CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, April 27, 2010

tulang rusuk patah.....

ingat tak kisah si COMOT?
salah sekor kucing2 aku di rumah ini...


malang tidak berbau....
kalau berbau malang itu, 
tentunya tidak terjadi seperti di bawah ini....


hari Jumaat 23hb lepas....
Comot telah ditimpa kemalangan...
tatau sapelah yang terlanggar badannya...
nasib baik tak tamat riwayatnya...
kalau dah ajalnya nak kata apa kan...
Allah swt masih menhendaki ianya bernyawa lagi...


petang Jumaat 23 hb....
Comot terhencut2 masuk dalam rumah...
kakinya luka...badannya macam separuh penyek.....
( macam bunyi ayam penyek...ni kucing penyek pulak )


hari dah petang.....nak tak nak aku asingkan ke dalam sangkar aje...
dia tercunggap2....tapi masih boleh bertahan lagi....
badannya agak lemah & lembik....

langsong dia tak mau makan....minum air sikit aje....


petang sabtu 24hb ....
aku bawak ke klinik....
mula2 pergi  ke Klinik Maju di Batu Berendam....
sebab dekat....tapi malang sungguh...
Doktor di sini tak cukup alat.....
dia cadangkan ke Klinik Vally di Semabok...
Dia kata kat klinik Vally ade x-ray.....
bila dah di - x-ray...doktor boleh terus rawat....
maka pergi la aku dengan kakak ke Klinik Vally....

tiba di Klinik Vally...
Doktor terus cek Comot...
Ohhhh.............tulang rusuk sudah patah!!
tak perlu nak x-ray lagi....dah tahu patah!



Comot semakin lemah.....mukanya pucat...
sebab tak makan & kurang minum air...

Doktor pun dengan pembantunya
teruskan masukkan air & beri injeksyen....

lihat  di sini......
kesian Comot, nasib baik lah hari ni dah segar sikit....


dalam perjalanan ke klinik


muka sedih ...selamba aje semasa di Klinik Maju

air yang dimasukkan ke dalam badan Comot di Klinik Vally

menahan sakit la tu......

sesi menggunting bulu2nya di sekitar luka dikaki




menahan kesakitan.....aduhhh sakitnya!!! dipegang kuat oleh kakak


pembantu doktor menyuapkan makanan lembut....


cuba makan sendiri....


ubat cecair & makanan lembut


Comot terpaksa dikurung .....kalau tak - lambat baik...
nasib baik tak kena tahan dalam wad di klinik itu...
doktor ade tanya nak masuk wad ke...
tak perlu la....kita orang rawat sendiri......
doktor suruh datang follow-up check-up bila dah sihat...
dah merah mukanya.....nampaknya hari ni dah sihat.....
cuma nak tunggu kuat tulang yang dah patah tu...
lambat la macam ni.....yang penting dia dah sihat.....
kalau tak bawak ke klinik......pendek dah umurnya!

harga rawatan RM 47 + makanan RM 13

41 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum cikgu sonata

alahaiiii
kesian ci comot

dia tengah kejar mak we dia kut
tak nampak kerata lalu
he he

Wassalam

sonata anak kancil said...

Rozali : mana ade makwe lagi....baru 6 bulan!!! tatau la dah mula usha2...ngeh3x

Wasatiah Gurlzz said...

salam...kesiannya kat comot...nasib baik dier kuat n still leh diselamatkan..alhamdulillah..

kucing sya, kalo dh penyet, mmg kompem meninggal dunia...daya ketahanan tak kuat..huhu..sedey plak sya...

sonata anak kancil said...

Wasatiah : ye nasib baik tak penyek terus....kena sipi aje...tu yang boleh tahan lagi! harap2 dia terus selamat

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

saya xda kucing....

geli dgn kucing...

tapi tetap ada rasa syg kat kucing cuma geli nk pegang...

huhu..

semoga comot cepat sembuh

sI tEDI said...

cikgu,
saya lebih suka ke vally dari maju animal.

pernah pergi maju, ini x de itu x de.. lagi satu persekitaran yg sempit, tempat menunggu mcm x sesuai sbb lorong kecil. he he he.

bila sekali pergi vally, suka pula kat situ sbb luas sedikit dan bersih.

semoga comot cepat sihat. memang kena kurung tu cikgu.
kalau jenis yg baik okeylah.

dapatnya macam dak kimo sy, meraung2 kena kurung.. tekanan kita di buatnya.

makan ubat okey comot..

kak su said...

Salam Cik gu...
Alhamdulillah panjang umurnya lagi...
Akak kagum dgn org2 yg memelihara kuching nii...
Tapi akak x tergolong dlm linkungan ini...walaupun si kakak dan si abg nak bela tapi dek hormatkan mamanya..mereka tumpang kasih pada kuching org je lah jwbnya.

Semuga Allah memberkhati Cik gu sekeluarga.
Wslm.

cikgu isza said...

kesian comot :(

Azima said...

Salam Kak,

Kesian kat comot tu..
Makan ubat tu yer comot,nanti cepat sembuh..

