CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, September 29, 2009

Sambung cerita semalam....

Hari ini aku sepatutnya tunggu 2 pelanggan, tapi yang datang hanya 1....sape dia?

Hahahahah....bapa datang bawa anaknya yang nak disekolahkan semula...

Mana surat yang tuan dapat ?

Ini dia...

Ha...kan ini ada surat akujanji -
jadi kena sain surat ini. Ni sape tulis?


Saya....( bapa murid yang tulis )

Tak boleh - awak sendiri mesti tulis...baca apa yang ditulis depan saya -
bapa jadi saksi - jadi penjamin....Baca betul2, jangan main2 - serius...!


Murid baca....

Faham?

Faham cikgu...

Jadi, awak tahu sekarang surat ni akan dihantar ke JPM -
1 untuk awak,1 untuk bapa & 1 untuk sekolah ...
Untuk sekolah ni,saya akan hantar ke unit disiplin...
saya sendiri akan simpan...

Dalam masa sebulan awak dipantau -
ni dia surat pemantauan &
pihak sekolah akan buat laporan tentang awak....Faham?


Faham cikgu..

Betul faham? baru nak faham...
selama ni yang ko buat tak faham kenapa?
yang ko ponteng sekolah kenapa? Ko pegi mana?


Duduk rumah cikgu...

Betul ke?Baik tak payah sekolah....bla...bla...bla.....
aku terus membebel....biar dia rasa...

( jangan main2 dengan aku...aku tak beri muka....serius...)

Ko cakap terus terang - jujur dengan saya apa sebenarnya ko buat...!
hal awak ni dalam poket saya....cakap benar...
aku renung muka dia ( memang aku tenung muka dia...
biar dia tahu yang aku ni ambik berat hal dia.)

( dia pun cite dia ada buat hal kat luar -
aku tahu dia buat apa, sebab dapat laporan....
)

Sibapa dalam pada tu memberitahu perihal anaknya -

Dah puas saya suruh pegi sekolah...jangan berkawan dengan
orang luar - budak2 yang dah habis sekolah dsb nya....
mintak tolonglah cikgu pantau dia ni...
( mak aiiii....aku ada 1700 murid - nak dipantau! )

InsyaAllah, kami disekolah akan bimbing & ajar - didik - tu keje kami -
tapi yang penting diri sendiri - mesti nak berubah!!!
Kalau diri tak nak berubah - susah la....


Dipendekkan cite:

Mulai esok setiap hari jam 7.30pagi
ko lapor kehadiran ko kat saya....faham?

Jumpa saya setiap pagi , saya catit kehadiran awak....
nanti pegi kaunseling...faham?
( bila cakap macam ni - cara bersahaja -
kemesraan antara murid-bapa- guru )


Faham, cikgu - terima kasih...

Ok, belajar rajin2...jangan ponteng2 lagi -
jangan nyusahkan bapak...

( aku pun catat dalam buku ...siap esok ko tak datang...aku tepon bapak ko...!)


Tu ubat dia...






26 comments:

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

Begitulah kisah anak-anak "bertuah" tu kan, macam itu punya baik cikgu pun kalau tak dihargai tak tahulah kan?.... Jangan lupa beri alamat lengkap nak pos lencana dan lagu sekolah...

Yunus Badawi said...

Saya sanjung dedikasi guru2 mcm sonata ni. Kami yg anak sendiri pun kadang2 rasa letih jugak inikan pula anak org.

Sekalung tahniah dan terima kasih dari kami ibubapa.

sonata anak kancil said...

Cikgu Sahar : petang tadi saya sudah poskan! di situ ada alamatnya....bila terbang & sampai tatau la...cek2 la selalu...( utk sekolah cikgu je!!!)

sonata anak kancil said...

YB : begitula keje saya saban hari....ade je ibubapa datang...macam2 fesen.So far, so good...alhamdullilah.

Macamana saya ajar anak orang, harapan saya cikgu2 anak saya pun begitu juga...
( anak saya sendiri saya tak ajar! - seme sekolah kat lain - seme tak nak sama sekolah dengan emaknya!)

