CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, October 15, 2010

wahai ibubapa - jom bersama2 anak ke sekolah

Hari ini cikgu nak skema sikit...

Dah lama rasanya tak bercakap - tak memberi  ingatan - maka ade yang terlupa
@ memang terlupa???

Cikgu hanya nak ingatkan  para ibubapa ...ibubapa mana cikgu nak ingatkan  ni??? 
Ibubapa yang cikgu nak ingatkan- cikgu rasa tak ade di sini....
Yang ade di sini semua ibubapa yang sangat2 prihatin tentang anak2nya.
Cikgu sebenarnya cek diri cikgu jugak....tak nak lah cikgu ingatkan ibubapa lain...
diri cikgu tak hingat pulak !!!

Ini perkara biasa - seperti khutbah Jumaat - khatib beri khutbah @ tegur @ nasihat untuk mereka yang berbuat silap....sayang mereka yang silap tak ade di situ mendengarnya....kalau ade bagus lah ( betul ke? sebab cikgu tak pergi sembahyang Jumaat )....yang mendengar biasanya para jemaah yang sentiasa sembahyang Jumaat ni...jadi ini sebagai peringatan kepada mereka yang hadir...yang tak hadir macam tu lah jugak...buat silap jugak....

Sama juga kalau leteran cikgu kepada murid yang ponteng...murid ponteng memang sah tak ade dalam kelas semasa cikgu berleter...yang mendengar mereka yang hadir...jadi peringatan kepada murid yang hadir...harap2 murid yang hadir tak jemu dengar leteran cikgu....yang semakin rajin ke sekolah - murid yang hadir - yang dengar leteran cikgu - yang dengar nasihat cikgu...yang ponteng terus ponteng melainkan datang sekolah semula setelah cikgu menegur ibubapa untuk mencari ke mana anaknya ponteng...

Ini analogi cikgu nak ingatkan  para ibubapa di sini...ingatan cikgu ni - adelah pandangan @ kata hati cikgu saje...tidak ade kaitan dengan mereka yang masih hidup mahupun yang sudah tiada...hanya cikgu nak bersuara saja....untuk kebaikan yang lebih baik kepada yang dah sedia baik ini! cikgu bercakap untuk umum @ awam....

Tajuk N3 cikgu ialah : Wahai ibubapa - jom bersama2 anak ke sekolah....maksudnya bukan nak mintak ibubapa ni sama2 belajar kat sekolah dengan anak2.....bukan...maksudnya begini............

Cikgu @ kami cikgu rasa sangat2 sedih dengan ade segelintir sahaja ibubapa yang tidak bersama2 anak mereka ke sekolah....kenapa??? kalau tanya serkap jarang - macam2  lah jawapan daripada anak2 ni...okey tak payah beri jawapannya - biar cikgu saje beri jawapannya


Jawapannya cikgu senarai kat sini...apa yang cikgu nak harapkan...MAAF cikgu tak pandai nak menyusun ayat2 yang teratur...jadi cikgu tulis ni apa yang mencurah2 keluar dari kotak fikir cikgu ni....

1. ibubapa walau sesibuk mana sekali pun kalau boleh ( mungkin ade yang tak boleh sebab2 tertentu ) - ibubapa hendaklah sangat2 prihatin tentang keadaan anak pergi sekolah.

2. cikgu guna istilah Geografi .............pemeliaharaan & pemuliharaan tumbuhan semulajadi & hidupan liar ( bab 16 Geografi T1 ) - harap ibubapa yang dimaksudkan faham istilah ini....istilah mudah...okey sekarang kita tukarkan tumbuhan semulajadi & hidupan liar tu kepada anak2 kita.....!!! peliahara & pulihara anak2....macamana tumbuhan nak hidup begitulah anak2...

3. paling simple.............peratikan rambut ( terutama anak lelaki ) - panjang ke - pendek ke - kalau pendek tapi berekor ke - kiri kanan pendek tapi tengah2 / depan berjuntai panjang ke.....takkanlah ibubapa tak nampak rambut anak lelaki ni bila dalam rumah - bila berada di rumah - time makan - tak boleh tegur ke ???

4. kuku panjang - ( cikgu bercakap ini terutama kepada anak orang Melayu beragama Islam ) - ibubapa nampak tak kuku anak2 ni panjang??? baik lelaki mahupun perempuan.....bila cikgu nampak kuku panjang ....cikgu pun tegur : macam mana ko makan nasi??? makan dengan sudu garfu ke??? wah ko jadi macam mat saleh ke.-  tak ade lah cikgu makan dengan tangan la...habis macam mana ko makan dengan kuku panjang??? boleh ke??? tangan kiri pun kukunya panjang jugak.......ni panjang ...macam mana ko cebok??? apa la ko ni....macamana??? lu fikir la sendiri !!! lepas tu cikgu tanya lagi..........ko orang Islam kan? macamana ko ambik air sembahyang...ko sembahyang??? celah2 kuku tu panjang - air boleh sampai ka??? boleh sah ke sembahyang macam ni??? ( cikgu hanya lulusan Darjah 5 tertinggi sekolah agama di Johor dulu...kalau betul2 dah boleh jadi ustazah....sebab tak sambung ke sekolah khas ....tapi gi sekolah omputih pulak )

5. seluar kaki batang paip.......cikgu tegur jugak.....seluar ko ni memang kaki kecik macam ni ke??? kan susah kaki ko nak bernafas !!!  tak lah cikgu - seluar ni besar sangat! yang ko gi beli seluar besar tu nape???
( padahal tak ade lah besar sangat - memang ikut saiz - kalau seluar besar dah gedobo lah jawabnya - saje beri alasan anak2 ni )....ala  sengaja ko kecikkan....betul??? betul cikgu...........ni ko jahit sendiri kan??? yer cikgu....okey ...ko tetas sekarang jugak. Yang ko ni seluar kaki kecik.....ko jahit sendiri ke / ko upah kat kedai???? upah cikgu....sanggup ko upah ...bayar RM3 / RM 5....ibubapa ko dah beli seluar elok2....ko pergi kecikkan kaki seluar...apa la ko ni ...buat jahanam seluar ajer.............cikgu tahu ko tukar seluar ikut ukuran bukaan kaki yang betul ...kalau tak - kalau ko pakai lagi....cikgu beri ko pakai kain pelikat sepanjang hari....bila nak balik baru salin !!!