Semoga kasih sayang kita terhadap makhluk Allah berterusan sampai bila2..

Wassalam

Aku Comel said...

kat mana klinik haiwan ni? murah betul!!! cikgu sonata dok kat mana? saya tinggal di subang jaya

Atikah said...

Salam kak,
Alahai... cian si comot yang comel itu...

al-mankaraqi said...

semoga beliau segera pulih dan ceria kembali........

manzlie said...

salam from Makkah...


pernah dengar ada org bercerita....manusia yang sayangkan binatang bila malaikat nak cabut nywa nyer dengan perlahan lahan dan tenang/senang...


waslam

Izzah Al-Maliziyyah said...

Assalamu'alaikum WBT. Moga cepat Comot sembuh. Muka dia bukan main sedih..

Em, dua bulan sudah Shiro saya dikejarkan ke klinik. Tapi ajalnya sampai seminggu selepas rawatan.

Hehe bukan kes kena langgar, tapi kena buli budak-budak sekolah. Semacam serik pula untuk cari pengganti~

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam hajah,

kesiannya kat comot tu...nape panggil comot? kak nab tgk dia comel jer..heheha

ahmad humairi said...

alhamduluillah,
comot dapat diselamatkan...
nyawa makhluk sama harganya.

TokNabe said...

Salam....

Kesiannya, mesti sakit. Kalau manusia boleh bagitahu sakitnya mcm mana. Ini kucing...

Bapak said...

alahai sian comot...

tulang rusuk yg patah tu leh sembuh sendiri ke, berapa lama agaknya?

atty's said...

salam..siannya comot..semoga comot cpt sembuh..

rezeki said...

salam SAK

alhamdulillah, moga comot cepat sembuh

saya ni jenis sayang kucing dan ada banyak kucing, kesian tgk kalau kucing2 kena langgar dan cedera

ONE ZABA said...

kalau kambing yg gitu, boleh buat sup rusuk.

INTAN RH said...

salam. alahai..kesian nya comot ye. rajin bw comot ke klinik.. :)

sonata anak kancil said...

gadis bandar SK: kita suka kucing! pantang tengok kucing...

sonata anak kancil said...

SiTedi : ohhh yer ke selalu ke klinik vally ni....okey lah sikit hari ni si Comot tu...lepas kat luar pun dia tak jalan jauh...masih terhencut2...

sonata anak kancil said...

kak su : jika kita bela2 kucing ni....satu terapi jugak...latih anak2 sayang makhluk Allah swt....

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza: bila tengok dia memang kesian...kdg2 bila tengok kucing2 yg mati dilanggar di jalan...rasa sedih

sonata anak kancil said...

Azima : kucing pun makhluk Allah...dan haiwan kesayangan Nabi...orang kata bela kucing ni murah rezeki...ni semua kuasa Allah

sonata anak kancil said...

Aku Comel : Sy di Melaka....ingatkan dah mahal tu! kalau kat Subang Jaya mungkin lebih mahal...anak sy tinggal di Subang Jaya

sonata anak kancil said...

Atikah : bukan Comot aje...kalau yang lain sakit pun kesian juga....macamahli keluarga jugak!

sonata anak kancil said...

Al-Mankaraqi : kalau patah ni lambat la nak baik...dah sihat nampaknya tu...tapi terhencut2 lagi

sonata anak kancil said...

Manzlie : alhamdullilah...berserah kepada Allah swt

sonata anak kancil said...

Izzah : kucing pun kena buli??? biasalah budak2 nakal buat kerja..ingatkan budak sekolah sesama mereka kena buli....ini kena hukum rotan budak2 ni...

sonata anak kancil said...

Hjh Zainab : dia memang comel tapi bulu dia tu comot2 sikit....senang cite panggil Comot...he3x

sonata anak kancil said...

Ahmad Humairi : alhamdullilah dah nampak sihat hari ni....

sonata anak kancil said...

Toknabe : dia tak mengiau sakit la tu....senyap aje...tapi dia memang penyenyap!!!

sonata anak kancil said...

Bapak : lambat la sikit...tapi mungkin kucing ni kan pandai cari apa2 ubat ( tumbuhan gamaknya ) yang boleh dimakan....

sonata anak kancil said...

Atty's :harap2 begitu la...cian kat dia

sonata anak kancil said...

Rezeki : sama lah kita...kalau nampak kucing kena langgar....tersadai di jalan, macam nak gi ambik alih ke tepi aje

sonata anak kancil said...

OneZaba : kalau ko sanggup buat sup buat lah! ko tanya Al-Mankaraqi...dia tu penternak kambing....

sonata anak kancil said...

Intan RH : kesian punya fasal....dah sayang gitu la....selamatkan dia

Anonymous said...

kucing saya pun patah tulang rusuk(rib) dah xray, doktr kata tak bleh bbuat apa apa, dia masih kecil so tak bleh operate, dia letih dan tak bergerak banyak, makan tak lalu, ada cara tak nak ubatkan rib nya yang patah

Fb saya Abu jatuh
atau misai85@yahoo.com