CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Saturday, December 19, 2009

Sekitar kawasan Angkor Wat

7hb Dis - hari ke 8 - pagi2 selepas selesai semua pengurusan diri / solat - kami telah pergi melawat ke kawasan Angkor Wat ....cite panjang di sini....pegi pagi2 untuk melihat suasana pemandangan yang cantik apabila matahari terbit & pagi2 ni tak panas nak berjalan. Angkor ni nama lama Siem Reap...Wat tu maknanya temple / candi seperti Candi Borubodor / yang kat Lembah Bujang ( m'sia ) tu...ini adalah satu daripada benda ajaib di dunia....kawasannya sangatla luas...di Angkor Wat ni - 2 jam berjalan luar & dalam bangunan tu...mulanya ingat seperti semua temple - tapi tidak...ada tempat2 tertentu aje - tapi sekarang dah tak ade - semuanya jadi bangunan ajaib di dunia. Ianya bangunan2 lama yang tersangat la besar!


pintu gerbang - pintu masuk - tersangatlah besar!


kelihatan tourists bertenggek atas /tepi bangunan / tepi padang untuk
mendapatkan fokus yang paling cantik ( gamaknya ) untuk me
lihat matahari terbit


ni pulak duduk depan kolam yang penuh dengan pokok teratai -
ade juga kelihatan tourists sedang breakfast ( ade la gerai tepi2 tu )


matahari dah muncul ! sangat cantik....

kawasan persekitaran


ukiran yang halus berseni - dilukis sepanjang dinding bangunan yang besar & panjang!

betapa hebatnya rakyat pada abad ke ( 13 ??? - tak pasti la - cikgu sejarah tau lah kot...)
melukis - ukiran hampir sama semuanya! macamana dia orang dulu buat tatau la...
sebab dah lama kan...bukan guna alat2 teknologi mesin seperti hari ini...kagum betul ...



ini adalah longgokan batu2 bangunan yang runtuh -
kawasan lapang di kelilingi oleh bangunan2 yang tinggi lagi besar


salah satu anak tangga yang sangat curam dalam bangunan tu -
tidak dibenarkan naik ke atas....hu3x - boleh telentang jatuh kalau naik!
macamana orang2 dulu naik ??? hebat betul tamadun orang dulu...


dah penat berjalan hampir 2 jam - kita orang bersarapan -
resepi versi si Kamil - roti disumbat sambal ikan bilis + telor rebus!


nak keluar dah.....nak ke kawasan yang ke 2 - Angkor Thom - the smiling temple


gajah ni bawak sape2 yang letih berjalan - minta lah gajah ni bawak kan
ke dalam kawasan The Smiling Temple ni...kena bayar tau..kalau tak silap USD15

sebelum masuk ke dalam kawasan ini -
kiri kanan ade le sederet patung besar2 semuanya sedang senyum!

sebelah kanan lelaki, sebelah kiri perempuan....
lepas tu terus berjalan melepasi pintuk gerbang &
lepas tu naik van sebab jauh ke dalam kawasan rekreasi

ni pun runtuhan batu bangunan di dalam kawasan ni -
bangunan2 ni bersepah2
kedudukannya seperti dalam satu hutan rekreasi

kelihatan tourists berjalan atas salah satu bangunan


aku & 3 gengs dah tak larat nak berjalan2 lagi - lepak bawah pokok....
tunggu packed lunch datang
....dah habis tempat ke 2 -
pegi pulak ke kawasan yang ke 3 - Angkor La Throm
di tempat lain....lagi la pulak aku duduk dalam van - berehat...

3 Sabahan guys tu yang larat meneruskan penjelajahan mereka.....
selesai 3 tempat saja - ikutkan ade lagi ...
tapi semua dah letih berjalan - berjalan - berjalan sebab kawasan ni luas.....
exercise aje le....



tamat

next - last night in Siem Reap

3 comments:

maiyah said...

dok tepi bunga teratai tu rasa cam nak gi je.. mesti byk kat situ

ONE ZABA said...

aku dapat rasakan kepenatan itu. sebab aku pun baru balik dari kampung.

fatehah said...

waaa akhirnya sonata
menunjukkan dirinya.
tahniah!
hehee