CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, May 2, 2010

tapai oh tapai pulut...sedapnya!!!



hari ni ade 2 jemputan kawen
tapi dekat kawasan perumahan aku ni je....


sejak hampir 15 tahun berada di Melaka ni
tatau la berapa banyak dah jemputan yang aku terima
jika  ade aral melintang - jika ade urusan yang tak dapat dielakkan 
maka tak dapat lah aku memenuhi jemputan itu....


tetapi kebanyakannya aku akan hadir ke majlis itu!
sebab kad jemputan biasanya dah dihantar biasanya seminggu /
lebih dah sampai dah ke rumah....
jadi....kad2  jemputan tu aku akan letak atas kabinet
yang mudah dilihat supaya tak lupa....


pengalaman aku pergi ke rumah kenduri kawen ni
kebanyakannya dijamu dengan nasi minyak .... @ nasi beryani....
lebih kurang sama la tu dan ade jugak disediakan jugak nasi putih....

 
pernah aku menghadiri majlis kenduri ni ...
tuan rumah menghidangkan juadah style open - house.........
ade banyak stalls yang menyediakan pelbagai makanan
pilih la nak makan ape.....ade bagus ade tak bagus cara ni......
bagusnya kita boleh pilih apa yang kita nak makan! 
yang tak bagusnya.....
aku rasa buang masa nak pilih dari satu stall ke satu stall ...
dok perati / dok pilih nak makan apa!


aku berpendapat....
rasanya baiklah sediakan nasi minyak /nasi beryani / nasi putih /
nasi jagung / nasi bokhari... ntah apa nama nasi lagi lah.....
yang penting buat sejenis nasi sudah lah......
sebab majoriti kita orang Malaysia makan nasi!
jemputan biasanya bermula jam 11 pagi....time makan tengahari
lauknya pun seperti biasa jugak la....
ayam / daging / ade yang buat jugak lauk masakan kampung......hu hu hu sedap!
bidalan orang Melayu pun cakap kan.....bila lagi nak makan nasi minyak? 
bila sebut makan nasi minyak tu....maknanya nak kawen la tu....!
sebab time buat kenduri kawen la biasanya dijamu nasi minyak...


aku nak sebut sini hal orang Melaka pulak....
( aku orang Johor yer....tapi dah lama di Melaka aku pun dah ikut cara Melaka )


biasanya la......untuk kenduri kawen ni....
atas meja tu biasanya diletakkan tapai pulut!
di Melaka ni aku rasa femes dengan tapai pulut.... 
tatau la negeri2 lain di Malaysia ni....



aku kalau ade tapai pulut.....lepas habis makan nasi
aku memang bantai tapai pulut ni.....
kalau lah sedap cukup rasa manisnya.....
tanpa segan silu aku makan 2 bungkus!
ala 2 bungkus bukannya besar beno.....cukup! lebih2 kang lain jadinya...
( aku tau makan je...buat tatau....)
orang dah jamu untuk makan - makan la kan!
rumah pertama ade tapai pulut...ade jugak disediakan bubur kacang...
tapi aku kurang gemar tang bubur kacang ni... cukup aku makan tapai je...


tak ape nanti rumah ke dua kalau ade aku makan pulak....
tiba rumah ke 2 ( jiran taman sebelah taman aku....yang tadi setaman )
aku sebenarnya dah kenyang.....tak boleh makan nasi lagi dah...
tapi pergi jugak lah untuk memenuhi jemputan...


nampak nasi minyak sama aje....
ha ha ha....nampak ade bubur kacang!
aku pun ambik 1/2 mangkok kecik je....sebab kurang gemar....
makan la aku bubur kacang aje....

 

ni dia tapai pulut....sempat aku curi2 snap rupa tapai yang sedap ni....
aku makan 2 hubby makan 1.....he he he....







24 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

tapai pulut!!! suka juga
tapi saya suka lebih tapai ubi
nyam nyam
hingga menjilat jari
(ikut sunah)

Wassalam

sI tEDI said...

cikgu,
sekarang ni trend letak tapai alam bekas yg biasa isi dadih yg kecik tuk.. dah x de sentimental value bila nak makan. X de selera!

Jejaka Desa said...

Koi boleh pening weh kala kene tapei ni....

LiNda said...

wahhh... Beshnya tapai pulut.

