CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Monday, May 17, 2010

kenangan berlalu....jumpa lagi tahun 2011

perayaan hari guru di sekolah aku pagi tadi dimulai dengan

perarakan masuk semua guru dari pintu pagar utama hinggalah ke pentas....

kami di arak dengan paluan kompang & deretan pembawa bunga maggar

sampai ke satu "perhentian" sebelum ke pentas
- pencak silat dipersembahkan kepada kami semua...

biasanya bila sambutan majlis rasmi lain...kami sebagai penonton saje.......

tapi hari ini...kami pulak yang diarak...............
bukan main megahnya anak murid menunjukkan ketangkasan mereka bersilat..........

acara pentas dimulakan.............semuanya dikendalikan oleh badan pengawas....aku pulak bos suruh bacakan perutusan KPM.....bos dah suruh - susah ape kan....baca aje le!


rakaman acara2 pentas ni tak lah aku dapat merakamkannya....sebab kami semua diraikan.......duduk diam le! tak pe..........acaranya sama seperti sekolah2 lain buat
( biasanya la )......baca perutusan & acara persembahan  murid & juga guru!


kami telah memperbaharui @ baca ikrar ( sebab  ni kena ikrar setiap tahun!!! ) dan tak lupa juga menyanyikan lagu Guru Malaysia......sape tak nyanyi rugi...sebab lagu ni hanya dinyanyikan hari ini ( sambutan hari guru ) saja - setahun sekali ! rugi - rugi - rugi sape tak nyanyi....


Tapi satu acara yang sekolah lain tak pasti ade ke tidak buat ke tidak ialah acara anugerah guru! macam anugerah APBH pulak dah.....



Jeng - jeng - jengggg.............. dijangka @! tak sangka aku telah dapat anugerah.....


paling prihatin? kalau tak dapat memang tak patut!!!
hadiah di dalam biarlah jadi rahsia untuk simpanan  di guna
bawak bekal roti ke...kuih ke.....ke sekolah....
agaknya budak2 ni mintak aku lebih prihatin lagi
kepada mereka semua....


yang ini pulak ialah cenderamata ( goddie-bag ) di dalamnya
 terdapat macam2 jenis barangan  yang telah disumbangkan oleh
 Majlis Staf , Para Pentadbir, Pengusaha Kantin,
Koperasi Sekolah & tak lupa murid2 pun ade menghadiahkan semua guru sebiji mug.....
( supaya cikgu rajin minum air kalau dah penat ngajar )


***************

selepas acara pentas...rehat...
( rehat makan cha - kuey - teow yang dimasak oleh cikgu K @ cikgu Din -
 memang teror masak  cha-kuey-teow ...sumbangan bos....&
 spring potato hasil sumbangan majlis staf  ) - kenyang aku ! erghhhh......sedawa kekenyangan


lepas tu ade perlawanan bola sepak ,  bola jaring & sukaneka


aku jadi penonton je......bolehlah aku meronda2 -
melawat2 melihat aktiviti yang sedang berlangsung.....


ni dia persiapan masak memasak untuk jamuan makan tengahari....
ade sekumpulan guru bermuafakat membawa berkat  nak masak nasi minyak...
Cikgu Pengerusi Majlis Staf telah berjaya mengumpul dana untuk memasak ni....
dengan lauk utamanya kambing sekor ! ayam ntah la banyak jugak nampak -
 makan untuk 150 orang dari semua peringkat lapisan staf di sekolah ini....


cikgu2 glamor sedang mengupas buah mangga , betik , belimbing untuk dibuat rojak
kelihatan cikgu K , cikgu S , cikgu MZ , cikgu I , cikgu Z......bukan main rancak mereka memotong buah2 ni...sampai tak perasan gambar istemewa mereka di snap oleh paparazzi



ni kambing masak beryani @  kari - lupa pulak nak tanya dengan chef ni...
asal masak sudahlah....habis!!! chef utama cikgu Z glamor baru pindah ke sini
dari Labuan....( orang Melaka balik kampung --- teror masak you ...! ) - merangkap cikgu disiplin jugak....& dialah jugak yang tukang masak nasi minyak


lepas memantau2 tempat cikgu2 tukang masak ni...
aku melawat  ke tempat lain pulak ....
lalu depan kelas Pendidikan Khas....budak2 ni jemput makan lagi!
alamak.....makan lagi...........aku hanya makan us-pizza - kentang goreng
sebab dah kenyang makan cha-kuey-teow tadi....


