CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, February 2, 2010

Anak OK - Ibu OKU

- Semalam aku menerima masuk sorang murid Cina 
tingkatan 1 dari SMKTM
- Semak borang masuk tahun lepas dari kelas peralihan
- Tahun ni masuk tingkatan 1

- Datang bersama ibu - cantik  manis ibunya
- Urusan masuk ...
- Aku pun beritahu semua keperluan
- Sebagai murid baru di sekolah ini...
- Ibunya senyum saje....ok la - sebab aku terima anaknya...

- Lepas tu dia pun tunjuk isyarat .... 
- La.....tak mampu bercakap! dengan ertikata lain bisu....
- Si anak pulak...macam terkebil2 tak berapa faham apa yang aku cakap...
- Aku harap si anak ni faham la apa yang aku beritahu...
- Tanya juga - mana bapa? Bapa hantar abang sekolah....
ok tak ape la...

- Hari ni....
- Budak yang sama telah dibawa ke pejabat
- Kerana pergelangan tangannya bengkak - macam patah ke / tersalah urat
- Sebab bermain waktu PJK

- Cikgu PJK telah tulis nota untuk di uruskan budak ini
- Aku panggil guru bertugas....ade 2 guru pompuan
- Macamana nak kontek ibunya?
- Tak boleh bercakap & tak dengar?
- Tanya budak ni - bapa ade? bapa kerja...bapa pun tak boleh bercakap!
- La bapanya bisu jugak!
- Macamana ni?

- Aku pun suruh cikgu ni pegi hantar balik 
- Siapkan sekali surat ke klinik 
- Walaupun si ibu  & bapanya OKU
- Tapi urusan anak mereka boleh urus

- Bila 2 orang guru tu balik ke sekolah semula
- Mereka beritahu...
- Budak ni kena marah dengan emaknya
- Sebab degil....
- Rupa2nya anaknya memang dah patah pergelangan tangan
- Dan siap ditunjukkan gambar  x-ray lagi
- Dah 3-4 kali beritahu jangan main kasar2 - tak boleh lasak2

- Aku tanya macamana you all tahu dia marah?
- Ye la....dengan bahasa isyaratnya....angkat jari 3 - 4
- "Riuh" marah anaknya
- Wooowww terer la you all boleh faham !
- Mereka kata...si anak tu senyap aje bila kena marah
- Cikgu aku kata - pengalaman betul hari ini 

..........cuba bayangkan macamana emaknya marah
dalam keadaan tak hiruk pikuk berbanding kita yang 
mampu berkata2 macam bertih goreng /
macam  pop-corn yang meletup2
pot pet pot pet pot pet marah anak yang tak dengar kata!


24 comments:

xiiinam said...

Dan budak tu...mesti tak suka cikgu yang pok pek pok pek agaknya....kerana dah terbiasa dididik secara senyap...


Agaknyalahh...


Respek kat mak budak tuu...

Che' Pit said...

mesti budak tu rileks jer.. sbb kena marah tanpa suara.. x yah susah2 nak sumbat kapas kat telinga

ONE ZABA said...

selagi cikgu-cikgu tak KO...kira ok la. itu semua rencah kerja je.

n@m@n said...

kesiannya..

respek gak kat mak budak tu

jane said...

salam cikgu..
sedih pulak sy bc cite nih

tabahnya hati ibu bapa budak tu
mg anak die tk lupa js makayah die one day nnt

amin

Ayah Zain said...

Salam SAK,

Sebenarnya semuanya bermula di rumah. Kalau udah biasa, tiada masalah. Kadangkala dengan diam juga orang bisa faham ada benda yang tak kena.

imanshah said...

Salam kak..sekolah kami, boleh dikatakan selalu je budak kena hantar hospital..patah tangan la, kaki la..kadang2 sampai 3 pagi di hospital...namanya budak, tambah2 semua lelaki

rezeki said...

salam

itulah kelebihan guru, semua situasi boleh diuruskan , tu pun org dok sana sini nak hentam guru .yg suka menghentam tu, cuba jadi guru, baru dia tahu langit tinggi rendah ngeh ngeh

tiada manusia yg sempurnakan

ummi humaira said...

salam cikgu sonata...

kalu kita yg tak OKU mengamuk kat anak2 mesti riuh sekampong . he he he

Daddy Zuki said...

bersyukur dpt guru yg understanding mcm guru2 di sek akak.

nza said...

camnelh agaknya budk ni kt umah ye...xdpt bykkn mcm mana dia nk luahkn perasaan kalu ada masalah....hu, sedih lak...

ada seorg ank murid nza dpt keputusan 5A sdgkn ibu n ayah xcukup mcm org lain(IQ)

Yunus Badawi said...

