CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, February 18, 2010

Lagi sekali hajat sampai......!!!

Salam petang semua....
Semoga ceria sentiasa....
Cuaca di luar rumah pun cerah....
Hujan rintik2 sementara waktu saja sebentar tadi......
Kain baju yang disidai mengalahkan kedai dobi....
dah pun kering....persis jemuran ikan-ikan masin dipantai..
(cantik punya peribahasa - peribahasa cikgu Geografi....
bab ikan2 ni pun ade....
yang sastera2 ni tak mahir lagi la tak pakar....)

Bukan menunjukkan berhari2 - berbulan2 malahan makan tahun tak berbasuh....
Eh eh eh...lamanya Sonata ko tak basuh!
Bukan - bukan - bukan.....ni kan cuti umum & cuti berganti....
Maka......banyaklah jugak....alas sana - alas sini - yang dibasuh & diganti!!!
Itu sebab la....banyak...bila lagi aku nak jadi suri rumah sepenuh masa???
Mak oiiiii.......macam2 mau buat ma.......

Tengahari tadi....hampir jam 12 gitu....
Lagi sekali kami keluar berdua2an....
( Ahmad Humairi di Perak ---hang kata kat aku yer....)

Hajat ni dah lama....
Seawal tahun 2010....
Ohhhh....lama tu!
Tapi itu lah...dah berkali2 dok pesan kat cik abang ni....
Bila abang senang abang pegi la ambik borang nak daftar haji....
Ok - ok la......
Tapi tak buat2 jugak....alasan urusan keje sana sini...
tak sempat la nak berurusan.....

Terlintas di kepala otak ni....
Allah swt memberikan daya ingatan nak uruskan hal ini....
Maka kami pun keluar nak uruskan pendaftaraan haji....
Umi....dah dekat jam 12 ni....
Jom ...apa kata kita pekena nasi beryani New Hill....
Ok ke....?
Ok.....!
Ok ...la...I ikut aje....he3x gitu la jawapan aku...
( persis zaman bercintan cintun dulu2.....malu2....
bila nak ajak minum....ikut you la...I ikut aje......
terkenang di satu masa dulu2....bukak sejarah lama)
( tempat ni 1st time aku pegi - tapi hubby dah pernah pegi dia tau lah tempat yang ok @ tidak )

Maka kami pun bersantapan la.....bak merpati dua sejoli...
( joli makan la.............)
Ni dia ....nasi aku makan....hancus!!! 
aku nak berdiet- diet ni lupakan la.....
( aku kena akur ngan hubby....kang dia tak bawak aku dating - aku juga yang rugi )

nasi beryani daging + air sirap bandung

Selesai makan...kami pun menuju ke pejabat Tabung Haji yang terletak di bandar....
Sape2 orang Melaka..tau la kat tempat stesen bas lama...sekarang dah jadi tempat pelancongan
( pun ade berita semalam...tempat pendatang asing bersantai semasa cuti umum!!!)

Hubby pun jumpa dengan pegawai bertugas...
Orang usah cakap la serupa macam pejabat IC jugak....ramai...
tapi boleh lah masuk & bertanya

Lama tak berurusan dengan Tabung Haji....
Jadi ...ingatkan masih macam cara lama lagi mendaftar!

Encik...saya nak mintak borang...nak daftar haji
Sekarang dah tak ade encik....
Senang dah sekarang.....bawak duit cukup RM1300...
dah terus daftar!
Ohhh...gitu...
Ingatkan macam dulu2....ambik borang...
sediakan gambar semua...
Tak ade encik....dah macam ni....

Ok encik ...terima kasih....
Begitu rupanya....menunjukkan dah hampir 10 tahun kami tak berurusan dengan Tabung Haji...
Maka hubby pun ambik borang nak masukkan duit....
esok aje la...
InsyaAllah kami akan masukkan semaksimanya...
secukupnya dah boleh pergi haji!
( jika boleh...tapi cadangnya nak berurusan ini selepas bersara nanti....)

Jika diingatkan semula....
masa kami mengerjakan haji tahun 1999 dulu....
secara dalam sedar atau tidak kami telah menyebut...insyaAllah yang wajib ni dah selesai....
nak pergi haji yang kedua ( insyaAllah ) 
nak pergi selepas pencen!
( pejam celik pejam celik...tak sampai 10 tahun je...)
Sampai sekarang baru lah tergerak nak pergi daftar semula.....
Tetapi malangnya.....hari ini sekali lagi hajat tak sampai...
InsyaAllah esok kami uruskan semua....
Sebab esok saje lagi tinggal cuti...
Minggu depan bila dah masuk keje....
bimbang terbengkalai lagi....

