CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, October 28, 2010

nak buat sirap roselle....best-best-best !


Bunga roselle


Petang semalam staf aku beri bunga roselle yang di kutip di taman herba sekolah....sewaktu aku meronda2 sekolah dah nampak pokok roselle ni di taman herba 
depan makmal sains ......apa lagi oleh sebab seperti semua orang macam  
tak mahu nak mengambil nya ....atau malas nak melayannya ke....aku pun mintak staf aku ambik kan...apa lagi ambik ko...satu beg plastik dihantar kat atas meja aku ....
mengupaslah aku nak buat buat sirap roselle.....banyak khasiat bunga roselle ni - 
 spesis @ kaum kerabat bunga raya....sambil2 tengok berita ni nak kopek2lah...bila dah jadi sirap...macam rasa air ribena.....kanak2 ribena  nak minum? jommmm....
antara khasiatnya....seperti dinyatakan di bawah ini....


Khasiat bunga roselle: 

 Dapat mengurangi kepekatan/kekentalan darah

Membantu proses pencernaan

 Mencegah peradangan pada saluran kencing dan ginjal

Penyaring racun pada tubuh

 Mencegah kekurangan Vitamin C

 Melancarkan peredaran darah

 Melancarkan buang air besar

 Menurunkan kadar penyerapan alkohol

Penahan kekejangan


Penyakit yang boleh diubat :


 Tekanan Darah Tinggi ( Hipertensi )

 Batu Ginjal

 Batuk

 Lemah syahwat

 Lesu

 Demam

 Tekanan Perasaan

 Gusi berdarah

 Penyakit kulit

 Gigitan Serangga

 Luka

 Kurang darah

sumber : en google





dah kopek sikit2...he3x...selamat menyirap yer....

35 comments:

imanshah said...

salam, tanam belakang rumah ke?

teratai said...

memang sedap rasanya, baru-baru ni suami kak ada buat sirap roselle ni.

luahfikiran said...

SALAM,
BILA DAH BUAT SIRAP NANTI, JEMPUTLAH LF KE RUMAH ! HOMEMADE MESTI SEDAP !

sonata anak kancil said...

Imanshah: sejak azali (?)...kat sekolah baru la - cikgu ke @ staf lama yang tanam - banyak !...bestlah pokok dah sedia....
rezeki kita la ni !

sonata anak kancil said...

Teratai: sebelum ni pun dah minum kawan bagi sirap & bunga jugak....memang sedap macam ribena kan !

sonata anak kancil said...

Luahfikiran : w'salam : sila - sila...nak hantar jauh...nak pos bimbang tumpah....baik tak payah le !

mamawana said...

Bestnyer....tanam sendiri roselle ek...sedapppp tuuuu....nak shikiiitt

ONE ZABA said...

taruh ais batu banyak sikit...tapi kena kerap buang air la jawabnya.

Aki44 said...

Salam,

Udah buat sirap, lebihan/hampas masak dgn gula jadi jem, sedaaap.

Kat Mekah ada jual rosselle kering (karkadeh) dari Mesir harga 10riyal/250 gram . Rendam 2 3 pieces dlm secawan air panas + gula = minuman rosselle

bosanbusan said...

camana nk buat sirapnya? rebus sisi mcm biasa ke??? ^^

n@m@n said...

fulamak..selalu minum kordial/jus roselle je..kalau dapat yang fresh ni lagi besttttttt

nakkkkkkkkkk!

rezeki said...

salam cikgu SAK

yg pasti sirap rozel ini sedap dan berkhasiat

dulu2 mak saya selalu masak psl ada pokonya ditepi rumah

afeezz said...

salam sang kancil : cara2 nak buat sirap tu taknak tunjuk ker? nak le belajar gak...

Nida said...

Dulu sebelum bertolak ke sini, belakang rumah kami di Kuantan penuh ditanam dengan pokok ni.. laaa ni dah mati semua pokok :(

Jejaka Desa said...

Koi tau minum je.Tak tau pulok beratur2 khasiat nye ter...

jenanese said...

cane nak buat sirap ros?next entry boleh ajar ke?huhu

sally said...

Sally suka..Sally suka..mai satu mug!


Minuman ni mmg menghilangkan dahaga kan..?

Shifu67 said...

buat halwa sedap gak tu...

nza said...

masa kecik2 dulu mama slalu rebus wat sirap...mmg sedap rasa jusnya tu...

sonata anak kancil said...

Mamawana: tak ade la...kat sekolah...org ambik - kita ambik aje le

sonata anak kancil said...

Oenzaba : untuk kesihatan badan....sedap kan! ori lagi...tanpa pengawet tau....cuba ko buat jus stroberi pulak....lama atak dengar kabar...apa kabar ko atas gunung tu!

sonata anak kancil said...

Aki44: cadangnya macam tu la nak buat...bila nak minum bancuh aje le kan...best-best

sonata anak kancil said...

bosanbusan: rebus aje le...letak gula ...ori gitu tanpa bahan pengawet

sonata anak kancil said...

Naman : baik hang pi cari bunga2 roselle ni...fresh pe

sonata anak kancil said...

Afeez : ala senang aje...rebus aje le dengan air...letak gula berapa kilo ko nak letak!!! jangan sampai menimbulkan masalah kesihatan udahle

sonata anak kancil said...

Rezeki: sy ni hanya dapat sekali sekala orang beri...ni hajat nak tanam lah kat rumah ni pulak

love is forever said...

cam ner nak wat dia kak

sonata anak kancil said...
This comment has been removed by the author.
sonata anak kancil said...

Nida: bestnya...sayang dha mati...kami baru nak cuba tanam !

sonata anak kancil said...

Jejaka Desa: baik hang pi cari...buat ubat, kalau ade sakit yang tersenarai tu...bukan susah beno

sonata anak kancil said...

Jenanese:no problem...masak aje le...letak gula ikut suke...jangan habis stok gula uda le

sonata anak kancil said...

Sally : ye memang sedap...macam ribena...kalau tak ade..gi beli ribena aje le

sonata anak kancil said...

Shifu: macam2 boleh buat...! gonyoh kat muka pun boleh ...he3x

sonata anak kancil said...

Nza: sangat sedap! sekarang ade lagi???

sonata anak kancil said...

love for ever: rebus aje le...letak gula...siap