CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, February 16, 2010

NAK IKUT SAYA TAK?

 
Buku ini nipis aje...hanya 5 mm - 
tak sampai 1 cm pun! tapi hargenya....hu3x..tak kisahlah janji 
JIKA nak amalkan - no hal punya....
Buku ni saya beli last early Disember kat LCCT -
masa tu nak ke Vietnam....belek2 bagus...belilah....
HAJAT hati sangatlah besar! TETAPI sehingga hari ini....
hajat tinggal hajat saje le....

 macamana tak kesampaian hajat ni....
tau2 la....setakat hari ini Allah swt anugerahkan selera makan- cukuplah baik....
( tapi ingat2 juga...bukanlah maknanya ikut nafsu serakah yer....
bukan makan ikut kehendak - tetapi ikut keperluan kita okey....)

walaubagaimana pun saya nak kongsi apa yang ade di dalamnya...
dalam masa 14 hari - gerenti boleh turun punya! yang penting IKUT!!!
jangan sari buat - sari tak....kena kuat DISIPLIN...
ye...apa2 pun disiplin mesti kuat...kalau tak -  usah haraplah....
JADI saya ni tak kuat disiplin....maka tak terbuat la...
ade aje rezeki bergolek2 datang - sikit2 makan - lama2 banyak lah jugak lemaknya!
 ( untung tokey tu dapat duit saya..)

yang perlu kita tukar makanan yang kita makan...makanlah jugak...
banyak yang menyarankan jangan banyak makan bende2 
yang dimasak dengan minyak....
tapi inilah yang biasa kita makan kan..kita boleh makan....
cuba kita kurangkan la sikit ....kita kira berapa perlunya nutrients
yang diperlukan oleh badan kita...tu aje....
saya tak pandailah nak ulas panjang lebar....
banyak info kesihatan yang memberitahunya....
apa2 pun jika nak ikut la...
tak ikut saranan2 tu....lu tanggung la sendiri!

saranan yang diberikan:
catat : my food journal
*
*
*
Breakfast:____________
Snack :______________
Lunch :______________
Snack:______________
Dinner:______________

melalui catatan ini...kita akan tahu betapa banyaknya kita sudah makan....
jadi perlahan2 kurang kan la.....ini yang saya tak terbuat!

( jap lagi nak masak pulak dah....kalau terlebih rajin nak buat 
kuih tat gulung yang diajar oleh makcik kantin saya...)


34 comments:

Che' Pit said...

hmm masih belum sanggup nak menyekat selera makan yang sememangnya tgh besar ni, ngeh ngeh ngeh..

semoga berjaya

sonata anak kancil said...

Che Pit : try kawal Che Pit...takut penyakit datang menyerang!

Yunus Badawi said...

Aku ni susahlah rasanya nak turun berat badan. Emak Adam masak sedap2. Meeting dgn org gomen dpt makan lagi. Jumpa klien kita pulak belanja mereka.

Boleh terima tak alasan asalan aku ni? hehehe

insan pendidik said...

makan kene control gak tp yg plg ptg kite sihat dan terhindar dr bala penyakit moga Tuhan berikan kesihatan yg baik2 wat kite semua

imanshah said...

cuti2 ni makan best tol

al-lavendari said...

sekurang2nya dah ada angan2 nak buat ! saya angan2 pun belum lagi ..

Cikgu Yang Azmah said...

Salam!! Mari ikut kita dah turun 8kg, bukan nak cantik tp Dr dah nasihat banyak kali? suruh kurangkan berat badan. Tinggal 2kg lagi..cukuplah jadi 60kg. Boleh bantu he he he!!

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : ko punya alasan...lebih kurang sama aje ngan aku! tu lah yang payahnya...

sonata anak kancil said...

Insan Pendidik: betul tu...kawal makan untuk sihat....jaga makan ye...

sonata anak kancil said...

Imanshah : ni yang lemah...bila dah berjalan...cari makan la apa lagi!

sonata anak kancil said...

