CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Wednesday, December 8, 2010

Persediaan mendaki Bukit Thursina...7

24hb November 2010 - Dalam kesejukan agak melampau sehingga 8 darjah celcius  menusuk ke tulang...tidur lebih kurang 3 jam saja...dalam bilik pasang heater...kalau tak -mahu kaku ! Set alarm pukul -+ 11.45 mlam ,  buat tak sedar mahu kena tinggal - tapi dalam pada tu,
ade petugas tukang kejut ! 

( aku bangun dan bersihkan diri...angkat air sembahyang....roomate tanya sembahyang apa kak? aku kata sembahyang sunat untuk mempermudahkan segala urusan....sebenarnya aku sangat bimbang nak mendaki Bukit Thursina ini....maklumlah tak pernah seumur hidup aku daki gunung - pulak tu tak ada stamina langsong !- aku memohon kepada Illahi - YaAllah permudahkan urusan aku untuk mendaki dan menyaksikan keajaiban kejadianMu.....nak naik bukit tempat Nabi  Musa a.s bermunajat dan bercakap dengan Allah swt.....ada rasa gerun  nak naik ni...manalah tahu Allah swt nak tunjukkan sepertimana Dia menunjukkan kepada Nabi Musa a.s. kuasa Allah swt. Macam2 jugak lah perkara2 yang tidak menyenangkan bermain dalam kotak fikir aku ni....teruja / rasa gerun / gembira bercampur baur )


Ketika Nabi Musa a.s. di atas Bukit Thursina hendak melihat @ berbicara dengan Allah swt.


142 :  Dan Kami telah janjikan kepada Musa {memberikan Taurat} sesudah berlalu waktu tiga puluh malam dan Kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh {malam lagi}, maka sempurnalah waktu yang telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam. Dan berkata Musa kepada saudaranya, iaitu Harun: “Gantilah aku dalam {memimpin} kaumku dan perbaikilah dan janganlah kamu mengikuti jalan orang-orang yang membuat kerosakan”. 


143 :  Dan tatkala Musa datang untuk {munajat} dengan {Kami} pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman {langsung} kepadanya, berkatalah Musa: “Ya Tuhanku nampakkanlah {Zat Engkau} kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau.” Tuhan berfirman: “Kamu sesekali tidak sanggup melihat-Ku, tetapi melihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya {sebagai sediakala} nescaya kamu dapat melihat-Ku.” Tatkala Tuhannya nampak bagi gunung itu, kejadian itu menjadikan gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pengsan. Maka setelah Musa sedar kembali, dia berkata: “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada-Mu dan aku orang yang pertama beriman.”


 144 :  Allah berfirman: “Hai Musa sesungguhnya Aku memilih kamu lebih dari manusia yang lain {di masamu} untuk membawa risalah-Ku dan untuk berbicara langsung dengan-Ku sebab itu berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepadamu dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur.” 


145 :  Dan Kami telah tuliskan untuk Musa luluh {Taurat} segala sesuatu sebagai pengajaran bagi sesuatu. Maka Kami berfirman: “Berpeganglah kepadanya dengan teguh dan suruhlah kaummu berpegang kepada {perintah-perintahnya} yang sebaik-baiknya, nanti Aku akan memperlihatkan kepadamu negeri orang- orang yang fasiq.” { Al-A’raaf: 142 ~ 145 }




12.30 tengahmalam  pelancong yang hendak mendaki sudah berkumpul di lobby hotel. Masa kami makan malam kedapatan ramai paderi nak naik bukit ni jugak.( ada 3 agama - Islam , Kristian & Yahudi - jadi ramailah paderi2 pun naik Bukit Thursina juga ). 


Kami diberi minum kopi panas...Suhu sangat sejuk...kena balut seluruh badan...Aku sendiri pakai baju 4 lapis - termasuk baju tahan sejuk...! pakai sarung tangan....pakai seluar pun 2 lapis ! - perlu pakai satu seluar tahan sejuk - setokin lagi....kalau tak kaki / lutut bimbang akan jadi cramp kesejukan bila semakin tinggi mendaki...ni yang takut ! Itupun kuku / tangan nampak bersisik @ - kematu kerana terlampau sejuk...memang gigil la...(manalah pernah kena suhu sejuk macam ni...terkejut kesejukan ! )


Kemudian bas membawa kami ke tempat check point - sungguh ramai orang nak naik ke atas bukit ini. Semua orang mesti di periksa oleh pegawai keselamatan - polis mereka lah @ pegawai ape tak tahu la...yang penting agaknya takut orang2 luar bawak benda2 yang menyalahi undang2...habis dibongkarnya beg kita...apa yang aku bawak hanya kain telekong & air mineral sebotol ! 


tempat check-up sebelum mendaki 
( gambar di ambil setelah turun gunung ! - tengahmalam mana nampak - gelap )


dah panjang sangat ni ....berhenti dulu ye....nanti sambung bila mula nak mendaki...bye










11 comments:

Kak Nora said...

What an adventure, sonata! Lutut mau baik, be!, bila panjat gunung!

lOve said...

besnya dpt tgk tmpt terima 10 janji

IMANSHAH said...

salam kak

saya pun suka panjat gunung..bila agaknya berpeluang ke sana

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

alahai ...satu gambar jerrr
tunjukla banyak lagi
kesian kami yg tak pernah pergi ni
he he

Wassalam

Myfrin's story said...

Salam, cikgu sonata, Terasa debaran nak daki gunung Thursina...:)

sonata anak kancil said...

Kak Nora : memang adventure & teruja nak mendaki ni...nanti akak tengok gambar2 seterusnya...

sonata anak kancil said...

Love : ye memang sangat best - tempat Nabi Musa a.s.alhamdullilah

sonata anak kancil said...

Imanshah : w'salam : insyaAllah cari peluang ke sana ...pergi sendiri
( jika mampu ) @ cari tour agent yang ada buat ke Sinai...ada yang tak buat sampai ke Sinai ...

sonata anak kancil said...

Rozali : W'salam : ini hanya intro ! insyaAllah saya letakkan gambar yang berbalut dengan baju tebal !

sonata anak kancil said...

Myfrin's : W'salam : ini macam Jejak Rasul ! macam tu lah kami sewaktu di sana...memang best !

nza said...

mesti sejuk sgt kn kt sana skrg nikn...