CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, March 30, 2010

si anak sayang......

Sejak bersekolah semalam diri ini sangat sibuk!
Semalam saja sampai hampir jam 12 tengahari baru aku
dapat menjamah nasi....apa nak kata....


macam2 urusan berkaitan dengan murid ni....
aku pun dah lupa berapa orang yang datang...
tak tercatat pulak...
sebelum2 ni ade aku catat...kali ni, catat pun tak sempat...!


Kes 1: 


yang aku tahu ade sorang budak dari SMKBK
datang bersama bapanya nak mohon masuk ke sini...
(F4 sains , PMR 4A4B)
bapanya mengadu anaknya tak nak bersekolah di sana...
kenapa? 
ntahlah cikgu ...puas saya memujuknya
dalam seminggu 2 / 3 hari ponteng sekolah...
bila tanya tak jawab! dia kata dia tak boleh bawak aliran sains!
habis? dengan PMR awak macam ni....
nak masuk kelas yang awak rasa mudah belajar?


ok....dalam seminggu awak 2 / 3 hari ponteng sekolah...
sekarang dah nak habis bulan 3....mahu dekat 30 hari awak dah tak sekolah!!
awak ade jumpa kaunselor kat sekolah awak?
ade jumpa cikgu2 awak?


tidak....


habis awak ambik keputusan ...ponteng sekolah???
mana boleh selesai masalah!
kalau awak masuk di sini ,
saya masukkan awak dalam kelas sains jugak...
awak nak bercampur dengan budak2 bukan kelas sains?
awak ade potensi,ade bakat...kenapa nak spoil kan diri awak...
awak boleh buat aliran sains...semua orang macam ni....
awak tahu....UPP1 satu kelas murid saya gagal Add Maths!!!
silibus masih baru....baru berapa topik awak belajar....
dah give-up??? dah takut nak belajar Fizik, Kimia, Add Maths dan lain2????


saya nasihatkan awak - lepas ni pergi jumpa kaunselor awak...
bincang dengan dia....jumpa cikgu2 awak....beritahu kepada mereka..
awak mintak maaf dengan cikgu2 awak....yang awak akan belajar semula....

( sibapa diam mendengar aku berhujah dengan anaknya....
banyak lagi yang aku bercakap dengan budak ni.....
macam aku cikgu kat sekolah dia pulak...
tak ape lah yang penting aku nasihat dia.. 
jumpa dengan aku aku lecture la.....)
jadi macamana sekarang????


Baik cikgu , saya akan sekolah kat sana!


Kes 2:

puan - saya bapa kepada******* yang berhenti sekolah kerana ponteng tahun lepas  & tak ambik PMR...
sekarang dia kata nak sekolah semula...dan nak ambik PMR macamana nak buat puan???
 ( betul ke??? ke bapa yang suruh sekolah???)

oh....encik ni pernah jumpa saya tahun lepas kan???
saya ade call, janji nak datang tapi tak datang...anak encik ni dah di buang sekolah kerana ponteng, saya contact tak berjawab....
dan surat pun dah dihantar, tapi dipulangkan semula ke sekolah...maknanya tak ade orang terima...


surat ni  ade saya simpan.....
( selongkar aku fail tahun lepas...dan ade dalam simpanan )

encik ambik surat ni....,
bawak dokumen2 yang diperlukan ni ke JPM...
dan terus masuk tingkatan 4...
mana ade ulang2 lagi PMR sekarang ni....


( ini kes ibubapa yang bercerai-berai...anak jadi mangsa....anak bebas ke sana sini....siibu sibuk, sibapa pun sibuk....sianak, ikut suke dia nak balik rumah ibu / rumah bapa.....ibu ade datang....
cite hal bapa...bapa pulak datang cite hal ibu......
aku dok tukang dengar kiri kanan!!! )


*****************
pssst...ibubapa jaga 1/2/3 / lebih anak...
cikgu jaga ramai anak dengan pelbagai kerenah lagi!


takat ini dulu.....
macam2 kisah....ade aku kisah???
ho ho ho ...kena kisah !!! 
sebab keje aku cikgu....sekolahkan budak2 ni....
@ ade juga sekolahkan ibubapa!!!

*************
semalam meeting habis pukul 5
hari ni pun meeting habis pukul 5
esok tak ade meeting
khamis meeting AJK PIBG...gerenti lebih pukul 5!!!

30 comments:

Atikah said...

Salam Kak,

Ooo sekarang nie tak ambik PMR pun boleh masuk ting 4 ya... dah lama tak tahu perkembangan sekolah... hihihi

sonata anak kancil said...

Atikah: tak ade ulang2 lagi...sekolah ikut umur....banyak kes macam ni....berhenti sekolah umur 11 tahun....terus lompat ke tingkatan 1.....terima aje la

manzlie said...

salam from Makkah..

macam macam karenah kan budak budak sekarang...pening cikgu cikgu sekrang...sian depa


waslam

cikgu isza said...

macam2 cikgu.. mak ayah layan anak2.. turut kehendak.. anak2 naik lemak..

sonata anak kancil said...