Wassalam.


46 comments:

aznaz said...

salam cikgu sonata...

alhamdulilah..daaftar nak pergi haji lagi ka..? syukur alahamdulilah...
cl disni akan tunggu cikgu aar.


waslam

mknace unlimited said...

waaahhh..
diam tak diam dah kali kedua daftar

sonata anak kancil said...

Manzlie@ CL : InsyaAllah begitu la...dalam masa terdekat this year or next year nak buat umrah....jika CL masih berkerja di sana insyaAllah akan bertemu la kita.

sonata anak kancil said...

Mknace : Ye begitu la....dulu masa awal2 keje...pasang niat nak tunaikan haji...simpan sikit2...dah selesai...

ONE ZABA said...

hajah sonata...perghhh!!!

sonata anak kancil said...

OneZ : itu pangkat ma....tersangat2lah kecik....
( malu aku denganNya )....

IMANSHAH said...

Semoga hajat termakbul..insyaAllah

ahmad humairi said...

asalan nak daftar...
alasan....choti dah abes..

Araz said...

Hehehe...Slam Hajah Sonata, baru teman tau upe2nyer dah bertitle Hajah. Lepas pi kali ke2 nanti kena panggil Hajah Hajah Sonata la ye.. Gurau Je...

sonata anak kancil said...

Imanshah : semoga awak juga dah pasang niat...simpan sikit2 setiap bulan....macam akak dulu2...gaji kecik aje...cikgu sekarang mula kerje dah besau gajinya!

mama ju said...

Hajah Sonata

Harap2nya jadilah mendaftar tu...esuk masih ada insyallah..

Nasi beriani tu sedap tak? Nasi mamak ke melayu? wah nanti boleh cuba rasa...!

sonata anak kancil said...

Ahmad Humairi :memang aku cari alasan!!! he3x....kalau tak, mau dapat macam ni? tak ade nye la...ngeh3x...baik ko ikut cara aku ni...pergghhh...!

sonata anak kancil said...

Dr. Araz: hang dah daftar ke belum?...rasa teman la....
( agaknya ) bila simpanan dah mencecah RM1300 dah otomatik terdaftar gamaknya....dulu2 kena isi borang....siap gambar lagik!ingatkan nak isi borang dulu...rupa2nya tak perlu...

sonata anak kancil said...

Mamaju : semoga dipermudahkan niat baik ni....( insyaAllah semoga dah tertulis kot ganjaran tu...)

nasi tu keturunan mamak...! tapi tak leh lawan nasi arab kot! dah jumpa resepi nasi arab ...rasa2 nak cuba buat....ntah bila...wallahualam.

Araz said...

hehehehe... Hajah sekarang ni bleh daftar Online je...

sonata anak kancil said...

Dr Araz : ye ke? nampak beno dah ketinggalan....dah lama tak berurusan...sibuk berbelog je...ngeh3x

apa2 pun - insyaAllah esok akan 'penuh'kan tabung tu....!

atuk said...

Assalamualaikum Cikgu

bersusah susah dahulu
nanti senang tunaikan haji
boleh jumpa CL

Wassalam

sonata anak kancil said...

Rozali : TK atas kunjungan ni...mulai sekarang kena mula revise apa2 yang patut dibuat....

nak ke tempat Rozali...tak jumpa la..kot2 boleh ditinggalkan alamatnya...boleh singgah2 bila lapang....

rosli said...

Salam Kak Sonata,

Nasi beriani kat Bukit Baru tu mesti sedap, bagi lah alamat dia atau peta....saya agak biasa kat area tu....dulu masa jaga pasukan Bola Telekom Melaka dekat2 tahun saya berulang dari KL ke Melaka....setiap minggu....biasa saya berurusan kat CIMB Bukit Baru tu....bagikan lokasi nya.....saya nak turun Melaka nanti.

Anonymous said...

salam cikgu sonata,

sedapnye hanis tengok air sirap pandung tuuuu...teringat air bandung kat JM Beriani... sedapnyaa...lama dah tak perkena nie...

cikgu...hanis p daftar bulan 7 dulu...tahun di jangka p @ kalau ikut turn 2026...huhuhu..lambatnye lg...tu hanis dok pesan ke adik2...savekan aje duit 1300 tu kat TH..kalau dah ade duit...time tu kita cuba wat rayuan...cam prof MKI ;-) ...sekurang2nya kita dah mendaftar...

sonata anak kancil said...

