CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, April 6, 2010

Uniknya @ajaibnya ciptaan Illahi


Berita Harian : SELASA 6 April 2010
Mukasurat : C16

Tajuk : Khasiat sayur-sayuran & ulam-ulaman

&&&&&&

tajuk ini telah strike my mind

 betapa unik @ ajaibnya ciptaan Illahi

sayur-sayuran / buah2an yang berwarna-warni
cantiknya!


sekadar memberi contoh:


merah - lada, tomato, tembikai


ungu - terong, anggur, beries


oren / jingga - mangga


kuning kehijauan - jagung

putih kehijauan - asparagus,daun salderi, daun bawang


hijau - sawi, kailan, kangkung dan ulam2 lain


dan banyak lagi yang bersepah2 di muka bumi ini....
yang melimpah ruah di alam ini


dan setiap warna-warna ini ade khasiat @ fungsinya
yang tersendiri untuk kesihatan kita
( rujuk lah mana2 info kesihatan dengan en google )

satu aspek lagi....


bayangkanlah jika semua sayur2an @ buah2an sama aje warnanya.....tentunya nak makan tak berselera kan???


&&&&&

 perlukah kita mengambil pelbagai bentuk pil2 vitamin 
berasaskan sayur2an @ buah2an untuk pelbagai khasiat ? 

lebih baik - makan aje lah sayur2an @
buah2an yang berwarna warni ini!!! 
khasiatnya @ fungsinya sama juga...
malahan rasanya lagi baik sebab 
dengan serat2nya sekali terus ............

ngapppp!!!

8 comments:

sI tEDI said...

Subhanallah..

Kejadian Allah cikgu. :)

Hikmahnya, tengok je dah selera apatah lagi kalau kita makan! :)

ahmad humairi said...

ngap!!!

oopppss,
miss la plak!!!

piewahid said...

begitulah sempurnanya kejadian ciptaan tuhan. pil2 kat spitalpun skang ni mula bwarna warni utk 'buka selera' pengambil ubat2an...:D

sonata anak kancil said...

Sitedi : sungguh menyelerakan! pilih lah yang mana suka

sonata anak kancil said...

Ahmad Humairi : ko nganga tak betul...sebab tu tak masuk!

sonata anak kancil said...

Piewahid : senang budak kecik yang payah nak makan ubat..buat macam gula2.....

azlanlin said...

Warna-warni sememangnya mengindahkan Panorama Kehidupan yang memberikan IMPAK MAKSIMUM... Menarik entri ini, kupasan secara bersantai tetapi kritis. Good info.

sonata anak kancil said...

Azlanlin : terima kasih atas komen yang diberikan....kagum dengan ciptaan Illahi....fikirkan lah hikmahnya!