CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, January 14, 2010

Bila sakit perut - sapu minyak...

" kenapa ni?"


"sakit perut cikgu"


" tak makan pagi?"


"makan cikgu....tapi ntah la tibe2 je sakit"


" dah telepon ibu / ayah ?"


" dah...."


" ok tunggu ye....
nanti mintak ibu/bapa awak tulis borang keluar sekolah"

******************************************************

Sakit-sakit perut ni sakit biasa. Sebab ? macam2 sebab...ade tak makan pagi , ade sebab makan lebih sakit perut juga. tapi ade jugak yang luar biasa - contoh gastrik /masalah dalaman dll. 
Yang aku nak query ni yang biasa2 aje.



Aku nak kata selalu sakit perut tu takla....ade masa sakit gak.


Tapi yang aku sangat2 musykil hingga ke hari ini -
bila sakit perut orang kata sapu minyak kat perut.


Sapu minyak - apa2  minyak panas la...jangan minyak kelapa pulak...
kang satu badan bau minyak kelapa...
ntah lah ....kalau tak silap aku - 
dulu2 pernah gak orang kata sapu minyak gas @ 
minyak tanah ( yer ke???) - minyak pelita tu...


Sekarang dah macam2 minyak ade....sapu-sapu-sapu atas perut....apa kaitan sapu minyak atas permukaan perut dengan sakit dalam perut ni? Minyak yang disapu tu sampai ke dalam perut? hahaha ni yang aku dok tanya orang bila timbul sakit perut ni....tanya cikgu sains apa kaitan nya - pun tak dapat nak beri jawapan yang musabah... Apa hubungkait sapu minyak atas perut dengan sakit dalam perut tu???


Contoh lain - bayi - bila kembong perut - sapu minyak - aku pun dok bela anak kecik2 dulu - anak kembong perut 
( angin la tu kan ) - lepas sapu-sapu minyak ---- ekkk...ekkk....ekkk...sedawa - lama2 lega....tidur pun lena....


Jadi apa kaitannya bila sakit perut sapu minyak?

35 comments:

xiiinam said...

Itu kalau sakit perut disebabkan angin....sapu minyak angin...angin keluar ...selesai masalah.


Tapi....kalau sakit perut sebab lain....sapulah berapa botol pun, tak lut punya...

Kat laci ckLah pun ada minyak geliga....kadang2 murid perempuan datang mengadu 'period pain'. Cikgu gosok-gosok sikit, terus okey! Nak bermanja dengan cikgu sebenarnya. Kalau kat rumah....mak herdik aje. Nak nak budak kelas hujung...

n@m@n said...

tindakbalas kimia berlaku antara angin dalm perut dan juga mentol yang dihasilkan ubat

-kenyataan tak saintifik dari cikgu opsyen kimia yg mengajar add math n sains-

komen akak sudah dibalas dgn separuh pnjg lebarnya!!hehe

SiNoMoSa said...

Salam Kak SAK,

Mungkin kajian para ahli perubatan sebelumnya telah membuktikan salah satu cara melegakan kesakitan perut ialah dengan menyapu minyak.
Minyak mungkin mudah diserap dan sebagai alternatid selain dari kapsul.
Tp kalau period pain..letak benda panas je termasuklah minyak panas..its work!

insan pendidik said...

salam sonata,

ni pendapat cikgu sejarah lak, mmg dari dulu lagi zaman datuk nenek suruh sapu minyak kalau sakit perut. Kalau kembung perut tu berkesan lah. Tapi kalau sakit perut punca daripada lain2 tu. Sapulah minyak walaupun rasa lega tapi tu semua faktor psikologi je. Sebab mind kite dah set minyak tu bole melegakan hehe

sI tEDI said...

ekekkekeke.. aalha... dapat2 minyak angin!

mmg berkesan!

ekekekke

Cikgu Adham said...

salam.

heh heh psikology kut

Che' Pit said...

kalau cgu sonata pelik, apa kaitan bila sakit perut sapu minyak, CP lak pelik kenapa nama dia minyak angin? adakah kerana ada angin dalam minyak itu?

sonata anak kancil said...

CkLah : apakata sakit perut lain tu - minum aje minyak - sure lut punya!

sonata anak kancil said...

Naman : cuba tulis equation kimia tu...ok ke tidak...

sonata anak kancil said...

