CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, January 24, 2010

kisah anak asrama....

bersantai hari minggu....
dah keje sampai 6 hari....
hubby pun keje sampai 6 hari - dia ke KL/UPM  semalam

hari ini hanya berehat2 aje....
dah selesai makan tengahari ponggg....!


semalam jugak si Fahd kata datang 
ke asrama bawak barang yang dia nak
hari ni tak perlu sebab nanti agak jem - 
sebab budak2 bukan tingkatan 3&5 balik rumah
parents hantar anak keluar masuk - 
kawasan sekolah dia agak sempit hala ke asrama...



masa mula2 masuk sekolah awal tahun 
( yang sekolah berasrama )
cikgu sekolah pesan - mulai tahun ni -
setiap minggu balik rumah
sebab? bajet makanan asrama dikurangkan 
kepada 200 hari saja
nak tak nak - setiap minggu anak2 diminta balik ke rumah...
mulalah terfikir di benak ini....
kalau dah saban minggu balik ke rumah
macamana dengan aktiviti2 untuk
pembelajaran waktu hujung minggu di asrama?
maka serupalah seperti duduk di rumah....
( satu aspek bagus - pendekakata ada pro & con...)

@ jika anak2 yang kurang mampu - 
macamana nak balik setiap minggu?
maka macam2 lah banyak masalah yang
tidak dijangka akan timbul
jika anak2 yang ibubapa nya berkenderaan - 
bolehlah ambik - anak2 yang kurang mampu?
kenalah balik naik bas turun bas
macamana dengan keselamatan anak2 ni...
pendekata macam2 la rungutannya

kalau sekolah jauh dari rumah?
kalau dekat boleh la gagahi jugak kan...
maka kedengaran jugak di tempat aku ini tentang hal ini....

apa nak kata - akur aje la kan...


TETAPI belum dikuatkuasa lagi
berita telah keluar..
pagi2 aku dah dengar bahawa bajet itu ditarik balik
dalam surat khabar pun dah tertulis....

aaaahhhhh lega la aku ...
aku rasa orang lain pun lega jugak la kan....
budak2 yang kat asrama akan balik 2/sekali dalam sebulan...
ini yang balik bermalam...la...
berbalik kepada cara asal sebelum tahun ini...
nampak macam suka keadaan ini...kan


TETAPI sebenarnya setiap minggu pegi lawat anak ni!!!
setiap minggu bawak makanan -
ibu masak @ tidak itu soal nombor 2
yang penting setiap minggu
pegi ziarah anak kat asrama ni....
kena tanya tentang belajarnya
kena tanya macam2 - bahawa kita 
very2 caring tentang hal pembelajarannya
tak boleh dibiar - dilepas begitu saja...
kita selaku ibubapa mesti ambik tau hal dia...
maknanya anak ni akan rasa kita tetap menyayanginya....
ambik tau apa masalah yang dihadapi
maka begini la tugas aku sejak 12 tahun lepas 
sampai ke hari ni masih meneruskan rutin ini....


cuma tahun ni - bayaran makan di asrama telah berubah....
jika dulu  disabsidikan oleh KPM ...hanya bayar RM1...

tahun ni pendapatan ibubapa &
> RM 5000 kenalah bayar RM3!



22 comments:

LiNda said...

Teringat dulu saya tinggal diasrama .

Menanggis-nanggis telefon omak.

Sebab...

kepala ada kutu ! Jangkit dari kawan2. huwaaaaa

anakmuaallaf said...

Salam Sonata,

Kesian memikirkan ibubapa yang tinggal di luarbandar.Mana nak cekau duit tambang anak nak balik tiap-tiap minggu.PERMATA ada pula budget nak buat program?

maiyah said...

kita akan nak yg terbaik buat anak2.. moga urusan akan dipermudahkan

xiiinam said...

Saya pun tengah bersiap-siap nak melawat si bujang di asrama ni...





Yang 'soal kedua' tu pun dah siap tapau nak bawak kejap lagi...


:)

xiiinam said...

.....saya pun kena bayar RM3 sehari....



...siapa yang terlibat dengan 'dunia sekolah' macam kita tahu....apa lagi 'bajet-bajet dunia persekolahan' yang dipotong tahun ini.......



...geleng kepala!

insan pendidik said...

salam,

tahun ni peruntukan kerajaan dikurangkan termasuklah utk KPM dan KPT terlibat same ... paham2 aje la situasi ni

ONE ZABA said...

sib baik rumahku adalah asramaku...semua tanggung beres.

a kl citizen said...

assalammualaikum onata

macam2 kena potong ya, tapi ada 'orang penting' dalam kerajaan yang sejenis ngan kita tu memanjang oversea, bershopping

sI tEDI said...

cikgu,
saya dulu dok asrama sebulan sekali je boleh balik.

Selalu balik naik bas.

maklumlah tak jauh pun dr umah.

asrama kat merlimau sinun!

n@m@n said...

pendapatan akak sonata suami isteri mesti lebih 10k kan?hehe


kena byr lg bnyk la..

sy dpt MRSM PC dulu tapi x p..huhu

Che' Pit said...

masa kat asrama dulu setiap bulan balik.. sekali sebulan.. x jauh pun jasin ke segamat.. dalam kad outing, semua balik kg, outing nye sekali dua jer.. apa ada pekan koboi jasin masa tu?

mama ju, said...