Salam sonata.

Aku terbayang kat rumah mereka mesti takde muazin nak panggil anak2 makan. Anak2 tahu makanan dah siap, datanglah sendiri ke meja makan hehehe

mama ju, said...

Salam Cikgu

terharu juga baca N3 ni...

ina said...

Ada 3-4X akak jumpa dgn kumpulan yg bisu/pekak nie. Kalau dlm bas/tren mereka dok bercerita, mmg riuh...siap tgnpun berbunyi juga.

Alimaz-Kembara Terasing said...

kita kalau pot pet macam bertih jagung tu bukan marah...tu beletiaq namanya....ekekekekekek

chekdenoor said...

Salam..... hmmm cabaran tu..... bukan mudah memahami semua murid dengan latar belakang yang berbeza...... kena main psikologylah ya.......

relevan said...

respek kat ibu OKU itu..

maiyah said...

budak tu dah terbiasa ngan tiasa pot pet tu

sonata anak kancil said...

CkLah : Agaknya begitu la...kesian

Che Pit : Hanya terkebil2 mata...

OneZaba : macam2 kerenah murid & ibubapa yang aku hadapi....inilah perencah masakan asam garam kehidupan sebagai pendidik

Naman : macamana ye dia mengajar anaknya bercakap!

Jane : tentunya mula2 anaknya konfius - mak orang berkata2 - mak dia senyap! kesian sebenarnya kat budak ini walaupun bukan bangsa kita

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : Betul tu - didikan pertama bermula di rumah - jika baik di rumah - mungkin tidak timbul masalah tapi jika sebaliknya...itu lah yang jadi konflik pada budak2 itu

Imanshah : kami disini sekolah harian...berbeza di asrama...jika sakit panggil ibubapa - jika keadaan terpaksa ke klinik barulah cikgu akan pergi hantar - itupun mesti dengan izin ibubapa juga...demi keselamatan budak2 ni...ikut prosedur

Rezeki : betul itu - bila masuk kawasan sekolah - murid adalah tanggungjawab kami - sakit - keselamatan - kebajikan - macam jaga anak sendiri la....seme aspek! bukan takat ngajar aje...sedihnya some parents tak sedar kita didik / asuh anak dia - tak boleh dicuit langsong!

sonata anak kancil said...

Ummi Humaira : riuh macam tongkang pecah!kalau tak macam ni anak2 tak faham - demi untuk kebaikan juga...bukannya marah maknanya benci...sayanggggggg.....

Daddy Zuki : kami "terdidik" seperti itu...sekolah cikgu tak macam ni ke?

Nza : ini kes pertama yang saya tahu....kesian lihat budak ni sebab ibubapanya bisu...dapat rasanya jika kita berada dalam situasi begini

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : boleh cite kat anak2 - jadi teladan - bagaimana anak yang ibubapanya seperti ini akur dengan titah perintah ibubapanya...

mamaju : tu lah kami yang hadapi kes ini - sedih tengok budak ni...ikgu saya kata - kesian tengok emaknya marahkan dia....ye la...anak tu degil - nama budak nak bermain kan!

Ina : macam mana ye mereka berkomunikasi!riuh dalam dunia mereka

Alimaz : dalam kelas saya selalu pot pet pot pet - maknanya marah + berletiaq!!!

sonata anak kancil said...

Chekdenor :macam2 perangai saya hadapi! bayangkan -+ 1800 budaya bawak masuk dalam satu sekolah! budaya baik tu ok la...yang tak ok - yang macam ni macam tu....hu3x, setiap hari gini la cite nya....
( lambatnya nak pencen!!!)

Releven :tabahnya ibu itu mendidik anaknya....ngalahkan para ibu yang boleh berkata2....

Maiyah : harap budak ni tabah terima keadaan ibubapanya seperti itu...mungkin ade konflik dalam dirinya...

SiNoMoSa said...

Salam Cikgu SAK,

Alahai kesiannya..