Teringat makan tapai pulut sangat manis di majlis kawen . Naik terbuntang mata saya cari air . hehee

manzlie said...

salam from Makkah


teringat cl tapai kat rumah kak shidah..best gilerrr...my peberet tuhh


waslam

Nida said...

lamanya tak makan tapai..haritu cuba buat tp tak jadi:(

Hajah Zainab bt Abdullah said...

sedap tapai pulut tu! gemar makan...kat kelantan ada dijual yang dibungkus dalam daun getah, nampak comel!

nza said...

skrg ni mcm2 cara dibuat tuan rumah....kalu kt dewan siap wat gerai2kecil n mcm2 pilihan mknan.....

YB said...

kalau dah sampai keluar airnya, lagi sedap....boleh hirup sekali

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam....sukanya tapai pulut...

Kak Nora said...

Cg,
Zaman tekno ini tapai dibungkus dengan sejenis kertas warna hijau, nampak macam daunlah. Dikomersialkan. dijual dalam kotak. Kalau makan bersama cendol lagi best!Tapi sayang tak gemar tapai....manis!!!

4-a&nazrah said...

tapai pulut kat sini dibungkus dengan daun getah, tapi stail bungkus ada lain sikit daripada cara org kelantan bungkus.

hmmm, ni buat terliur ni, nanti bau daun getah pun dah macam bau tapai, hehe

relevan said...

Salam cikgu..memang power tapai ni Cikgu..bila makan je terus kadar gula meningkat..

ahmad humairi said...

makannn..selagi selera ada!

sonata anak kancil said...

>>> Rozali : peminat tapai ubi rupanya..sama dengan hubby...dia prefer tapi ubi juga


>>> SiTedi : betul tu...tak berapa sedap kan....kalau orang dah hidang tu hantam aje le!


>>> Jejaka Desa : la....samppai pening ke? kalau gitu jgn makan...kang tak fasal2 lain citenya


>>> Linda : nasib baik tak pengsan!
hebat betul orang tu buat tapai ye...


>>> Manzlie : orang lama2 je pandai buat tapai...kak shidah pandai buat sampai CL naik best giler dia punya sedap!

sonata anak kancil said...

>>> Nida : cuba lagi...jangan mudah putus asa....saya memang tak pandai...kang lain jadinya


>>> Hjh Zainab : penatnya nak membungkus kecik2...sedap memang sedap!


>>> Nza : kalau saya buat sejenis udah le....pening nak pilih macam2...

>>> YB : ohhh dasyatnya! jangan hirup banyak2...mabuk bontang !

sonata anak kancil said...

>>> Alimaz : ohhh suke tapai juga yer...agaknya seluruh M'sia ade tapai gamaknya...


>>> Kak Nora : saya ade nampak di Jusco...tak best la...tak ori...nak makan - sy akan cari yg dibungkus dgn daun pisang jugak!


>>> Nazrah :saya mulanya pelik orang bungkus tapai dengan daun getah belah2 Kelantan / Trengganu...kat sini dlm daun pisang lagi best!

>>> Releven : kalau hang ade penyakit...jgn cari penyakit lagi! lebih baik memendam rasa aje le

>>> Ahmad Humairi : kdg2 tak ade selera jugak...puas pilih nak makan ape!

sonata anak kancil said...

nazrah : salam...sy tak boleh nak letak komen kat N3 nazrah!...try2 tak jadi jugak...tak pandai la

sahromnasrudin said...

tapai pulut mmg sgt sedap...org melaka mmg pandai membuatnya..

4-a&nazrah said...

ntah la, saya pun kadang2 tak boleh nak komen kat sini. apa masalah pun tak taulah. dan saya lagi la tak pandai bab-bab gini. nak kena dapatkan bantuan la ni agaknya

sonata anak kancil said...

sahromnasrudin : tu lah sy rasa tapai ni femes kat melaka la...tatau la negeri lain pulak

sonata anak kancil said...

nazrah : ade le mana2 yang tak kena tu...satu lappy sy dah hantar servis...ade problem....sakit perut gamaknya! try2 la mana yg boleh...

xiiinam said...

kalau dh di sejukkan lagi sedap tu.

sonata anak kancil said...

CkLah : betul tu CkLah....masuk peti sejuk....hu hu hu lagi le terangkat you!