Rosli : kedai tu kat kawasan Kg.Paya Ikan - jika biasa datang betul2 depan kawsan pasar malam - depan kedai cina jual asoseri kereta...dari CIMB Bukit Baru - patah balik hala ke trafic light terus sikit aje...dah nampak tulis nasi beryani Bukit Baru ...dia ni adik kepada arwah Pak Habib yang nasi beryani kat Ujong Pasir tu....sama la tu...tapi kat Ujong Pasir tu masa Pak Habib ada - dia yang masak...sekarang dah lama tak ke sana...
sebelah kedai @ warong ni ade masjid...perasan tak - dekat2 trafic light Bukit Baru

sonata anak kancil said...

Hanis: memang betul tu...simpan sikit2 dulu...utamakan untuk ke Mekah...masa akak mula2 keje gitula...agaknya dah pasang niat awal2...Allah swt makbulkan...jadi alhamdullilah dapat lah mengerjakan haji masa anak kecik2 lagi...lagi satu suka akak syorkan...pergi masa muda2 ni...sebab memerlukan kekuatan tenaga...

rezeki said...

salam cikgu

alhamdulillah, jika dah ada niat sekali lagi nak ke sana
saya pun dh mendaftar semula tahun 2008, giliran tahunnya 2020 tapi rasanya 2014 atau 2015 nak buat rayuan , semoga diperkenankan Allah

insyallah

al-mankaraqi said...

semoga semuanya berjalan lancar......

NzA said...

Moga Allah prmudahkn urusan akak n suami...Insyallah.....postpone dulu le progrem diet tu trlanjur ada org blanje...hi.

laki cikgu kimia said...

oke lah kak. kesedaran itu ada. semoga terlaksana.

Ayah Zain said...

Salam SAK,

tak apa, hari inipergi lagi ke TH. Insya Allah dapat tu

Catwoman said...

Salam SAK....

Semoga hajat yg murni itu d`makbulkan ALLAH. Amin.

:)

Naz Mohamed said...

Salam Hjh,

Daftar jgn tak daftar. Saya daftar semula bulan 9 thn lepas. Dapat giliran tahun 2028.

Ada kwn beitahu kalau nak makan nasi arab/chicekn mandy dekat Tmn Bkt Beruang Utama (Gerai/Restoran D'lima)...dr tepi jln ke nak pi MMU dah nampak. 1 pinggan boleh kongsi 2 org. InsyaAllah, besok/lusa nak gi cuba. Kalau hjh nak join, jom la kita buat temujanji.

rosli said...

Salam Hjh Zainon dan kawan2,

Terima kasih pada semua kerana share pasala daftar dengan TH tu, saya pun daftar Januari 2009, dpt tahun 2024. Saya pencen 2018, org Th kata mereka akan cepatkan 6 tahun, maknanya 2018 lah tahun saya dapat buat haji.

Saya bersyukur at least saya dah daftar, kalau ada rezki lebih saya akan merayu dan ikut pakej swasta, klu boleh nak gi sebelum umur 55 tahun....penyakit skrg ni mcm2 dah.

Dulu org gi haji saya tak kisah sgt tp skrg ni....saya 'jeles', tu lah dia 'penangan' dan pengajaran bila saya gi umrah 2008....baru tau apa itu rindu dan seronok beribadat di Madinah dan Makkah. Saya pun sedang buat persiapan beberapa entri masa buat umrah 2008.

Dulu saya selalu heran dan gelakkan kawan2 dan sedara mara yang kata rindu pada Kaabah dan Makkah setelah mereka pulang dari Haji or Umrah....sekarang padan muka saya ! baru tau apa itu rindu pada Kaabah dan Makkah....saya bersyukur sgt.....

Kalau bercerita pasal Makkah dan Madinah memang mudah menitis air mata....saya bersyukur sangat. Kita semua geng2 PDKM memang sentiasa rindu pada Makkah....sekarang saya lebih faham semua pasal Makkah dan Madinah...

sonata anak kancil said...

Rezeki: Mudah2an urusan itu dipermudahkan Allah swt...katanya memang boleh buat rayuan....insyaAllah kami pun akan buat rayuan...

sonata anak kancil said...

Al-Mankaraqi : semoga seme nya beres!

sonata anak kancil said...

Nza : memang kena post-phone! dia asyik ajak kuar aje....! puas hati cuti kali ni...ngeh3x

sonata anak kancil said...

Laki cikgu kimia : ini seme kes lama tertangguh2....kali ni nekad daftar juga...

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : dah selesai seme....alhamdullilah....

sonata anak kancil said...