Salam Cikgu

Anak saya 2 di asrama..tapi rumah kami dekat je dgn asrama.

Bye

Shifu67 said...

masa kena boleh balik sebulan sekali... mak bapak merungut... skrg balik seminggu sekali pun merungut gak.... emmmm.... aku pun merungut gak pasal tak larat nak gi ambik & hantar tiap2 minggu.... hahaha.

skrg ni tinggal sorang je yg duk asrama, kira ok la... tahun lepas kena berkelah di 2 padang sekolah anak tiap2 hari minggu.

Yunus Badawi said...

Nasib anak aku tak kena balik tiap2 minggu. Kalau tak letihlah. Biarlah aku bayar RM3 dr kena hantar budak tu balik ke Serting tu tiap2 minggu hehehe

~0~ said...

apekah suda jadi??xpaham

~0~ said...

kenapa mknan budak pun kena cut??

xckup lg ke kt nak cut gaji??

ina said...

Salam perkenalan,

Pengalaman akak, 5 tahun u/alik ke asrama anak sulung (perempuan). Bkn setakat pergi & balik saja. Pergi (ambil dia kat asrama), balik (bawa dia balik ke rumah, pergi lagi (hantar dia balik ke asrama) & balik (tinggal dia di asaram & kami balik). 1 hala perjlnan 4jam. pergi/balik 2x= 4jam.

Anak no 2 pulak (lelaki), masuk asrama tak sampai 24 jam. Daftar oukul 6ptg hari Ahad, hari Isnin t/hari selepas sekolah telepon melalak nak keluar asrama...ketagih nak cium ketiak.

ina said...

pembetulan...1 hala perjalanan= 1jam aja, Typo error la pulak.

sonata anak kancil said...

Linda : ingat nanti ye kalau anak gi sekolah berasrama - kalau nangis ikut omaknya la tu....

anamuaalaf : tapi saya tengok2lah ibubapa yang anak baru masuk ni - dah tak sesusah zaman saya dulu....

Maiyah : jika dibandingkan saya lebih prefer sekolah berasrama....

CkLah : dah selesai lawat yer....ala cayang anak emak...macam tu lah Cklah anak saya masa awal2 duduk kat asrama...macam2 kerenahnya...layan aje la...yang penting diorang nak belajar

CkLah : kita menurut perintah!

OneZ : aku nak hantar anak aku kat asrama ko boleh?
( meraungla jawabnya...!)

Insan Pendidik : seme banyak telah dikurangkan...program tetap kena buat jugak! adelah tu nanti dapat macamana...

sonata anak kancil said...

Kl Citizen :W'salam...yang tu tatau la pulak...sendirian berhad kot...

SiTedi : dalam Melaka ok lagi la tu....tapi kalau daerah AG yang dekat2 N9 tu...jauh la tu kan! nasib baik anak saya agak jugaklah 20 minit - 1/2 jam boleh sampai ke sekolah nya

Naman : rezeki anak bongsu - kalau yang sebelum ni...ngam2 aje pendapatan kami...hu3 banyak diperuntukkan kepada pendidikan...kalu nak kira - he3x banyak la...jadi saya nasihatkan mulai sekarang menabung untuk anak & menabung insuran pendidikan...

Che Pit : masa tu hang dah remaja ok lah boleh balik sendiri! masa tingkatan 1 ade berani ke?

Shifu67 : aku menurut aje...jika kena balik, ambik aje la...tapi sekarang dah tak jadi rancangan itu...berbalik kepada cara lama...ok lah ...asrama anak aku dekat aje - 20 minit - 1/2 jam sampai la

Mamaju : samalah asrama anak saya dekat gak...kena duduk asrama - akur aje le...kalau abang dia lagi lah pulak...asrama dia sebelah sekolah saya!!! tak sampai 5 minit dah tiba...he3x

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : tu la kalau dicongak2 - aku pun setuju biarlah bayar RM3 - itu pun dah bersyukur kan!

~0~ :tak jadi ape2 pun...cuma mula2 tu nak dikurangkan bilangan hari berada di asrama...jadi bajet hujung minggu tak ade la...

~0~ : tak potong duit makan...bila tak ade kat asrama - maka sabsidi tak ade la....kita pun tak bayar....bayar ikut hari...tapi bila cek balik - agaknya banyak maklum balas parents maka ditarik balik plan itu...

Ina : salam kenaljuga & TK kerana sudi ziarah ke AGK ini.

Kebanyakan ibubapa yang anak nya duduk di asrama lalui macam kita ini...Kita dulu2 duduk asrama - ayah hantar sekali je..lepas tu ko balik la sendiri!!!

Tetapi bila anak sudah berjaya - segala penat lelah kita tu "berkubur" begitu saja kan! Semenya dah tanggungjawab kita untuk menyekolahlah mereka seme...semoga anak2 Ina cemerlang seperti yang diharapkan...

Ina : ha ha ha...pembetulan diterima...lain kali harap tak silap yer...ngeh3x

nza said...

2lh, mula2 dpt khabar trpanik seketika...yelh bkn sume ank2 yg dok asrama ank org senang...diawal penubuhan asrama dulu pn brtujuan beri keutamaan kpd ank2 org susah n tinggal jauh...gitu gak MRSM, kalu ikutkn khas utk pelajar pintar dr golongan miskin..ttp skrg dh jd lain.