CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Wednesday, February 10, 2010

Suhu aku mendadak naik!

Pranggggg..................! 
Aku hempas segala pen/pensil yang diambik olehnya...
Ini keje ko datang sekolah?
Dah lama ko buat keje ni?
Mak-bapak ko suruh buat ni seme?
Eiiiih....kalau setiap batang ni ...100 dosa...
berapa banyak dosa ko ni?
Ko pegi cari budak2 ni ...ko pegi pulang !

Ko nak buat apa dengan ni seme?

Saya nak guna la...dengan muka selamba-dok dia...

Eiiihhh.....memang tak berkat ko belajar...ko tau tak!
Sia2 ko belajar...guna bende2 curi.....
Ko pegi pulang seme ni....
Ini cakap cikgu tau...sama macam cakap mak ko tau....
kalau tak berkat - tak berkat la...
Sia2 konon nak berlagak belajar....
Ko nak jadi apa ni?
(mengalah bertih goreng aku marah kat budak ni)

Guru yang ada kaget - aku bertempik....


Sape lagi yang bersubahat dengan ko?
Dia pun beritahu 2 orang lagi buat keje yang sama...
Cikgu yang ditugaskan bawak masuk kawan2nya...

Sape punya ni?
Saya punya cikgu!
Ko tunjuk sekarang mana barang2 ko punya ...
Dengan terketar2 tangan pilih satu persatu barang sendiri...
yang lain orang punya..termasuklah calculator....
Mana ko curi ni?
Saya bukan curi - saya angkat atas meja dia....
Eiiiii....curi lah namanya!

Budak yang kehilangan calculator datang....
Cikgu ni saya punya!
Pecah tembelang - tadi dia ngaku dia punya...
Amik ko...


Arahan : Panggil mak - bapak seme ...MESTI datang jugak...
Tulis seme salah laku & pengakuan...


Salah sorang budak tu....pindah dari SMKTM
Eiiii...ko.....ko baru masuk ke sini...mak ko jumpa aku.....
lembut gigi dari lidah...
Masa tu aku dah cuak kenapa ko datang ke sini......
Aku akan telefon sekolah lama ko....


Esok seme emak-bapak datang ke sekolah.....
SIAP korang.....baru tau langit tinggi rendah....


inilah antara bidang tugas cikgu - bukan takat ngajar
matapelajaran yang ditetapkan...malah mendidik supaya
akan menjadi insan yang bersahsiah terbaik...kerana merekalah
yang akan menerajui negara kita ...yang mengganti kita nanti...
sebab tu aku sangat marah bila kes seperti ini berlaku di sekolah...








38 comments:

sI tEDI said...

cikgu,
selalunye budak2 yg baru berpindah randah ni mmg bermasalah. tak terima pun x leh PPD dah luluskan.

dah dapat masuk sekolah lain buat perangai pulek.

sonata anak kancil said...

SiTedi : Betul!!! cikgu tempat baru la pulak yang membentuk sahsiah depa semula ...ni yang aku fenin! patutnya sedar la kan...dah jadi macam ni...siap korang - aku panggil parents..biar depa tau hal anak diorang...

relevan said...

Sabar cikgu..pekena air kelapa dulu bagi turun suhu..Bagi mak bapa datang sekolah dan bagi kan mak bapa tunjuk sebab kenapa anak2 mereka degil dan suka mencuri..

Yunus Badawi said...

Nasib aku tak jadi cikgu. aku ni tak pandai nak marah org. Serius aku cakap ni

cikgu isza said...

pastikan semua dah rekod dan bukti dah jelas ye cikgu.. ade mak bapa yang sukar nak trima walopun anak dia dah buat kesalahan berulang2 kali...

nza said...

gitulh pengorbanan yg brgelar guru...marah bkn tnda benci ttp rasa syg n perihatin....

ONE ZABA said...

esok jangan lupa bawak pedang... lembing... keris...perisai tinggal lak.

bersedia untuk amukan Si Sonata dari gunung ledang!!!

noor afzan said...

aduh..
napela budak tu ek..?
aishh..

sonata anak kancil said...

Releven ; air kelapa tak ade...aku pekena limau cina aje....

~ CeguLinn~ said...

itulah cabaran cegu di zaman skank nie. Bukan setakat mengajar tetapi terpaksa berhadapan dengan perangai bbudak yg penuh dengan pelbagai masalah yang mengugat kesabaran kita yang bergelar guru

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : aku sebenarnya tak pandai jugak...aku berlakon je... aku la pelakon handalan! kalau tak hentam macam ni...diorang tak tahu aku marah...

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : seme rekod siap....jadi memang ibubapa yang dtg tak leh kata ape dah...ade tu dah beberapa kali datang - naik fed-up dah!akhirnya Allah swt beri balasan kepada anaknya...!

sonata anak kancil said...

