duka hidup bercermin mata.......terima kasih.

ONE ZABA said...

pakai kanta tangan pun ok kut...

rezeki said...

salam cikgu

tebal kantanya, mau powernya tinggi

saya pun rabun jauh ,bila memandu baru pakai , 1 yang gelap cerminnya utk siang dan 1 utk malam

::FAIZ:: said...

Saya Bersimpati disini....

ahmad humairi said...

mata kabur...
tanda dah dekat kubur...

DUN Behrang 2020 said...

Ada dgr gak pasal permata hijrah tu...boleh la cuba...tapi kena tgk gak tahap 'kerabunan' tu...katanya ada yang sampai boleh kata "katakan tidak pada cermin mata..."

insan pendidik said...

salam,

kite berkongsi masalah yg sama hehe cume IP tkde rabun dekat je.. aritu tuka spek.. org kedai cakap ade operation skrang ni lebih kurang RM 8k terus tk yah pkai spek lg gune laser katenye.. tp mslhnye tiada jaminan pun sbb ade kes jd rabun balik.

Yg permata hijrah tu walaupun ade bukti berjaye tp biasenye sementara je rasenye pun lom ade kajian klinikal lg...

abu muaz said...

begitulag kita niii.... kalau dah tua ya.macam-macam hal berlaku...tapi nasib baik boleh melihat lagi.

Che' Pit said...

shhhh
ni rahsia kita..
dari dulu sampai skrg, CP x pernah pakai contact lense..
Huhuhu takut nak masuk n keluarkan, huhu..

Naz Mohamed said...

Rajin2la minum jus lobak, InsayAllah mata terang semula.

Anak2 saya pakai spek masa tadika lagi , tiap2 tahun tambah power. Bila mereka ada masalah dgn spek (patah, longgar, skru tercabut le dll), saya cakap.."pergi bagi tahu kat ayah, mama tak faham masalah org yg pakai spek ni"

Sejak 2thn lepas (dah masuk 40an)saya dah kena pakai spek tuk membaca (rabun dekat) . Tu pun tak suka nak pakai dan sekali sekala aje. Nie semua tanda2 dah dekat nak....

ISZA said...

amalkan.. pagi2 merenung pepohon hijau.. insyaallah.. power mata rosak tu berkurangan.

leh juga ambil embun pagi.. sapu kat mata.. sertai dengan selawat dan niat..

Ayah Zain said...

Salam SAK,

saya nasib kenal dengan optimetris so kira baynak jugaler dapat diskaun

sonata anak kancil said...

Naman : tak tau la produk ni...baik guna air zam-zam...

sonata anak kancil said...

Kamato : saya pun 3/4 yrs ago! rajin baca ...! cikgu katakan....he3x

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : Aku sedar tu....alhamdullilah kita memang bersyukur dengan segala nikmatNya...ade lebih terok lagi...yang rasa tak best ni sebab jeles tengok orang tak pakai cermin mata....!

sonata anak kancil said...

Rozali :samalah kita! saya satu keluarga - mak - pak - anak 5 seme berkaca mata!!! kayo-kayo.....kayo dengan cermin mata...

sonata anak kancil said...

Al-Mankaraqi :untong awak tak pakai cermin mata...alangkah seronoknya...

susahnya bercermin mata ni....bangun tidur menggagau cari cermin mata!terngendap2...

sonata anak kancil said...

OneZaba : ni kanta dalam makmal sains tu ke? kalau aku punya power ni..berapa tebal kanta tu hah?

sonata anak kancil said...

Rezeki @ Pak Itam : memang tinggi powernya...guna cermin nipis...tu yang jadi mahal! saya kalau malam...kurang awas! jadi jarang sangat drive malam2 ni...jika terpaksa - kena lah jugak

sonata anak kancil said...

Faiz : terima kasih turut simpati mereka yang berkaca mata....saya je rasa bosan dah...tatau la orang lain kan!

sonata anak kancil said...

Ahmad Humairi : tak semestinya...banyak faktor lain lagi!

sonata anak kancil said...

Dun Behrang : tak pernah jumpa produk ni....baik guna air zam-zam...tu pun tak diamalkan jugak!

sonata anak kancil said...

Insan Pendidik : lebih baik saya rela pakai cermin mata drp buat operation...dahlah 8K.....mak oiii....belum tentu lagi....tak nak la saya menanggung risiko.

sonata anak kancil said...

Abu Muaz :bersyukur sebenarnya...banding mereka yang lebih terok lagi tu....

sonata anak kancil said...

Che Pit : sama la kita...takut nak kuar masuk lens tu...walaupun orang guna tak ade masalah....mana tau tangan tak bersih kan....lagi lah bermasalah nanti

sonata anak kancil said...

Ina : ha ha ha...
( gelak sikit ) baru 2 tahun tu...bayangkan saya sejak sekolah menengah pakai spect! tu orang kata jemu jelak...nak wat macamana kan..redha aje la...bangun tidur mengendap2 cari spect....

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : ade jugak dengar macam ni....kat bandar ni mana ade embun yang bersih lagik!

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : saya pun gitu jugak...dah dekat 14 tahun kat melaka ni pergi ke kedai yang sama je...pernah try tempat lain...harga berubah2...& tidak selesa @ tak sesuai... macam kedai famaili pulak