majlis makan2 di kelas PK....kus semangat makanan....mewah sungguh!
murid2 & guru PK telah menghadiahkan kepada aku sebentuk brooch....nak mintak aku melawa aje le tu....bukan main cantik lagi....lupa pulak nak tayang2 kat sini.....

 *******

di bawah ni pulak ialah makanan semasa jamuan makan tengahari tadi...
semua kuih muih / buah2an dan sebagainya adalah sumbangan daripada para guru
dan individu luar



 

 

kek saje ade 5 biji yang disumbangkan oleh bekas anak murid , guru , badan koprat


 

ni pulak adalah hidangan untuk pentadbir.....penuh meja...
mana la nak letak pinggan makan ni...
macam2 ade .... satay pun ade! cendol pun ade....macam2 la....
mana larat nak makan semua mak oiiiii.....


akhirnya semua makanan yang tak habis dimakan....semua ditapau sikit sorang ....


dan akhir sekali...semasa acara bertukar2 hadiah aku telah dapat hadiah misteri ini


sebuah album gambar yang tersangat la cantik!!!
( gambar pun dah tak banyak nak letak ....main sumbat kat CD aje!!!
 tak pe tak pe...suruh aku banyak bergambar lagi le tu )


acara berkaraoke tidak dapat dijalankan kerana kesuntukan masa....
kalau tak.... sure aku karoke kan lagu Butakah Cinta....he3x ....ye le tu.....!


~ kenangan berlalu untuk sambutan hari guru tahun 2010 ~


terima kasih kepada semua yang telah
menjayakan sambutan hari guru tahun 2010



bye bye....jumpa lagi di tahun 2011
doakan cikgu semua panjang umur & sentiasa sihat walafiat
 untuk menjalankan tugas
demi untuk mendidik anak bangsa


GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

22 comments:

ahmad humairi said...

tahniah,
dapat banyak hadiah.
ade-ade...
sekolah kami pun ada wat camtu...ala-ala APBH tu..tapi aku manjang jadi calon je..x menang walau satu kategoripun!

NuR said...

wah..
beshnyer dpt hadiah
jelesnya byk skolah dah buat sambutan..
kami belum

mama ju, said...

Salam cikgu

Mula baca tajuk suspen je....

Seronokkan? larat ke makan banyak2 tu...

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

Taniah dianugrahkan cikgu perihatin

mana tak perihatinnya
saya baca n3 yg lepas2 pun ligat

selamat hari guru

Wassalam

al-mankaraqi said...

selamat hari guru! tahniah dapat anugerah!

مسافر_اسلام said...

Salam cikgu,
Selamat hari guru.
Seronok melihat sambutan yang di laksanakan pagi tadi.
Mesti ia menjadi kenangan yang abadi buat selamanya.

Selamat Hari GURU.

rosli said...

Salam hjh Zaleha,

Selamat hari guru, tahniah kerana dapat byk hadiah dari murid, Hjh memang layak dapat hadiah tu.

NGINAP SRENGENGE said...

SALAM,


SELAMAT HARI GURU.

TAHNIAH UNTUK SEMUA GURU.

WASSALAM.

Yunus Badawi said...

tengok kambing tu tiba2 rasa lapar pulak malam2 ni huhuhu

psst - kenapa lagu tu tak boleh nyanyi masa lain?

penjejak maya said...

salam,

bestnya jadi cikgu..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam cg,

alhamdulillah...sambutan yang sangat meriah di sekolah cg. tahniah kerana mendapat hadiah sebagai guru paling prihatin tu.. :)

nza said...