Zyma : semoga diberkati SAllah swt...ini seme kerjaNya jua...

sonata anak kancil said...

Ina :tahniah...dah daftar semula...ohhh ye ke? tak tau pulak somewhere MMU ade nasi arab@mandy...
esok lusa tak leh nak date...ade jemputan kawen...lain kali mungkin...insyaAllah

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam...nak kena daftar jugak nih...

sonata anak kancil said...

Rosli : Salam....terlebih dahulu maaf Sdr Rosli....saya bukan Hjh Zainon...setahu saya Hjh Zainon dari Perak tu semasa PDKM Gathering dengan CL tu...

Saya hanyalah dikenali sebagai Sonata...he3x...kalau tengok cap pada key-chain yang dihadiahkan tu ade tercatat di situ ( @ tak ambik key-chain dari saya masa tu???)....Hjh Z.....jugak!

Sayu saya membaca kisah Sdr Rosli tentang pengalaman sdr buat umrah...macamana sdr rasa rindu kepada kaabah @ Mekah & Madinah @ makam Rasullulah dan para sahabat...macam tu lah jugak saya rasa...@ orang2 lain yang rasa...tak sama keseronokan melancong ke tempat lain....berlebih lagi jika buat haji...waktu wukuf di Arafah tu...masyaAllah.... doa kita tanpa had...tanpa sekatan ....macamana sekali pun kita akan "terpanggil" nak ke sana juga...berkali2 pun tak ape...tapi yang menyebabkan "kekangan" itu perbelanjaaan...@ masa dll...kerana yang wajib pertama kali dah buat cukup...bila dah selesai yang wajib rasa dah lega @ lapang hati ni....

InsyaAllah semoga seme urusan kita ni diberkati oleh Allah swt & dipermudahkan oleh Nya...Berdoalah sentiasa agar kita dijemput olehNya untuk menjadi tetamuNya....

sonata anak kancil said...

Alimaz : sila lah daftar umur masih muda ( pada akak umur 30 an kira muda la tu...) dan saya syorkan jika dah cukup perbelanjaan waktu muda pergi la....saya pergi dulu pun dah 30 an...

rosli said...

Salam HJH,

Mintak maaf, tersalah nama, nanati saya perbetulkan....hope one day saya dapat turun Melaka lagi, jumpa Hjh dan suami dan Hjh Ina dan suami (suami Ina kawan saya kami sama-sama orang HR dulu), kita gi makan kat mana2 restoran yang sedap2 tu.

Saya boleh katakan setiap bulan melintas Melaka sebab balik kg isteri kat Muar, biasa ikut interchange Jasin....last saya masuk town Melaka 2 Jan lalu....gi Batu Beremdam m then giMahkota, dataran Pahlawan dan River Curise...sebelum tu gi masjid Selat kat Pulau Melaka tu.....best dan cantik masjid ni....nanti saya post entri pasal Melaka...

Saya pun bukan asing dgn Melaka ni, ada darah Melaka ( Kuala Sg Baru), atuk saya asal situ....

Jaga lagi pasukan bolasepak TMFC...tp kat MITC byk berubah skrg ni....dulu lapang tp skrg ni dah padat dengan bangunan canggih.

Lepas ni mgkn gi lagi Pahlawan Mall tu....anak2 saya suka gi situ, saya pulak suka Mahkota sbb ada boling kt situ....mgkn jugak lepas ni nak gi JJ baru tu.....yg belum cuba Menara Taming Sari dan Eye On Melaka ( hope isu tu dah selesai lepas ni)

Sally said...

bestnya..moga segala perancangan tercapai..ntah bila lah pula giliran sally..

DUN Behrang 2020 said...

Seronok baca n3 ni...penuh dgn kebahagiaan...tahniah!

sonata anak kancil said...

Rosli : alahai....kantoi dah....orang melaka rupanya...bergandingan dengan orang Muo lagi....

No problem....we can meet...kali ini kalau nak balik Muar lalu ikut JPJ...korner kanan...jalan terus...lepas Masjid...jalan lagi...turun bukit sikit...akan bersambung....

sonata anak kancil said...

Tchersally : dah daftar ke belum...baik daftar cepat2....lepas tu simpan sikit2 setiap bulan...perlu disiplin kan diri...

sonata anak kancil said...

Dun Behrang : ko tatau ke....aku ni penulis jalanan!!!kah3x

terima kasih pujian itu!

Terima kasih jugak la...ko suka membaca cite merapu meraban ni...
serupa la....macam masak asam + aduk...kan kan kan....