Al-Lavendari :ni pun asyik berangan nak buat...tapi tak sampai matlamat!

sonata anak kancil said...

Cikgu Yang Azmah : boleh kongsi ni cikgu...dah obes ni...sila cek email cikgu!

relevan said...

Cerita pasal makan ke ni?..lalala kawan suka makan..

Miecyber @ Sudu said...

Nak ikut..nak ikut....

cikgu isza said...

tengah ajar diri supaya berdisiplin.. dah berdisiplin baru leh mula.. hehehe

manzlie said...

slaam cikgu sonata..

ikut petua cl skg nih kat makkah..

No Breakfast
Heavy Lunch
Dinner cuma makan buah/roti jer..no rice..

alhamdulilah..skg satu lubang tali pinggang dah lepas...

waslam

kakpah said...

salam sonata,
benda2 yang tak leh makan tu yang sodappp dan kita nak jamah kan? hehe..

~ CeguLinn~ said...

makanan dan saya tak ley dipisahkan ... cam ner lah nak kurus erk ...

ummi humaira said...

salam cikgu sonata..

ermmmmm , ni yg payah nih , hajat di hati bergelora bagai nk ghak , konon nk turunkan berat badan ,

he he he nmpk makanan terus lupa segala2 nya.

sonata anak kancil said...

Releven : fasal nak ajak kurangkan makan! tapi kalau ajak makan...aku jadi aje!

sonata anak kancil said...

Miecyber : jom! ko catat apa yang dimakan...buat analisa..baru tau berapa kalori - berapa lemak yang dah dimakan!

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : ni lah yang payah! nak tunggu berdisiplin....berkilo2 la naik dulu!

sonata anak kancil said...

Manzlie @ CL : boleh nak ikut cara Cl ni...tapi bila nak kena gi ngajar pepagi...nak pekena b'fast jugak! kang tak larat nak mengajar...

bila dah b'fast - lunch pun lewat la...dinner : kadang2 ade nasi @ tidak

tahniah la dah berjaya tu! ni yang rasa jeles....sabo - sabo aje le...

sonata anak kancil said...

KakPah : memang betul KakPah....masakan M'sia ni seme nya mneyelerakan! susah la macam ni....apa cara ni KakPah!

sonata anak kancil said...

CeguLinn : serupo la kita weh....
sedap aje! ( tapi kadang2 kat kantin tu...sama aje! )

sonata anak kancil said...

UmmiHumaira : betul ! apa lagi bila pekena Ummi yang masak....BEST nya! marvelous-marvelous!!! bila ye?

noor afzan said...

semoga berjaya ye kak..
saya sokong..

KAMATO said...

Dua minggu lepas saya jumpa penasihat pemakanan, dia kata kalau makan pastikan bunga di sekeliling pinggan tak tertutup, dia bulatkan di tengah pinggan itu dan bahagi kepada 4 bahagian, suku untuk nasi, suku untuk lauk dan setengah lagi untuk sayur dan pastikan tak tambah

xiiinam said...

Semoga sihat sentiasa...

Itu yang sangat penting kan...

sonata anak kancil said...

Noor Afzan : harap begitu la....kalau tak turun pun ...mintak sihat walafiat ...

sonata anak kancil said...

Kamato :idea ni saya dah pernah dengar...tapi tak buat!!! hu3x...ok-ok....kita buat la lepas ni.....ye ke? baru jap balik dari b'fast ngan hubby....ranap!

sonata anak kancil said...

CkLah : itu yang sebetulnya....tapi dalam pada tu...kawal makanan supaya tidak mengundang penyakit...alhamdullilah takat ni sihat walafiat...tatau la esok lusa Allah swt tarik nikmat ni....

Alimaz-Kembara Terasing said...

saya selalu niat nak diet tapi bila dah benda makan ada depan mata...terus tak jadi...

sonata anak kancil said...

Alimaz : sama aje le kita....pantang orang ajak makan......jadik!.