Selamat Hari Guru kak...sory trlambat sudah...xpekn.

Kak Nora said...

Tahniah, tahniah, happening sungguh sambutan Hari Guru di sekolah cg. Lepas ni back to work lah ye?

KAMATO said...

Tahniah, kami bangga dengan pengorbanan sumua guru2

Aida Ali said...

Selamat hari Guru. Bestnya banyak makanan

mfisma said...

Salam Cikgu Sonata..meriah sungguh...bertuah cikgu semua..

sonata anak kancil said...

>>>> Ahmad Humairi : TK....ko kena cari jalan buat glamorkan diri!next dapatlah anugerah tu...


>>> Nur : arahan suruh buat pada 17.5. sebab budak2 F5 periksa selaras 1 negeri


>>> Mamaju : tak larat mamaju....lebihnya kami tapau..jadi memang tak memnbazir


>>> Rozali : kalau dia orang tak hargai yang saya ni prihatin....memang nak kena!!!
ngeh3x...

apa taknya jaga budak dari hujung rambut hingga hujung kaki - luar dalam ...macam2 tentang budak
( tidak lah saya mengharapkan hadiah2 ni...budak2 ni jadi "manusia" itu sangat penting )


>>> Al-Mankaraqi : terima kasih...bukan senang nak pilih saya daripada 117 teachers! hebat kan...keh3x

sonata anak kancil said...

>>> Musafir Islam : saban tahun begini la....inilah hari kami bergembira...tidak mengajar, tapi diraikan! sangat seronok


>>> Rosli : hadiah2 tu sebagai tanda penghargaan kepada cikgu...bukan harganya jadi ukuran...dan hadiah2 ini pun tidaklah kami mengharapkannya....ade - ade la...tapi saban tahun memang gerenti ade lah! tu yang macam2 collection dapat....


>>> Ayahanda : terima kasih Ayahanda...tentunya ayahanda pun terkenang2 sewaktu ayahanda bertugas dulu....semuanya itu tinggal kenangan abadi kan ayahanda....bila dah bersara...miss school life!


>>> Yunus Badawi :minta maaf lah aku buat ko lapar....baik ko pergi ke kandang kambing...kot2 ade tangkapla sekor!

lagu tu nyanyi masa sambutan hari guru la baru best! hari lain nak nyanyi - nyanyi la...tak ade kena hukum pun!

>>> Penjejak maya : mana tau best ??? ni nampaknya lah best... yang tak best cikgu banyak oiii....!

sonata anak kancil said...

>>> Hjh Zainab : terima kasih....kalau tak dapat anugerah tu memang tak patut!!! saya jaga +- 1700 murid!!!


>>> Nza : selamat hari guru juga untuk Nza ...lambat jugak kot! sibuk Nza...tak kisah la tu..yang penting kita gembira jadi guru!!! kalau tak gembira...hidup penuh tension aje...betul tak??? redah aje la dah tertulis jadi cikgu ni


>>> kak Nora : ye lah kak...raya sari je! lepas tu back to work ... tentunya Kak Nora terkenang2 masa jadi cikgu kan....selamat hari cikgu juga untuk kak Nora ( title cikgu kan sepanjang hayat )


>>> Kamato : terima kasih....kalau semua parents spt Kamato....senangnya keje cikgu!


>>> Aida Ali : memang banyak...kalu sekolah Aida jiran saya ...sure boleh JV jamuan ni!!!


>>> mfisma : sangat meriah....tuah cikgu...ade hari guru ni....kalau tak ade....kami tetap mengajar juga

xiiinam said...

Alhamdulillah....gembira di Hari Guru...

sonata anak kancil said...

CkLah : majoriti semua guru bergembira....tetapi dalam kegembiraan kita , ada yang bersedih....sudah takdir ketentuan Illahi...saya nak tulis sikit N3 ni

TK said...

Selamat Hari Guru Kak..Tahniah dapat anugerah tu..Baguslah cikgu sek akak siap memasak lagi. Anyway, acara sek saya cam sama dgn sek akak cuma kami tak masak memasak..