CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, April 23, 2010

Cikgu rotan anak saya!!!!

Bapa :   cikgu rotan anak saya -
kalau dia buat salah depan perhimpunan!


Cikgu :  encik....tak boleh..... di khalayak ramai.....
kalau nak rotan pun dalam bilik ni....dan ade saksi


Bapa :  dulu2 cikgu, zaman saya sekolah...
 bila salah - cikgu rotan!


Cikgu :  dulu boleh encik.....sekarang tak boleh....
tak boleh ikut suka hati cikgu!
Kalau nak rotan jugak....tulis berapa kali - 
sape saksi....tandatangan.....


Cikgu  : budak perempuan - lagi la pulak.....tak boleh!


Bapa :  ni yang budak2 naik lemak!


Cikgu : ha tu lah fasal...........jadi anak mesti berubah!!!


****************
jap lagi sibuk nak ber PIBG pulak....

26 comments:

manzlie said...

salam from Makkah..


'Anak Emas" ker tuh takleh kena rotan...meluat dengar cakap mak bapak camtu..patut lah budak2 zaman skg semua dah kurang ajar..kurang sivik minded dan kurang segalanyer..
sebab takleh kena rotan kalau dah buat salah...
bila anak dah terjerabak kes berat ..lagi salahkan cikgu pulak..?hmmm mak bapak zama skg MANJA kan anak tak bertempat...!!!!

anyway cikgu sonata kuat hati dan tabah kan jua kerenah2 mak bapak yang macam ni...


wslam

ONE ZABA said...

dah dapat lesen tu , apa lagi...rotan je la.

YB said...

Saya rasa dikalangan guru mesti ramai kena join pasukan polis bantuan. Mereka ni mempunyai kad kuasa seperti IC polis. Kalau setiap sekolah ada guru begini saya yakin masalah disiplin boleh dikurangkan. Tak takut ke kalau tengok guru masuk sekolah pakai unifom polis dan gari tergantung dipinggang.? Mesti kecut punya mereka...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

dulu lain sekarang lain..

dunia dah maju zaman dah berubah..

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

Kalau ibubapa dan berikebenaran untuk meroatan anak (suruh sains surat)
boleh keee

Wassalam

pakcikLie said...

pukul/rotan sebagai pengajaran, di mana yg nak dipukul?..bukan di tempat yg sensitif, ..rujuk pada garis panduan.

jedi said...

susah nak jumpe bapak yang camtu skang cikgu....

Aida Ali said...

Jangan kata rotan, jeling kat murid-murid tu pun salah. Sabar jelah cikgu

zue said...

mmg patut budak2 yg degil2 ni dirotan tapi mesti di tmpt2 yg sepatutnya.

sonata anak kancil said...

Manzlie : bapa ni suruh rotan anak perempuan dia yang ponteng kelas...& ade buat salah laku lain....tu fasal tak leh nak rotan! kalau budak lelaki tadi memang kena punya!

sonata anak kancil said...

OneZaba : masalahnya anak dia perempuan....memang dapat lesen tapi tak bertulis rasmi....kang kita jugak yang kena...apa2 pun murid perempuan tak boleh dirotan

sonata anak kancil said...

YB : bagus cadangan ni...sila panjangkan ke KPM...he3x...baik panggil polis bantuan yang sedia ade! cikgu gi ngajar aje!!!

sonata anak kancil said...

GKSB : dulu2 zaman saya sekolah...tak dengar budak2 ponteng kelas...tak tau lah sebab saya kelas sains....kaki study & tak pernah ponteng pun!

sonata anak kancil said...

Rozali : Tak perlu ibubapa beri kebenaran...kalau budak lelaki tu memang kena sesah punya! kami diberi surat kuasa merotan...ade surat ni kami selamat....& merotan pun ade cara merotan

sonata anak kancil said...

Pakciklie: betul Pakciklie - memang kami guna garis panduan....takat ni tak ade masalah...semua ikut prosedur

sonata anak kancil said...

Jedi : berapa orang aje yang macam ni! yang lain nak melenting bila kita beritahu salahlaku anaknya

sonata anak kancil said...

Aida Ali : betul cikgu...kita kena berhati2 dalam menjalankan tugas..tapi kalau murid tu sah salah...tak ade hal punya

sonata anak kancil said...

Zue: budak2 lelaki yang mana patut kena rotan memang dirotan...tapi perempuan tidak!

Sanna said...

Salam.
Cabaran! :)

sonata anak kancil said...

Sanna : memang penuh cabaran!

rosli said...

Salam hjh,

Saya dulu pernah jadi penguasa asrama, memang saya ada berkasar dengan pelajar, ada yang berdendsm smpi sekarang dan ada yang baik dengan saya smpi sekarang.

Bab rotan ni saya setuju sangat, zaman kita sekolah dulu mana ada mengadu kat ibu bapak....mana berani...

sepangjang saya jadi penguasa asrama ada 2 parents saja yang benarkan saya rotan anak mereka asal tak patah atau buta.....

Bila di alam pekerjaan skrg ni, budak2 muda ramai yg kurang rasa respek pada org tua. saya bimbang generasi anak2 saya skrg ni....

dah lah zaman mereka skrg semua canggih, mereka tidak merasa susah.

Buat masa ni saya belum lagi ke sekolah marah guru sbb rotan anak saya. Anak saya yg form 2 selalu kena cubit kat perut....pada saya klu tak buat homework dan cikgu cubit perut.....biar dia rasa malu dan rasa hukuman tersebut.

Saya harap sgt kementerian pelajaran 'hidupkan' semula public canning tak kira samada ponpuan or lelaki, perokok patut kena buang sekolah....mencuri patut kena rotan dan tindakan tegas....dan mcm2 lagi..

Kalau semua denda ini masih tak buat, kita boleh tgk generasi akan datang.....perokok, pembuli, penjenayah dan mcm2 lagi....

Mgkn ada yg kurang setuju, sbb emak bapak sekarang mmg tak sama...saya biasa jumpa anak yg pijak semut tak mati kalau bersama emak bapak di rumah, tp kalau di asrama dialah ketua penjahat..

Sori komen terpanjang lah pulak.

ahmad humairi said...

sebut rotan..seramla,
sebut roti panjang...sedap sket.

Catwoman said...

Salam SAK.....

Dulu jika kene rotan, parents tak kecoh.
Kini jika kene rotan, cikgu pasti kene bambu dan....

sonata anak kancil said...

Salam sdr Rosli : Tk komen2 yang memberangsang....rotan sebagai pengajaran patut dilaksanakan....ade garis panduan untuk merotan ni...kalau salah laku yang patut dirotan memang kena rotan....masalahnya budak2 yang kena rotan ni tak serik2 buat kesalahan!

ade ibubapa yang beri kerjasama sepenuhnya bila kita panggil kerana salahlaku anaknya....bila kita tunjukkan bukti2....sibapa pulak yang tukang hantam anaknya!!! cikgu pulak naik takut...pernah bapa sepak/lempang anaknya depan saya...saya naik kecut perut....bila dia lihat sendiri aksi video anaknya!!!

sonata anak kancil said...

catwoman : pernah kena rotan ke???

fight4kisses said...

parents bagi ke x bagi rotan aje..biasa kalo parents xbagi ank dia kena rotan masa dulu2 dorg pn sama mcm ank dorg jugak.bile ank dh jd hantu pn nak salahkan ckgu2 jugak