CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Monday, January 25, 2010

Membayar hutang lapok!

Hutang lapok ni....
Hutang dengan KulnaLadyInRed....
Hutang tag - hutang jugak kan.......
Maka hari ini - aku langsaikan........"lega" dah......


‘3 sebab kenapa aku berblog‘….. ‘why i blog?’

Tahun ini aku bakal akan meraikan ulangtahun ke 2 aku berblog....berbelog? ok - ok ape2lah asalkan bunyi sebutannya jelas - jadi berbelog...maknanya ade belog...belog pada aku untuk buat catatan - tak kisah la nak catat ape - sebab belog sendiri kan...sebagai satu diari maya....masa sekolah2 dulu kita ade buku catatan - boleh lukis2 gitu...boleh melukis perasaan gitu....

Ok ...kita terus kepada menjawab soalan ringkas ni....Sebelum meneruskan ucapan saya ini kata2 ini ....Terima kasih yang tidak terhingga kepada KulnaLadyInRed kerana telah mengemukakan soalan ini kepada Sonata Anak Kancil ( Sonata a/p Kancil )...
TETAPI berbanyak maaaaffff  - ya ampunnnnnnn!!!.....

kerana dah masuk tahun baru "hutang tag" ini tak berbayo lagi wih....Mataku dok ngerling aje kat sidebar kat tepi tu....setiap hari dok ngerling2...alamak ...bilalah aku nak jawap soalan ni.....dah tahun baru dah...kalau hutang puasa tak qada2....boleh kena fidyah gitu.....

Ok - ok...aku jawab yer....( bukan main lagi aku kata sedang edit....!!!)

Jawapannya ialah : 3 sebab aku berblog:-

1. Sebabnya aku cikgu. Setelah sekian lama ( bulan March 2008 ) baru aku sedar - sepanjang hayat aku bertugas sebagai guru - banyak sungguh peristiwa2 pahit-maung-masin-manis yang telah aku tempohi...tapi semuanya itu tinggal begitu saja....lama2 benak aku ni, dah padat dengan macam2 cerita...macam komputer - orang kata memory dah penuh...bila dah penuh nak buat apa? kena upgrade memory la...ape ke mende tatau la nak sebut...bahasa komputer ni aku tak pandai...yang aku tahu bahasa santai....bahasa harian aku....jadi otak aku ni - otak manusia kan.....lama2 memory aku pun mula dah menunjukkan graf yang nak mencuram turun...hahaha dak mulalah ingat2 lupa....mulalah kadang2 bila bercakap...bila ye? masa tu kat mana ye? haa haa haa macam2 la....

Jadi aku ambik keputusan - aku catat perkara2 yang aku rasa  nak catat aku catat di blog aku ni....yang aku namakan ASAM GARAM KEHIDUPAN.....aku tengok banyak juga tajuk ni...tak kisah la...itu cara asam garam kehidupan dia orang kan - masing2 punya istilah sendiri la kan....Maknanya di sini...segala catatan aku sebagai satu rakaman berbentuk tulisan....aku catat dalam satu diari maya --- terima kasih pada teknologi ni yang mana aku baru nak bertatih dalam usia yang bakal2 menuju ke gerbang separuh abad ni....

2. Bila aku tulis cerita harian aku - bila ade kesempatan aku rakam dengan kamera cokia aku / hp cokia aku....gambar2 tu jadi kenangan abadi...bukannya senang nak rakam gambar ni kan...kalau tak ye ye ye sekiranya peristiwa tu penting kan....rupa2nya aku notis - kadang2 bila kita tangkap snap gambar - sekiranya apa2 berlaku - gambar yang kita snap tu boleh jadi bahan bukti!!! Jadi bila ade gambar - bila ade catatan - maka komplit la rakaman itu ---- hahahaha....boleh jadi bahan sejarah youuuu....! Kalaulah blog ni berlarutan tulisannya ( masih belum mahu berhenti....jika senang akan tulis ) ---- hu hu hu boleh dibaca oleh anak cucu.....Tengok ni tok mak / tok bak berbelog dengan kawan2 - tengok ni - emak / bapak kamu.....jadi boleh kita simpan sebagai kenangan....sebab tu aku berbelog.

