CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, February 5, 2010

Kehangatan malam semakin terasa.....

Sudah masuk bulan Februari....
Sekejap sungguh masa berlalu....
Cuaca saban hari semakin membahang....
Sang matahari semakin mengganas bahangnya....
Adussss.....kepanasan!
Pusingan kipas tahap maksima pun masih terasa panasnya....
Hu hu hu kena pasang air-con!
Itu pun paling minima suhunya 16 degree....

Sambil minum sirap bandung....
Bos bertanya : masa awak pada umur awak 17 tahun dulu....
(He he he...dia suruh aku imbau zaman aku sekolah dulu)

Bagaimana keadaan cuaca masa tu dengan masa sekarang?
Ha ha ha.... soalan cepu-mas pulak bos aku ni....
Ye la tuan....sama aje panasnya!
Iklim Khatulistiwa - panas sepanjang tahun!sama la...takkan berubah pulak....( mentang2 aku cikgu geografi )

Awak rasa sama panas ke?
Sama la tuan!
Saya rasa tak sama.....bijak bos aku bermain kata2....
Sekarang lebih panas!!!
Awak tengok - sekarang pasang kipas pun tak cukup...
Tidur malam - kalau tak pasang air-con - kepanasan la....
Kenapa panas? dulu banyak pokok - sekarang banyak hutan batu!

Betul - betul tuan....
Sekarang semakin panas....
Tapi tuan memang terasa panas sekarang....
Sebab nak masuk ke bulan Mac....
Keadaan matahari akan berada tegak di atas garisan khatulistiwa....
Pusingan bumi yang akan menyebabkan keadaan matahari akan menghampiri garisan khatulistiwa...
Ekuinoks akan berlaku!  iaitu cahaya matahari waktu tengahari berada tegak di atas garisan khatulistiwa....
tu yang sangat2 panas...sebab jarak yang dekat atas kepala kita!
pada 21 Mac dipanggil - ekuinoks musim bunga - pada masa ini siang dan malam sama panjang di hemispera utara & selatan...
dan lagi sekali ekuinoks musim luruh akan berlaku pada 21 September.....

Sebentar tadi....
Ku sangka hujan akan berlarutan....
Rupa2nya sudah kehabisan titisannya!!!

Uwa uwa uwaaaa........terasa kehangatan malam yang syahdu....
Apa2 pun esok kena sekolah ganti!
sebab nak coti 1 minggu masa CNY.....he3x
sekolah ye....esok jadual hari Jumaat -
balik pukul 12....lepas tu pegi Holiday Inn - ade orang belanja lunch atas sebab naik pangkat.....

30 comments:

GPI SKSV said...

Salam..

1. ulasan guru geografi yg menarik...
2. Coti pnjg? tahniah.. kami xde
3. Makan free aje? ni yg ber + jealous..

relevan said...

Sila gunakan air cond jika panas..kawan selalu buka tingkap jika panas..tapi awas jangan buka kain..

Yunus Badawi said...

Di sini hujan lebat dari masa solat Jumaat sampai petang tadi. Aku balik dari meeting di Kelana Jaya banyak jalan banjir kilat.

Esok anak aku yg sekolah menengah tu pun sekolah ganti. Rosak program betul huhuhu

sonata anak kancil said...

GPI : jika mahu ulasan lebih jelas - sila rujuk buku teks geog tingkatan 1
@ tanya en google boleh juga!

rezeki tak boleh ditolak....walaupun dalam keadaan berpantang !!! pantang ke ape....tak yah nak diet2 la....bukan selalu pong!

sonata anak kancil said...

Releven : aku takut bukak tingkap! he3x malu satu hal.....sengaja nak dedahkan kepada perampok??? cari nahas aje.Bukak air-con - dok diam2...

Zyma Da` Catwoman said...

Salam SAK....

Alor Setar ni panas dan kering pd siang hari. Malam pulak sejuk.....

Dahhhhh, aku nak masuk tido. Jumaat malam,kan?? Atau Malam Jumaat??

HUhuhuhuhu.....

;)

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : Tadi hujan kejap....bestnya! sebab dah lama tak hujan...lepas tu berhenti...alahai...

apa program ko hari esok? biarlah anak ko sekolah....ko buat lah program ko .... ko tatau ke sekolah dah beri senarai cuti?
sekolah aku siap2 beri kepada parents senarai cuti & sekolah ganti...

sonata anak kancil said...

Zyma : kat sana lagi lah panas! sebab negeri jelapang padi kan!
Jumaat malam.....selamat tidur...jangan lupa baca Bismillah.

cikgu isza said...

Arghhh...
orang cuti,
kita x,
xyah ganti,
x cuti seminggu...
huhuhu

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam...buang ja baju tidoq...baru sedap....ekekekekek....

Ayah Zain said...

Salam SAK,

kat pontian, hujan renyai2 sejak dari kul 4-7petang. dingin sikit rasa ni. dah lama membahang

maiyah said...

mmg skrg ni makin panas..

::FAIZ FARISH:: said...

Dulu tak payah aircond pun aku masih blh tido lena kecuali nyamuk kacau... skang takde aircond?... berpeluh2 aku tido.... dunia makin panas...

laki cikgu kimia said...

bergolek jangan lama sangat. luluhawa. heh

insan pendidik said...

salam,

Kebetulan rakan sekelas IP ade cekgu yg ulang alik dr Melaka...dia komplen kat Melaka cuaca panas mase ni...tapi kat KL ptg slalu ujan je...cikgu sejarah plak nk cite...mungkin Melaka tu dekat ngan laut pengaruh dari kelautan sbb tu panas hehe

LiNda said...

ayat standard or klise ~ Pemanasan Global !

wahh... orang naik pangkat, akak dapat makan free.. hehehe syioknya.

ONE ZABA said...

meh hijrah sini. sini tengah musim sejuk. hujan manjang.

noor afzan said...

kak x naik pangkat ke tahun nih..?
=)

naik gaji ke..?

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : awal2 tahun ni sangat sibuk - ganti ke tidak dah memang sibuk....lebih baik ganti....pulun keje - lepas tu cuti ! kan best...

sonata anak kancil said...

Alimaz : itu dah semestinya!

sonata anak kancil said...

Ayah Zain :seronoknya bila hujan turun....

sonata anak kancil said...

Maiyah : semuanya adalah kehendak Allah swt jua....Dia mengetahui segalanya

sonata anak kancil said...

Faiz : kalau tak cukup 1 - ko tambah lagi 1 = 2.....panas jugak? ko tido dalam kolah air....he3x

sonata anak kancil said...

laki cikgu kimia: mana boleh lama - kepanasan!he3x

sonata anak kancil said...

Insan Pendidik : harap dia tak demam - Melaka panas - KL hujan - balik Melaka panas....

sonata anak kancil said...

Linda : akak ni sentiasa murah rezeki! selalu orang belanja....agaknya berkat amalan baca surah al-waqiah kot....

sonata anak kancil said...

OneZaba:
alangkah bahagianya jika dizinkan berhijrah ke atas gunung ! nanti aku nak naik lagi...

sonata anak kancil said...

Noor Afzan : sape la nak lantik akak ni....seronok bekerja seperti sekarang!

TK said...

Baru saya tahu knapa panas skrg.. Bila panas2 ni..saya memang teringat nak minum air bandung...

sonata anak kancil said...

TK : dalam tak nak minum air berbatu ni....kalau dah panas - hantam jugak la!!!