CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, February 28, 2010

Jom kita bersushi..........bukan Chu Chi Tunnel

selamat pagi semua
pagi yang ceria - cerah
pagi2 ni saya tulislah 
cara2 buat sushi yang mudah aje
( segan saya kalau orang jepun tengok!!!)
@ chef2 yang tersohor....
Chu Chi Tunnel tu kat Ho Chi Minh ye....
bunyinya sushi jugak!


ini adalah  permintaan dari 
Kak Sidah - lepas ni buat Kak Sidah !
cepat2 gi beli segala bahan2nya....
Naman ( nak jugak resepi yer? ) 
Atikah ( nak buat jugak? - sila buat - senang je )


sendiri buat - sendiri makan la...ha ha ha
ada aku kisah ? pinjam ayat AyahZain 
sebenarnya nasi biasa aje
cuma yang nampak cantik tu dihias 
sebegitu rupa...menyelerakan...

SIMPLE SUSHI 

2 cawan beras  sushi @ sumo calrose rice - RM 9.90 per kg

- masak dengan 4 cawan air seperti masak nasi biasa
- dah masak + dengan 3 sudu besar cuka + garam sikit
( buat lemak rasa nasi )

- cuka ( saya guna cuka rice vinegar biasa je )

- rolling mat @ bamboo mat

- nori sheet @ seaweed - yang saiz kecik - senang

- soy sauce

( semua ini boleh dibeli di supermarket - 

carilah bahagian  barangan Jepun - 
don't forget to read the ingredients first! )

Inti : tuna , timun , avocado , telur , ikan dll ikut suke


Jika saya buat :

tuna sushi :  saya letak tuna + timun dipotong panjang
egg sushi  :  telur dadar dipotong panjang + timun


- jika suka boleh lah letak wasabi ( saya tak suke)

cara buat :

 - sila lah tengok kat google @ you-tube


- banyak ditunjukkan cara - macam2 jenis sushi - 
cara potong bahan2 & cara gulung sushi - 
taip : how to make sushi

- senang sangat!

okey saya tulis lah sikit - 


  1. letak nasi atas nori sheet @ seaweed - 
      ratakan ikut saiz seaweed - yang saiz kecik senang
  2. letak timun / telur / tuna dll yang suka   
  3. gulung! siap!
  4. potong 6 ketul dengan pisau tajam

  5. sedia dimakan bersama soy sauce - 
      sikit2 je - sebab masin

dah pandai buat tak payah beli lagi....

buat sendiri lagi best & dijamin & terjamin!....ngeh3x
jika saya ada masa @ senang untuk memasak - 

saya lebih suka masak daripada beli.....

 egg sushi
 sumo calrose rice

selamat menjamu selera

22 comments:

Hjh Noralenna Abbas said...

Salam,
Di Melaka Dek Sonata tinggal di mana? Saya tak gemar sushi-sushi. Rakyat di rumah pun tak gemar. Yang dibuat tadi, sushi ala Malaysia ye?

ckLah @xiiinam said...

“Moo kekkoo-desu!

Arigato Gozaimasu.....



Errrr.....Sora ga konna ni kurai kara... yugata wa ame ni naru to omoimasu ne!!!

Haip!!!

Atikah said...

Salam Kak,

Terima kasih banyak2... InsyaAllah... saya akan cuba nanti...

sonata anak kancil said...

Kak Nora : gitu la Kak Nora...tak susah nak buat - ala2 M'sia...
saya duduk di atas Bed Hill....he3x...doket weh!

sonata anak kancil said...

CkLah : tak pandai cakap Jepun! tapi budaya kerja Jepun suka tiru!
takwando pun tak pandai! kaki keras....he3x

sonata anak kancil said...

Atikah : senang kan? gi beli bahan cepat2...masak nasinya - terus gulung - siap!!!

Kak Sidah said...

Salam Sak,

Terima kasih banyak2 tak terhingga, nanti akak buat cikgu kena datang test tau, cikgu kena rasa dulu, ari ni tak lah sebab nak g kenduri lagi, luv you...hehehe

Tikah kalau buat panggil mama ye

mknace unlimited said...

:) :) :) sharing is power

waahhh.. sudah hapgred resepi international sekarang aaaa..
tahniah

Kak Sidah said...

Salam SAK,

Oh dah biasa la kat Kg. Nakhoda, janji nanti bila dtg KL singgah mah akak ye, kita jumpa, kalau boleh semua akak nak jumpa, best la

Ayah Zain said...

Salam SAK,

hebat cikgu ni, memang hebat, bukan calang orng boleh buat sushi ni.

Nanti bila saya balik melaka nak singgah makan sushi cikgu boleh yer

sonata anak kancil said...

Kak Sidah : ala akak buat terus ngap je....jadilah tu!

sonata anak kancil said...

Mknace : kita buat M'sian style!

sonata anak kancil said...

Kak Sidah :InsyaAllah kak...kami dah biasa benar kat area akak tu....InsyaAllah...how to contact?

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : mana ade AZ...chef2 tersohor tu lagi ramai...pakar2 ramai lagi...saya ni main campak2 aje!Mrs Zain lagi hebat...

Hairun Azmi said...

Sushi memang peberet saya...

sonata anak kancil said...

Mieycyber @ Sudu : dah baca cara2 ni - mintak mem buat kan...senang aje! caya lah...

Maiyah said...

wah,, menarik

Yunus Badawi said...

Kami tak pernah buat sushi. Aku beli aje kat carefourre kalau budak2 tu nak sushi hehehe

sonata anak kancil said...

Maiyah : suke2 buat....

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : time aku rajin - aku buat la....kalau malasssss.......aku makan kat kedai je...ngeh3x

CIKGU NAMAN said...

mesti dicuba nih............







tapi bila tak taulah..haha

tunggu akak sonata pos la..

haitt..itadakimas

sonata anak kancil said...

Naman : tak susah mana pun...sambil jaga Darwisy boleh buat!