Manzlie : begini la tugas saya setiap hari,melayan pelbagai kerenah budak2 & tak kurang juga ibubapa....
( ntahlah ibubapa tak boleh nak solve problem anak sorang....! )

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : macam tu segelintir ibubapa...ikut anak!!! dan ade yang tak boleh kontrol anak!!! last2 serah pada cikgu...mak datok....! cikgu jugak yang tanggung....

sI tEDI said...

susah betul kes ibu bapa yg cerai berai dan anak2 jd berbelah bahagi.

CIkgu,
apa pendapat cikgu tentang laporan akhbar Metro mengenai tindakan pengetua yang menulis tentang kelakuan atau disiplin murid yg teruk dalam sijil berhenti sekolah?

sonata anak kancil said...

Sitedi : kes macam ni biasa berlaku, yg jadi mangsa anak....kena bertindak rasional la....tak sepatutnya berlaku macam tu...nak tulis kena fikir jugak demi masa depan anak2 ni...

Cikgu Yang said...

Salam!! Begitulah sehari-hari kehidupan warga sekolah ya!! seronok juga , berbagai2 cabaran yang mendatang, tapi semuanya dapat ditangani oleh Cikgu2 dengan berhemah. Syukur !!

mama ju, said...

salam cikgu

fenin juga jadi cikgu...

مسافر_اسلام said...

Salam cikgu..biasa la tu..macam2 masalah kan..cikgu kena la berkorban kan...semua ada masalah, sampaikan bawa kesekolah masalah tu. Murid jadi magsa.

Semoga segala usaha cikgu berakhir dengan titik kejayaan nanti. dapat merubah anak bangsa.

Salam

sonata anak kancil said...

Cikgu Yang : cikgu pun sedia maklum tentang tugas yang tidak dapat dijangka kehadirannya....begini la cikgu, saya menghadapinya....hu3x bila banyak keje...bilalah aku nak pencen dari tugas sekolah!!!

sonata anak kancil said...

Mamaju: kami dah lali....fenin memang fenin...tapi kena la tolong parents seperti ini

sonata anak kancil said...

Musafir Islam: memang 1001 macam masalah....siang tadi sorang budak cina "bertekak" dengan cikgunya yang nak mengajar....kita kena jugak tolong settle cikgu tu dengan budak tu! bila dengan kita okey pulak...hai budak-budak....

مسافر_اسلام said...

ye cikgu...nama pun budak...zaman sekrg ini berbagai-bagai kan....sabar je la..kena pandai saiko la...baru dia faham tugas dia seorg murid.

abu muaz said...

woh,pening ya guru-guru sekarang.

haslina said...

salam singgah dan kenal...
;)

LiNda said...

Kebanyakkan Parents sengaja biarkan Guru selesaikan masaalah anak2 mereka .

Mereka lepas tangan . Dengan alasan sibuk . Anak2 jadi mangsa !

BEN ASHAARI said...

singgah amik anugerah bintan popular yer ... hehee

http://www.benashaari.com/2010/03/anugerah-lagi-wow-wee.html

Yunus Badawi said...

Salam sonata.

Kisah2 ko ni lebih hebat dari DCCK kat Mingguan Malaysia tu. Kalau ko rajin tulis panjang lebar tentu boleh jadi panduan berguna utk ramai ibubapa.

ONE ZABA said...

sitedi...

mengenai tindakan pengetua yang menulis tentang kelakuan atau disiplin murid yg teruk dalam sijil berhenti sekolah?

aku sokong sangat....

apabila guru buat gitu bising mak bapak kononnya menggelapkan masa depan anak-anak. padahal mak bapak lah yg menggelapkan masa depan anak anak diorang. apabila pihak sekolah bagitau kelakuan buruk anak anak , diorang tak percaya. siap marah cikgu lagi. anak diorang la intan payungnya...(marah ni)...

tu la pasalnya aku ni duk pkg....

sonata anak kancil said...

Musafir Islam : kalau tak sabar...dah lama berhenti jadi cikgu!sabo - sabo....

sonata anak kancil said...

Abu Muaz : begini lah tugas cikgu setiap hari....melayani pelanggan yang macam2 kerenah terutama anak2 yang bermasalah la....yang baik semua okey!

n@m@n said...

hehe..students add math saya 100 orang

yang pass dalam 15orang je Ujian Bulanan haritu

esok meeting jugak, apa nak jawab tak tauuuuuu!

sonata anak kancil said...

Haslina : salam persahabatan maya...singgah2la selalu

sonata anak kancil said...

Linda : ade yang dah give-up! kalau mak bapak dah give-up....
cikgu lagi le!!!
( ini yang anak2 buat masalah )
cikgu pun ade anak jugak....

sonata anak kancil said...

Ben Ashaari: alamak malu la dianugerahi bintang popular...dalam malu2...he3x bangga weh!!! TK - TK...
sure akan ambik!!! muahhh!

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : aku boleh tulis lagi banyak kes....macam2....tapi tak larat loooo......ko sebut nak cite apa...kadang2 yg tak masuk dek akal pun ade!!!

sonata anak kancil said...

OneZaba : ade jugak la macam tu....kat sekolah ni tak ade pulak...sebab bila didapati anak mereka salah...dah siasat habis2an...cukup segala buktinya...panggil mak-bapak....

sonata anak kancil said...

Naman : jawab jangan tak jawab...salah @ betul jangan risau...yang penting jawab!