6. anak orang lain pergi sekolah pakai uniform....ade yang pakai t-shirt pagoda macam2 gambar....nape ko pakai t-shirt ni??? baju basah ? apa sebab basah??? mana hujan semalam??? baju selai saje ! mak datok...takkan baju putih selai saje......suke ko nak pakai baju ape yer....ni sekolah kementerian pelajaran tahu....sekolah swasta pun ade uniform.............dah - dah - dah .....hari ni ko pergi balik....ko tunggu ibubapa ko datang...cikgu akan tepon suruh diorang ambik ko...!

7. broooommmm ---- broooommmmm......cepat2 nak masuk parking....oiiii....mari sini dulu ! apafasal ko lambat ...? pukul berapa ni???bawak moto tapi lambat ...... periksa dah 1/2 jam berjalan...ko terhegeh2 baru datang....mana ko tinggal??? Kampung Jauh cikgu.....afasal  Kg Jauh??? baru pindah ke sana...jauh lah cikgu....bila ko pindah??? bulan 5 dulu....la bulan 5 ....dah lama dah...ingatkan semalam pindah ke sana !!! selama ni ko selalu la lambat.....tersengeh.....rambut agak kusut tak berminyak...muka baru bangun tidur......apa la ko ni...dah - dah pegi masuk kelas cepat...

8. ko ni pulak....apafasal rambut dalam tudung terjuntai2 keluar??? mana anak tudung ko??? baik takpayah pakai tudung.....dah lah tu.....tudung pendek....terhenjut2 tergedek2 tudung senteng menari2.....kalau nak pakai tudung...pakai labuh sikit yer.....ko menayang yang tak patut murid perempuan tayang...nanti ko main2 tarik2 tudung - terus tercabut bogelkepala tudung - mulalah tumbuk menumbuk tarik menarik....bergaduh

9. aiiikkkk ! mana beg sekolah ko??? apa ko bawak ni.....mana buku tulis??? mana buku teks??? tinggal bawah meja cikgu....ewah -ewah....teror ko belajar ! apa mende ni ko belajar.....datang sekolah berlenggang...mengalahlah cara lenggang kangkong ! lenggang kangkong lagi elok lenggangnya...cukup daun menghijau lagi....

okey lah nampaknya sampai sini dulu ingatan kembali cikgu kepada ibubapa...

cikgu harap IBUBAPA TOLONGlah pagi2 cek anak pergi ke sekolah....( sebenarnya ade maklumat - ibubapa dah cakap banyak kali cek...anaknya ikut trend ! ikut sape ntah la...)
usahlah bila ke sekolah cikgu2 tukang cek anak2 ni.....cikgu kat sekolah nak menyampaikan ilmu yang tak dipelajari di rumah.....kalau ibubapa bantu cek anak2 ke sekolah...senang kerje cikgu nak mengajar disiplin2 ilmu ........kalau cikgu  kerje mengecek anak2 ni.....nanti disiplin ilmu tak habis2 silibusnya.....nanti cikgu jugak kena tegor pulak !!!
( oleh kerana ade ibubapa yang tak sempat nak cek...maka cikgu kenalah tolong cek....kan dah banyak masa terbuang asyik nak mengecek aje....! )  - jadi ibubapa mintak tengok2lah makan minumnya - tengok apa mereka pakai baju apa / kekemasan mereka ...janganlah harapkan pandai mereka nak ke sekolah....nama anak2......dari kecik sampai ke sekolah - kolej - universiti - ( dah kawen pong )...masih dalam prihatin ibubapa .... doakanlah untuk anak2...anak2 ini lah yang akan menggantikan kita ibubapa ni....cikgu tulis ni pun bukanlah cikgu pandai lagi arif...cikgu pun ade anak jugak...anak2 cikgu semuanya masih belajar lagi........jadi sebenarnya cikgu tulis ni - cikgu ingatkan diri cikgu jugak....cikgu tak nak jadi macam ketam batu yang nak ajar anaknya merayap berjalan betul...dia sendiri senget merangkak berjalan.


wasalam....

5 comments:

imanshah said...

sah seorang cikgu..

bijaksana, tegas, penyayang

cikgu isza said...

mana tak membebel kan cikgu..
anak bebrapa orang jer.. susah sangat nak pantau..
ayat bebel tak boleh over2 juga.. kang jadi isu juga.. huhuhu
yang salah kita juga nampak..

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

ibu bapa menggap anak mereka senantiasa baik
lepas tu..tak nak dengar aduan orang/cikgu

Wassalam

Ummufaiz said...

Salam cikgu,

Nie mesti tahap kesabaran cikgu dh sampai limit.

Begitu besar cabaran seorg guru pd masa skrg krn mak bapak dh tak amik kisah hal anak. Buat anak tahu, tp jg anak tak tahu.

sally said...

Salam,

Sally kalau nmpk student yg berkuku panjang Sally akan kata..

~ banyaknye babi peliharaan awak..berkandang2..ye lah..satu kuku sama dgn dosa bela sekandang babi..euwww..