Nza : ade juga yang degil....lepas tu kan....ade lah musibah ke atas dirinya...saya pun tak kata ape la...ibubapa pun datang melaporkan ....dalam hati --- amik ko degil sangat! ( apa2 pun bila diselidik2..berbalik kepada ibubapa jugak )

sonata anak kancil said...

OneZaba : lidah ku lebih tajam dari mata pedang....!

sonata anak kancil said...

Noor Afzan : kesian anak emak bapaknya...dapat anak seperti itu...
( ade tu kan...ibubapa datang jumpa saya...dia naik malu dah sebab anak2...saya nak kata apa kan...anak awok - awok urus lah!)

sonata anak kancil said...

CeguLinn : macam2 perangai budak2 ni...bawak masuk ke sekolah...cikgu pun kenalah urus macam2 perangai ni...sabo aje le...

n@m@n said...

jaga2 suhu tu..nanti suspek H1N1 pulak..hehe

LiNda said...

Salah makbapak !

Anak-anak perlu diberi perhatian . Kena tanya perkembangan mereka dan apa yang mereka lakukan disekolah .
Jangan lepas tangan .

♥LoveHeart♥ said...

astaghfirullahalazim...
budk2 zaman skrg.. hmmm

sonata anak kancil said...

Naman : ade pening2 sikit ni....

sonata anak kancil said...

Linda : tau tak pe....emak bapak - lepas tangan aje...tapi tak la seme yang macam ni , emak bapak dah fed-up...kita pulak tukang pantau anak dia...

sonata anak kancil said...

LoveHeart : kesian kat emak bapak dia dapat anak macam ni....

Daun Bidara said...

agaknya kalau daun jadi cikgu dah lama masuk penjara

Ayah Zain said...

Salam SAK,

caya la sama lu.

sonata anak kancil said...

Daun Bidara : kalau tak tabah, sape pulak nak jadi cikgu!

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : wa pun sama...wa caya lu

ummi humaira said...

salam sonata...

mula baca ayat awal tu , ingat ke demam panas ...ghupa nya dah tahap mendidih .

maiyah said...

mmg mncabar gak kan, kalo x sbr mau nak diluku lukunya tp para guru mmg byk sabar

TK said...

Mana yg salah tu kenalah betulkan, right?Sape lagi yg nak betulkan kalau tak kita. Bebudak ni kadang2 kat rumah nampak baik depan parents.Kat sekolah..cikgu aje yg tau..Hari ni I last day sekolah.Ni rushing nak g sek..sempat lagi tu.. Happy Holidays ye!

rezeki said...

salam cikgu

mmg tugas guru bukan sekadar mengajar tapi mendidik anak bangsa

cuma sesetengah ibubapa tak boleh terima kenyataan yang anak2 mereka yang melanggar peraturan perlu ditegur dan diberi peringatan atau pengajaran

krn cerita anak ku sazali sekarang dah banyak berlaku

insan pendidik said...

elok tu amik tindakan tegas tk bole dibiarkan bebudak camtu kat skolah mula curik barang kekawan...dh beso sok ntah2 bole jd perompak beso lak

Cikgu Adham said...

salam...

sememangnya tugas guru nh sangat hebat... memanusiakan manusia yang bukan semua org boleh galas

sonata anak kancil said...

Maiyah : dengan bebudak pelbagai ragam...cikgu kena banyakkkkkkkkkk
bersabo....kalau tak sabar banyak la
cikgu masuk penjara ? ramai la orang tak mau jadi cikgu ? sape nak ajar anak cucu akan datang?

sonata anak kancil said...

Ummi Humaira: mendidih-mendidih pun....masih sabo-sabo....harap mulut aje lah pot pet pot pet...no touch ok!

sonata anak kancil said...

TK : wah-wah...sempat lagi tu...tak pe - tak pe...janji kita bahagia....apa2 pun kita selaku cikgu kena banyak mengucap/urut dada dengan budak2 ni! sabo-sabo-sabo....kalau tak sabo...lama dah berhenti...

sonata anak kancil said...

Rezeki ; kita sebagai guru akan mempastikan seme dokumentasi / saksi2 / aduan dll cukup lengkap...bila cukup lengkap...ibubapa biasanya akan akur dengan tindakan yang diambil

sonata anak kancil said...

Insan Pendidik: memang kami akan ambik tindakan tegas...seme dah akur!

sonata anak kancil said...

Cikgu Adham : betul - itu la tugas guru..tapi orang tak perasan tugas guru seperti itu...depa ingat hanya ajar - sains - maths - BM - BI - dan lain2....itu aje...kita kena bendung masalah2 disiplin...ade ibubapa tatau!