3. Sebab seterusnya....mula2 aku berbelog sebab di atas la...aku teruskan berbelog ni...tanpa disangka2 - dapat agak dah ...( perasan je lebih ) - aku telah dapat ramai kawan ! kawan maya - bukannya kawan kembang setaman ( taman aku pun dah ramai kawan )....tapi kawan kembang se maya....dalam pada tu, ramai jugak aku tau ade silent readers....yang agaknya mencari2 idea / mencari2  sesuatu yang boleh dimanfaatkan --- jika ade kat belog aku, ambik lah...aku halalkan seme nya...sebab aku berpegang teguh - ilmu ni perlu disebarluaskan - supaya bertambah2 pahalanya.....!

Inilah  jawapannya Pn KulnaLadyInRed....
Harap  betul menjawab soalan!!! kalau jawab soalan periksa subjektif susah nak dapat 100% - tapi 95% boleh kot!


Kepada semua rakan2 di persada maya ni...bolehlah kita berkongsi jugak...kenapa uols berbelog....

sekian....wasalam.

22 comments:

Yunus Badawi said...

lebih kuranglah alasan oopsss sebab kenapa saya berblog.

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi :ko tak boleh tiru jawapan aku...sebab aku cikgu! ko....big bos - tak sama...ok ko tulis sebab ape ko berbelog....jawab!

Yunus Badawi said...

garangnya cikgu malam ni!

aku tak kena tag ni jadi aku tak perlu jawab ngeh3x

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : Garang? sekali sekala kena garang!!! pak syeikh tak ade wih...dia gi dinner di seri negeri....sementara tunggu dia balik nihhh....

maiyah said...

kene tag ke.. ingt dah x de lagi mngetag heeee

sonata anak kancil said...

Maiyah : tag ni tahun lepas punya...ade masa ni jawab aje la....sementara menunggu hubby balik dari majlis rasmi di dewan seri negeri

Ayah Zain said...

Salam SONATA

Sedap nama sonata ni, tetiba jer terperasan kete sonata semalam.

bila nampak sonata teringat sonata anak kancil.

hehehheh, saya baru jer 4 bulan berblog. kenapa aku berblog? Nanti bila setahun baru nak jawab heheh

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : W'salam. alamak ni yang wat suspen je....tengok SONATA teringat Sonata anak Kancil...

tatau la AZ - tiba2 masa tu nak cari nama - sebagai tanda ingatan kepada SONATA hitam legam tu...gunalah nama ini....

bila2 masa AZ jawab le....baru 4 bulan berbelog? tapi sudah hebat beb!!!sudah kenal AZ - wa caya la...

nza said...

hi.hi.hi.....lega!!!

mama ju, said...

Salam Cikgu..

Wah makin rancak blog ni kan?
Apa2pun kita dapat ramai kawan..Saya senyum bila perkataan Ucapan ialah itu tu dipadamkan...teringat perkataan Arahan semalam..

Tkasih masuk kat rumah saya.Resepi sebenar tengok komen Hanis..

Jumpa lagi..

ONE ZABA said...

aku berblog sebab kau duduk kat blok B.

DUN Behrang 2020 said...

Blog telah menemukan kita semua...lelain tu cam serupa je...kira tompang sekaki!

saniza said...

bayar je......

Hihi.. buat yg baru ....

TeacherNunu said...

blogging memang best.selamat berblogging

::FAIZ FARISH:: said...

Aku berblog sebab aku nak duit nuff tu untuk bayar gaji pembantu rumah.... (boleh tak jawap macam ni?)

sonata anak kancil said...

Nza : masih belum lega!!! he3x nampak tak tu masih berhutang weh!!! biar berkulat dalam buku 555...relax dulu ye....nak tarik nafas lega yang ini dulu....

sonata anak kancil said...

Mamaju : betul tu...semakin rancak bila geng maya jadi geng realiti! macam kita di PDKM hari tu kan....nanti nak intai kat rumah Hanis...hari tu bertutup aje! ke ade rumah baru?

sonata anak kancil said...

ONeZaba :habis kalau ko tak duduk di blok B, tak boleh berbelog ke? Dr Araz tu duduk blok apa?

sonata anak kancil said...

Dun Behrang : kenapa tak tumpang ke dua2 kaki?

sonata anak kancil said...

Saniza : saje untuk suke2 aje....

sonata anak kancil said...

TeacherNanu : berblogging yang berhemah memang menyeronokkan...dapat ramai kawan...kongsi2 cite kawan...macam2 lah...memang best...berblogging la selalu....

sonata anak kancil said...

Faiz Farish : jawapan tak ade betul atau salah....seme nya bergantung kepada nawaitu masing2....bagus jugak tu sambil berblog banyak masuk.....hebat kamu!