Sinomosa : W'alam - ahli perubatan mana nih? minyak menyerap ikut kulit? pas tu masuk ke usus perut macamana? he3x --- pelik-pelik

sonata anak kancil said...

IP : mungkin gak ....saya masih tak dapat nak terima....walaupun perut kembong - angin - sapu minyak - tu yang pelik kut mana minyak serap samapi masuk dalam usus perut yang kembong tu...

Ayah Zain said...

salam,

minyak bila di sapu pada perut atau mana mana anggota badan kita akan rasa angin bergerak atas anggoata badan tu. jadi kita akan rasa sejuk, tak payah lagi guna kipas angin. Tak gitu Cikgu Sonata. ngeh ngeh ngeh

sonata anak kancil said...

SiTedi : ko selalu sakit perut ke? asyik dapat minyak berangin ....

sonata anak kancil said...

Che Pit : tu la fasal - macam2 peliknya....cuba tanya CL kita - kot2 dia ade jawapannya!

sonata anak kancil said...

Cikgu Adham : saikologi ye jugak...tapi dari sudut saintifik tu yang buat tak faham...

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : ohhh...jadi kalau sakit perut - minyak tak ade...boleh ganti duduk bawah kipas - lega la sakit tu...gitu AZ? he3x...

Yunus Badawi said...

tak kisahlah. Yg penting baik hehehe

maiyah said...

kalo kembung perut angin tu betullah sapukan minyak berkesan gak tapi kalo sakit len tu tak kot.. kalo sakit nak ok ok hehe lopehkan yo lah

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam...tak tau la awat yg org tua dok suruh sapu minyak kat perut.....ada la tu kot ....

ONE ZABA said...

sapa la minyak apa pun...jangan sesekali sapu minyak tar org buat jalan tu. mendidih perut kang.

nza said...

xtau ye..cz kalu skit perut mesti sapu myk..ttp mmg kurang la sakitnya....agaknya cz minyak tu panas...

ummi humaira said...

salam cikgu..
ummi tak sakit perut , tapi sakit kepala nih ,hui hui hui

sonata anak kancil said...

Yunus Badawi : tak baik jugak - siap gi sepital aje le

sonata anak kancil said...

Maiyah : he he he...kalo sompet tak apo la...kalo tak? sendiri mau ingat la

sonata anak kancil said...

Alimaz : dulu2 agaknya sakit perut tu mungkin angin masuk - kurang makan / salah makan mende2 yang berpantang....jadi ubatnya senang sapu la minyak kan!

tapi sekarang sakit perut ni macam2 jenis sakit nya....kita yang tatau ni hantam aje la...capai minyak sapu aje le! pada hal sakit lain...!

sonata anak kancil said...

OneZ : bukan mendidih aje - terus penyek sebab lenyek dengan stemrol.

sonata anak kancil said...

Nza : tu yang bingung....minyak pans meresap ikut kulit? masuk dalam perut? he3x - kata Nabil - lu fikir la sendiri! konfius

sonata anak kancil said...

Ummi : alahai cian kat dia...tiba2 saya rasa sakit perut ni - baru balik dari Kluang - sapu minyak cap kapak

a kl citizen said...

assalammualaikum

wah , siap nak equation kimia lagi ya...
apa nak herannya, banyak lagi benda pelik dalam dunia ni yang tak terjawab.

sonata anak kancil said...

Kl Citizen : masih banyak ilmu belum diketahui....

LiNda said...

wahh...macam2 jawapan . besh ~ menambahkan ilmu .

but, saya sependapat dengan insan pendidik .

TeacherNunu said...

saya suke sapu minyak mastika yg kale hijau tu kalau sy sakit perut hehe

sonata anak kancil said...

Linda : tu la saya utarakan hal ini...bila dibicarakan begini - macam2 pendapat! menambahkan ilmu kita & saya sampai la ni....masih tertanya2 lagi!

sonata anak kancil said...

TeacherNanu : Tk singgah ke sini...apa sebab cikgu sapu minyak mastika? ade baik ke?

Anonymous said...

Kata kunci > heat receptor can block pain receptor

Heat receptor > detect heat
Pain receptor > detect pain

Bila kita letak minyak panas pada bahagian yang sakit, heat receptor akan detect panas tu dan block pain receptor yang detech sakit tu.sebab tu kita tak rasa sakit.panas tidak menyembuhkan tapi melegakan rasa sakit untuk sementara sahaja.

Fungsinya hampir sama seperti panadol yang bertindak sebagai pain killer