CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Saturday, May 8, 2010

Percuma kak...ambil la...

tengahari tadi aku & hubby pergi ke KL
bertanggungjawab menziarah anak di Taylor's College
Farahin ikut sama sebab dia nak balik 2/3 hari ni
Semua college dah tutup kedai....
dah 1 - 2 minggu dah study-week
sebab next week peperiksaan A-level
dah bermula di seluruh dunia
Farahin kata nasib baik exam dia dapat time zone 
( lupa dah ...time zone 6 kot...nanti tanya dia semula la )...
iaitu masa exam bermula sebelah petang - 6 lebih gitu....

**************

On the way balik.....aku seperti biasa le....
nama je  co-pilot........co-pilot zzzzzz......
hujan pulak tu...lagi le sedap zzzzz....
tapi bukanlah dah zzzz tu "mati" habis............
on & off le....


kita orang pun berhenti kat R & R Pedas....
nak "nyanyi"....he3x 


lepas aku keluar dari toilet....


sorang remaja perempuan - mungkin bawah 20 gamaknya....
tak ade kerje agaknya.....


( panggil aku kak.....mudo ke tuo aku ni??? - 
tak tau beza ka???)


Dia  : Kak - buku agama - percuma!
(  sambil unjukkan pada aku buku warna kuning )

Aku : percuma? tak ape la dik....terima kasih la...
( sambil geleng2 kepala )

Dia : tak pe kak - percuma.....

Aku : kenapa percuma? tak pe dik - tak pe dik....
baik hati awak ye nak beri percuma 
( dalam pada tu aku dok perati tag-nama syarikat apa dia pakai )


Dia : ok la.....terus berlalu ...
& nak mencari "mangsa" lain gamaknya....


*******************

tiba kat kete aku nampak hubby pun didatangi dengan 2 remaja lelaki membawa buku yang sama.

tapi hubby pun tak ambik juga.....

Aku : kata nak gi toilet...

Hubby : ye la..tunggu awak dulu - nak tinggal kete ni kalau tak dijaga...tengok budak2 / orang dok merayau2....buat diorang ketuk ape ke / buat apa2.....baik tunggu dulu...
Budak2 tu nak beri buku percuma.......
tak ambik pun walaupun percuma.....
aku cakap kat diorang - mana ade percuma dik  oiiii dalam dunia ni!


lepas tu hubby  pegi toilet....

****************

Aku : ade ke diorang nak beri buku percuma! 


aku tak ambik bukan kerana aku sombong......
aku berfikir bukan2....aku fikir buruknya....
tak fikir yang baiknya..........aku bimbang ade golongan tertentu yang mencetak buku itu.....
( mungkin betul.....tapi aku berfikir tak betul )....aku bimbang - mana lah tau apa2 yang ditulis ade silapnya - ade yang tak sahih nya.....ade yang diputar belit kan ( berselindung di sebalik tajuk kulit buku ) .....atau mungkin ade hadis2 yang tak sahih....pendekata macam2 la aku fikir......kalau nak diberi percuma...kenapa tak beri aje di masjid & surau @ sekolah.....bukan di tempat awam! pulak tu yang mengedarkan budak2 remaja! mana lagi lah aku nak percaya!!! Lebih baik aku tak ambik....kalau dah ambik.....baca satu hal.....nak simpan satu hal lagi...........kalau apa2 yang dicetak tu tak betul ....simpan ilmu yang tak betul......nak buang pun tak boleh @ bersepah2 tak tentu fasal..........sape2 yang baca - kalau tak pasti sahih ke tidak....habis!


Kesimpulan : tidak ade yang percuma di dunia ini....jadi jangan harap aku akan terpikat dengan mende2 percuma ni......& aku ade terbaca - dah lupa dah.....ade mereka yang beri sesuatu mende percuma.......ade dipasang sensor (?).....tengok2 mereka buat operasi .....bahaya.....berhati2 yer...bukan semua yang percuma tu benar2 percuma & bermanfaat kepada kita


**********

selamat hari ibu 
diucapkan kepada semua ibu 
di mana jua berada

23 comments:

a kl citizen said...

betul sangat tu kak sonata

merepek je benda2 percuma ni

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

saya pun selalu juga bertemu dgn keadaan begitu
bila kita ambil
dia kata berilah sumbangan sedikit

Wassalam

sonata anak kancil said...

