CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, December 2, 2010

Nile Cruise - Floating Hotel ...3

Dinner malam pertama di bumi anbia' ialah menyusuri Sungai Nile yang merupakan sungai terpanjang di dunia....tak perlu lah aku nak ulas panjang lebar kisah sungai ini...yang penting...Egypt @ Mesir ini disaliri oleh Sungai Nile kegunaan penduduk nya untuk pelbagai aktiviti....minum air pun - air sungai Nile !!! Seingat aku masa sekolah dulu ada belajar tentang tamadun sungai Nil ini dalam sejarah @ geografi pun ada.....akhirnya dapatlah aku kali ni melihat sendiri.


Semua perjalanan kami - makan minum & hotel & pengangkutan telah termasuk dalam pakej ini....bukan calang2 hotel & makanannya ! cuma tekak melayu ini aje yang tak dapat terima makanannya yang rata2 hampir serupa.....kreativiti mereka hanya makanan negara mereka @ ada tempias barat....


Sampailah kami ke tebing Sungai Nil di dalam bandar Cairo ini. Kita orang naik sebuah bot besar yang bertingkat  3 tingkat - nak kata bot - taklah macam bot tangkap ikan...nak kata kapal - taklah macam kapal Titanic ke @ ape ke.....apa2 pun bolehlah kata macam naik feri di Pulau Pinang - tapi besar lagi la.....lengkap dengan susun atur meja makan macam kat hotel...tu yang kata floating hotel....ada 2 tingkat untuk jamuan...satu level aku rasa boleh muat hingga 80/90 orang...kami saja ada 25 orang.....tingkat atas untuk menikmati angin malam.....boleh bersantai2 lagi....mat saleh dari macam2 negara lagi....kira besar lah tu........boleh ada tempat letak live - band lagik ! boleh menari2 lagi !!! hahahaha mari kita tengok sape yang menari sambil menikmati makan malam......

live-band yang mendendangkan lagu2 Mesir !


 makanan pelbagai pilihan - pilih yang boleh memenuhi citarasa selera aje le...


 .... berapa banyak nak makan - makan la...
tapi kebanyakan kita orang dah ambik banyak2...malas nak cari2 @ bangun2 lagi...

duduk lah makan sambil menikmati angin dingin malam menyusuri pinggir Sungai Nile.....bestnya ! kita pun berlagaklah macam orang2 kayo !!!

Selesai makan - ada yang masih meneruskan lagi....

Tarian ini dipersembahkan....Sorry .....aku tak nak tunjukkan yang lebih jelas lagi gambar ini & telah pun di censored !

( pencemran mata berlaku...nak kata apakan...dah adatnya macam tu.....gelek-gelek  habis you ! ha ha ha..... )


selepas selesai tarian oleh perempuan - tarian dipersembahkan oleh penari lelaki ini...Aku pun lupa apa ke nama tarian ini....mula2 seluruh tubuh berselimut dengan pakaian tradisional @ aku tengok macam gebar @ selimut tido je...ha3x...lepas tu satu persatu ditanggalkan !!!! berpusing2 dia menari....kepala kita pun naik berpusing jugak ! ha3x....oppppsss.........tak ade lah sampai habis.....tinggal lah baju yang menutup badannya itu saja....


okey ...sampai sini dulu...aku ade urusan di luar dengan hubby...
esok kita pegi tengok piramid & spinx pulak......
bye...

16 comments:

mamawana said...

Tahniah dah sampai ke Sg Nil. best nyerrrr...Harap2 mamawana pun akan sampai ke situ suatu hari nanti. Insyaallah.

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

cikgu dah sampai
saya baru nak kumpul diut
he he

saya baca drp n3 awal
mengapa selalu tukar tarikh...tukar kapal terbang..tukar distinasi disaat2 akhir
selalu dengar..
rasa takut pula nak melancung..

Wassalam

sonata anak kancil said...

mamawana : InsyaAllah boleh....selepas settle yang wajib dulu !

sonata anak kancil said...

Rozali : W'salam - pelan2 kumpul...insyaAllah boleh sampai tu...komitmen kurang sikit ni...boleh lah ke sana sini ..

fasal kesilapan tu disebabkan oleh pihak Gulf-air... katanya pihak asyik terima saja sape2 yang order online seluruh dunia kan...itupun nasib baik kami dapat jugak malam tu sebab kami nak ke Cairo bukan Bahrain...orang yang nak balik ke Bahrain terpaksa tangguh hari esoknya ! lagilah lama duduk kat Pan Pacific...

tak perlu takut nak melancong...inilah pertama kali berlaku kepada kita orang ! biasanya tak ...wasalam

hysman said...

pelik je gaya dorg tu kak..
hehe...sungai nil tu bkn dekat2 dgn laut mati tu ye yg leh terapung tu?
hurm....
jauh perjalanan luas pengalaman..
nnt saye masuk blog klu saye gi sane jgak..jeles nih.. hahaha

al-lavendari said...

bila tengok gambar dan baca entri ini teringat semula pengalaman yang serupa kira2 4 tahun lalu.

saya kagum dan heran tengok orang lelaki tu menari tak pening, walaupun berpusing2.

masa saya pergi dulu, ada reception perkahwinan .. lagilah gamat. hehe

oh ya .. hotel mana duduk ? saya dulu duduk kat Conrad.

zulkbo said...

salam..
seronok nampaknya boleh
berkunjung ke negeri orang..
ada nampak tak lautan yang tidak
bercantum dengan air sungai seperti
di dalam Al-Quran tu..bukankah di
lautan Nile?

sonata anak kancil said...

hysman : bukan kat laut mati...ni kat benua Afrika...cuba tengok kat google...hala ke laut merah - hala ke laut mediteranean

sonata anak kancil said...

al-lavendari : memang kagum tengok dia berpusing2.....kita pun macam nak terpusing jugak...saya duduk di Cosmopolitan Hotel...saya pun ada lihat majlis perkahwinan...best!

sonata anak kancil said...

Zulkbo: w'salam...memang banyak pengalaman bila lihat sendiri negara orang ini...ade peluang boleh pergi ke sana...katanya begitu lah semasa tour guide tu bercerita...taklah nampak pulak ..sebab laut luas !

IMANSHAH said...

salam kak

haish kat mesir terkenal dengan tarian ntah apa2..bercadang juga ke sana sementara abak murid masih ramai yg belajar kat sana

manzlie said...

salam dari Makkah


bestnyer cikgu bercuti tuh...


waslam

sonata anak kancil said...

Imanshah : dah adatnya macam tu...pejam celik pejam celik menengoknya....

ada anak murid lagi best ! saya dah lalu depan Al-Azhar & Alex. Univ...dalam bandar tu...

sonata anak kancil said...

Manzlie : alhamdullilah dapat peluang ini...nak singgah ke Mekah tak boleh lah - dah pakej ke sana aje ! InsyaAllah tahun depan saya akan ke sana ( Mekah & Madinah ) - dah daftar. Semoga boleh bersua di sana...

nza said...

gelek jgn xgelek.....seronoknya baca kisah prjlnan akak...

sonata anak kancil said...

nza: mengalahkan gelek inul gerudi! he3x