CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, February 7, 2010

Sayu juga hati kecil ku......

masih terngiang2 dalam kotak fikir ku ini...
aku titipkan di sini...
sekadar untuk tatapan bersama...
sekadar agar dapat menyelami perasaan....
sayunya....rindunya...
kotak fikirku berkecamuk...
andainya aku  ditempatnya...

Namanya Tay...
anak gadis putih mulus...
lemah lembut...
berbudi bahasa...
lembut tutur katanya....
" cikgu...mau buat mana ?'
" yang ini..."
" baik cikgu, saya akan buat...."

" sudah buat kuih?"
" nanti balik buat cikgu....."
" itu nanti --- tolong nenek buat!"
" kuih apa?"
" kuih - itu ha cikgu...bulat2....tengah2 ada apa panggil saya tatau la...."
dengan bahasa pelat2 nya...
" ohhh...apa panggil?"
" tatau la cikgu...saya tolong nenek saja..."
sambil dia melukis2 rupa kuih...
" ini cikgu....ini macam...."
" ohhh ......tatau apa nama ye....cikgu pun tatau la"

" tolong nenek?"
" ya, tolong nenek...duduk sama nenek ....datuk sudah mati"
" emak ade?"
" ade...emak keje insuran..."
" bapa keje apa?"
" tatau ...."
" tatau?...."

" bapa sudah lama cerai sama emak....itu ha...masa saya umur 3 bulan...emak cakap" ....jujurnya dia memberitahu.
" Ohhh....."
" dia cikgu ha...sudah kawen lain....sudah ade 2 anak...saya tinggal sama emak dengan nenek..."
" selalu jumpa bapa?"
" tak ade.....tidak balik2....ada la 1 kali , 2 kali jumpa saya.....itu kejap aje ma...."
" last year dia ade jumpa saya...kasi hadiah birthday"

" tahun ni tatau...baju belum beli lagi...."
" emak belum ade duit mau beli...bapa tak beli punya...."

begitu lembut anak ini berbicara dengan aku....
ntah kenapa....sayu rasanya....
bila nak menyambut tahun baru .....
anak remaja berumur 13 tahun....
tidak dapat belaian kasih sayang seorang ayah...
walaupun bukan etnik ku....tapi naluri seorang guru - 
seorang ibu....tidak kira etnik apa ....
sedih mendengarnya...
anak yang belum mengerti kehidupan ini...


17 comments:

ummi humaira said...

salam cikgu sonata...

sayu juga ummi membacanya..

tapi apa pula tindakan cikgunya bila diceritakan kisah nya yg menyedihkan tu .

pu3 balqis said...

sayu...
erm.. bersyukur lah nikmat yang dikurniakan buat kita ini..

sonata anak kancil said...

UmmiHumaira: cikgu mendengar keluhan anak muridnya....esok lusanya emaknya beli la baju untuknya...mungkin belum dapat gaji tu...kasih sayang tak dapat dijual beli...

sonata anak kancil said...

Pu3 balqis: ye , kita bersyukur apa yang kita ade...jika susah - ade yang lebih susah lagi...bukan tengok yang senang aje....

cikgu_math said...

CM juga begitu... kalau kisah anak murid yang susah... cepat sangat menitis air mata! sayu...

sonata anak kancil said...

Cikgu Math: sifat guru gitu la ye...cikgu math...macam2 kisah budak sekolah ni! yang nakal nauzubilah pun ade!

sI tEDI said...

cikgu, nasib manusia ini memang berbeza-beza. jika kita rasa kita ini miskin dan tiada apa2.. ada yg lebih terudk dr itu rupanya dr kit..

sonata anak kancil said...

SiTedi: kalau seme manusia seperti SiTedi....aman dunia ni....tapi orang dah kata...rambut je sama hitam/putih....sifat / hati lain2!!!

Dr.Araz said...

Itulah kehidupan... ada yang susah dan beruntung bagi yang senang..

sonata anak kancil said...

Dr.Araz: ade budak senang tapi tak sedar diri! belajar malas.....mentang2 dia senang....dan ade juga yang senang tapi rajin...macam2 perangai...

Ieza said...

teringatb zaman2 sekolah dulu..peritnya cam sama jer..

ONE ZABA said...

ko ambik la amoi tu jadi anak angkat. belikan la baju raya sepasang dua... boleh la aku panggil nanti nyonya sonata!!!!

sonata anak kancil said...

leza: akak pun sama jugak!

sonata anak kancil said...

OneZaba: amboi2....sedapnya cakap!
buat apa jadi anak angkat...aku buat menantu terus!!!

Ayah Zain said...

Salam SAK,

Apa boleh cikgu buatkan, sekadar mendengar luahan hati anak murid, simpati juga sudah memadai, nanti bila emaknya dapat gaji diakan belikanlah.

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : harap2 tahun rimau ni bapa dia datang jumpa dia...

nza said...

manyak sedih ma...baca ini n3......kesian!!!