KL Citizen : harap tak tergoda dengan mende2 percuma....sentiasa saling mengingati

sonata anak kancil said...

Rozali : jangan layan! biarlah nak kata sombong...nasib baik budak tadi tak cakap banyak....kalau tak mahu saya cakap lebih tinggi lagi!

nadz said...

Assallamualaikum,
Betul tu cikgu Sonata, macam-macam taktik depa. Mula kata percuma..lepas tu depa ada agenda,
Ingat senang ka perpanas hujan nak cari orang nak bagi percuma,
Kita mesti selalu peka
Semoga mama nadz juga akan selalu berwaspada
Insyaallah
w/salam

manzlie said...

salam cikgu sonata..


benar tuh...kena hati hati sikit benda camni...


waslam

zulkbo said...

salam..
banyak dah yang berlaku
ramai yang ambik kesempatan nak
menipu..elok lah ada syak wasangka jugak..jangan mudah simpati membuta tuli..

imanshah said...

susu ibu percuma kak..selamat hari ibu

Wasatiah Gurlzz said...

salam..

sya slalu bertemu ngan kes semcm nii..kat penang nii belambak bdk2 mcm tuh..dh mcm ada team pun, iye gak...trutama kwsn stesyen bas butterworth..huhu

chekdenoor said...

Selamat hari ibu....... coppylah hadiah anak chekdee di blog chekdee....jom sama-sama kongsi....heheheheh

amy alisya said...

hi kak, selamat hari ibu. semoga ceria selalu..percuma, pas tu die promosi suh bayar..taktik jer tu

sonata anak kancil said...

Nadz : semoga kita sama2 tak lupa....bimbang kdg2 ade masa boleh tergoda! ehhheeehhh tak mau...

sonata anak kancil said...

Mazlie : jadi saya katakan TIDAK kepada mende2 percuma ni....jauhkan la...macam2 boleh terjadi hari ini

sonata anak kancil said...

Zulkbo : memang kena ade rasa syak wasangka...fikir yang buruk je! biarlah orang nak kata ape...yang penting kita selamat

sonata anak kancil said...

Imanshah : mana ade percuma jugak! siibu nak memperbanyakkan susu ibu kenalah makan makanan yang sihat2 @ baik2.....nak makan yang sihat2...kena la belanja jugak!!! he3x...betul???

sonata anak kancil said...

Wasatiah : ha ....kan dah kata diorang bni ade team ...tu yang tatau ...betul2 ke / ade sindiket ke / dll....ade orang ambik kesempatan mempergunakan remaja2 / budak2.....bukan sy tak mau tolong2 ni....mereka yang mempergunakan budak2 ni ...lagi le tak berhati perut! jadi sy buat sombong .....benci aktiviti yang sy kata tak sihat ni...kategori mintak sedekah berlesen!!!

sonata anak kancil said...

Chekdeenor : oh...cek dee..terima kasih...okey sy akan copy

sonata anak kancil said...

Amy alisya : tu la fasal....kalau jual - jual aje le...tak yah nak percuma2 ni

Miecyber said...

Berhati-hati sebelum terperangkapkan....

Zaitun said...

Memang selalu remaja berkeliaran bagi macam2 percuma tapi yang tak bagusnya bila diaorang datang waktu kita tengah makan.

sonata anak kancil said...

Miecyber ; saling ingat mengingat ye...

sonata anak kancil said...

Zaitun : tu lah...kesian pun ade...tapi fikir2 mungkin ade sindiket...tak layan le...

ezanoor said...

salam cikgu sonata...

saya pernah kene benda ni masa pc fair kat mitc... dia kata free, at last, dia minta sumbangan... saya terdiam skejap... pastu dia siap ckp hrga sbnr buku tu lebih kurg, rm 16.. saya pun bg je duit seringgit yg ada dlm purse, lbh kurg rm6. dalam hati ni jadik bengang, td kata percuma, ni minta sumbangan... erm, nampak la benda jadik tak ikhlas... tak ptut diorg wat g2... memang merepek... buku tu warna kuning gak tapi x ingat pe tajuk dia...