CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, March 25, 2010

pengawas nak glamor je........tak ada sebab kukuh

Aku diberitahu ade pengawas tak mahu menyertai
kem kepimpinan pengawas yang akan diadakan
mulai esok hingga ahad di sekolah....


tahun ni dengan bajet yang ciput....
kami putuskan buat kat sekolah aje....
dah lama tak bercamping di sekolah ni....
bos pun setuju buat di sekolah saja....


"Sape yang tidak mahu pergi kursus ?"
" keluar ke depan! "


maka hampir 20 orang keluar ke depan....
" Okey...kalau awak tak mahu ikut kursus ini
saya lucutkan jawatan pengawas awak...mahu? "


1st girl...
" Awak mahu saya lucut jawatan awak atau pergi kursus?
beri sebab kenapa tak mahu pergi...."
" tak ade sebab..."
" okey.... pergi atau tidak?"
" pergi cikgu"
" okey pergi...masuk"
lepas sorang - sorang  aku tanya....semua tak ade sebab kukuh...

jika ade sebab kukuh, 
ibubapa  diminta hantar surat tunjuk sebab kenapa anaknya
tidak dapat mengikuti kursus kepemimpinan ini...
kita pun tak lah  ......Kejam beno, sampai memaksa pulak....
kang tak fasal2.....lingkup  periuk nasi kita kan....
jika ade sebab yang tak dapat dielakkan...tak payah la....


lepas tu indian boy...
" awak?"
" saya tak ade orang mahu hantar"
" ibu ? bapa? "
" ibu kerje di Jasin "
" okey...esok pagi2 awak bawak beg letak di pejabat saya -
tak payah balik "
" tak mahu cikgu...."
" okey tak mahu bawak beg , boleh pergi?"
" boleh cikgu".....( saje tak nak pergi...)


lepas tu chinese boy...
" Awak?"
" cikgu saya mahu pergi sembahyang "
" hari ape sembahyang ? 3 hari 3 malam ke???( utk chinese la )
"  tidak..."
" okey...sekarang mahu pergi?"
" baik cikgu, saya pergi ..."


malay girl ...
" awak kenapa pulak dah F4 ni...."
" ade tuition cikgu ...."
" hari ape tuition?"
" jumaat, sabtu , ahad..."
" malam tuition ka..... dari pagi sampai petang ka ????"
" tidak..."
" okey...awak ganti tuition awak tu...."
" boleh pergi????"
" boleh cikgu...."


sampai hampir 20 orang , sorang2 aku tanya sebab
tapi tak ade sebab yang kukuh!!!
sengaja tak mahu pergi.....


settle masalah guru pegawas yang melaporkan kepada aku
pengawas yang tak mahu ikuti kursus ini!!!

semua kecut perut gamaknya...
takut kena lucut jawatan!!!

" awak semua tahu kan....

bila jadi pemimpin...kita kena lalui kursus kepemimpinan....
kita perlu dilatih sebagai  pemimpin....
cikgu ni pun kena pergi kursus....
kalau tak nak pergi kursus....tak payah jadi pengawas......
awak tak nak pergi kursus...maknanya awak ingkar perintah!!!"


nak pulak glamour jadi pengawas.....
kursus tak mahu ikut.....


bos pun kata kat aku ...bagus !







27 comments:

sI tEDI said...

betul tu cikgu ,
kena tegas dgn budak2 mcm ni!

مسافر_اسلام said...

Wah...mantop..senang je nak settelkan masalah budak2 ini. Ini semua saje2 je tak nak..buat alasan sendiri kan..

Bagus tu cikgu.

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

kena garang sikit ye cikgu

baru beres semua urusan

Wassalam

Ayah Zain said...

Salam Cikgu,



kerna terpaksa, terpaksa aku -ergi
kerna terpaksa .........

wau,garangnya. Padanlah budak2 itu prgi kerna terpakasa. hehehe

sonata anak kancil said...

Sitedi : mesti tegas....dalam tegas2 ade kelembutannya....

sonata anak kancil said...

Musafir Islam: sengaja tak mahu pergi!!! kalau sebab kukuh ibubapa diminta beri surat tunjuk sebab....

sonata anak kancil said...

Rozali : W'salam - bukan garang bebeno....tegas....! baru gah!!!
so tak berani budak2 ni bila saya ugut mahu lucut jawatan!!!

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : Ini adelah program sekolah....kalau dah jadi pengawas tak nak ikut program kepemimpinan...tak yah la jadi pengawas...! tak sepatut perkara ini berlaku...ini program untuk pengawas!

cikgu semua dah sedia....kalau pengawas tak ikut...sape nak ikut??? jadi tak ade sebab kukuh, WAJIB ikut kursus ini....

n@m@n said...

pengawas kat sekolah saya pulak ada yang ponteng kelas bgtau ada kerja-kerja nak dibuat..

pastu kantoi tengah main laptop maknya..yang merupakan kaunselor

~Ikut Rentak Jari~ said...

Budak2 skang mmg tak leh diberi muka sgt ... nak kena blajo gak nie ngan ckgu sonata camne nak ada aura cam tue ...cakap jek budak2 dah gerunn...

kakpah said...

haha.. budak2 ni kalau taknak pegi ada2 saja mereka alasan.
Elok tu camping kat sekolah je. Kakpah pun lebih senang hati kalau anak camping kat sekolah. tak banyak risau..

cikgu isza said...

salam cikgu, kalau d sekolah saya xde yg tanya nak atau xnak.. semua wajib.. senang jer.. :)

ahmad humairi said...

sayangkan pengawas, jerkah-jerkahkan...

maiyah said...

garang le cikgu..
tp bgus utk kebaikkan

sonata anak kancil said...

Naman : pengawas ponteng kelas? cakap dengana taka payah jadi pengawas...tak tunjukkan teladan

sonata anak kancil said...

Ikut Rentak Jari : kena praktis jadi serius!!!

sonata anak kancil said...

kakpah : bila buat di sekolah..ibu bapa pun boleh datang jengok2....

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : memang wajib, tapi yg ni banyak beno cekadaknya..tu yang naik hangin!!!

sonata anak kancil said...

Ahmad Humairi : sayang ke tidak...jika buat tak betul....habis akan dihantam aje!!! pernah pengawas hal....terus lucut jawatan!!!
kuat tak kuat kuasa cikgu sonata...he3x...takut budak2 tu....

sonata anak kancil said...

Maiyah : sekali sekala kasi garang...diorang ingat cikgu sonata ni tak kisah...amik ko...sekali aku meradang... kecut perut!!!

manzlie said...

salam from Makkah..

Bravoo cikgu sonata...camnilah kepimpinan melalui tauladan...

tabik spring kat cikgu...

toin..toin..toin...


taniah

waslam

ONE ZABA said...

aku sebagai boss pkg pun cakap ko bagus jugak...

::FAIZ FARISH:: said...

EEEEE Cikgu ni Garang sangat.....Tak seporting... kata pengawas dalam hati....

sonata anak kancil said...

Manzlie : alahai CL...gertak je lebih tu....sekali sekala ni kita tunjuk lah taring kita!!!

sonata anak kancil said...

OneZaba : kalau aku ngajar kat tempat ko....satu kawasan dengar suara aku! hu3x.....garang nya cikgu sonata!!!

sonata anak kancil said...

Faiz : apa??? ko kata aku tak sporting?.....dah - dah....ko tak layak jadi pengawas!!! tukar baju biasa

fatehah said...

hehe. kalau kakak kena.. takpe cikgu, lucut jela jawatan. hahaha :P