* pernah anak ke 3, tumpang kejap kat sekolah sebelum ke MRSM- dia komen - macamana umi kat umah - macam tu lah kat sekolah!!!ngeh3x

kakpah said...

kadang2 bdk yang bermasalah ni datang dari keluarga yang baik2. didikan agama cukup. tapi dia cari juga kawan2 yang tak baik.
Kpah tabik dengan cikgu2 dan guru disiplin kat sekolah. Bukan senang nak jaga anak orang. tapi ada juga tu parents yang tak paham..

cHeRyNa PiReS said...

utk SAK, parents nieh sbnrnye mmg bagus sbb dia masih ambil berat. pernah ada satu parents kes macam nieh...parents dia marah plak ngan mak ayah...


* hmm/..alhamdulillah budak itu tidak melawan:)

ONE ZABA said...

obat nak kempiskan perut ada tak ,cikgu....dah mabuk laksa je ni.

rumah terbuka baru masuk Tahap 1 je ni (buang buruk kata orang dulu-dulu). hujung minggu ni Tahap 2 pulak.

Che' Pit said...

hmm ada progress ke budak tu? jgn sehangat taik ayam jer, kata nak berubah..

DUN Behrang 2020 said...

Suke...suke...akak ni ada 'watak'...sapa pegang watak ni boleh menang aktres terbaik...sori la ye...pembawakan skrip..hahahaha...jgn la charge ciplak dulu...

LiNda said...

Salam kak..

Sentiasalah menulis yea.

Cerita tentang 'anak-anak' kita .

Kisah tentang 'mereka' .

Hikayat seribu satu malam tentang 'ibubapa' mereka .

tq so much !

chekdenoor said...

Salam,
Bukan senang nak mendidik anak jadi manusia....... Ramai juga para ibubapa yang nak pass keje tu kat cikgu....ukhusss.....mana boleh....kan..kannnn

Myza Pesona said...

Cikgu Sonata,
Mana2 sekolah pun pasti ada anak2 'bertuah' tu! Saya pun sama juga. Di dalam kelas saya yang mengajar pun mcm tu! Masa exam dtg, tak ada exam tak dtg! Macam biskut coklat fudge pulak! Kejap ada...kejap tak ada! Now u see,now u don't!

the life of cikgu sue said...

Bagus betul dapat cikgu macam ni.

Ini barulah dikatakan cikgu.Jiwa cikgu.

Tahniah.

LotsOfLove-Pearls said...

Mcm best boleh care ramai2 org..

Mesti budak to tobat nak datang sekolah selalu..

a kl citizen said...

assalammualaikum

harap-harap berubahlah budak ni ya

abu muaz said...

susah jadi guru ya?

sonata anak kancil said...

Kakpah : parents tak faham tu memang ada....boleh dikira la..yg lain seme ucap terima kasih!

Cheryna : kalau macam u, biar dia ajar anak sendiri - buat sekolah sendiri - ko punya fasal...

OneZ : itu ko tanggung sendiri...nak kempis cepat - ko ambik batu bata tindih masa tidur...kempis la tu...ngeh3x

sonata anak kancil said...

Che Pit : ada pagi tadi, dia jengok kat bilik saya - cikgu saya datang - bagus...belajar rajin2...esok tatau la...mudah2an dia datang.

Dun Behrang : eikkkhh...ko tak uji bakat aku ? uji dulu - jangan terus letak atres terbaik...naya pengarah macam ni...

Linda : kalau nak tulis,tak cukup blog yg kecik ni...macam2!!!ni tapis2 jugak...insyaAllah saya akan terus menulis untuk mengasah skill minda ini

sonata anak kancil said...

Checkdeenor : banyaknya macam tu la, patutnya bila hantar anak ke sekolah, serahlah pada cikgu...macam kita belajar ngaji - emak serah pada cikgu...tolong la cikgu ajar anak saya ni sampai pandai baca...ni tak, main pakai lepas aje...!

Myza Pesona : sama la kita - mana kelas2 yang ke 7/8/9 macam tu la...bukan nak belajar - suke kacau kawan...

Cikgu Sue : no komen - Sue kan cikgu jugak - hanya cikgu aje yang tau betapa susahnya jadi cikgu...orang nampak senang kan??? cuba ambik alih!

sonata anak kancil said...

LotsofLOve : mudah2an begitu kita nak dia berubah..kalau dia berjaya - tentu dia akan ingat cikgu yang "memaksa' dia buat rocall setiap hari!

Kl Citizen : W'salam ,itu lah yang diharapkan...

Abu Muaz : bergantung kepada individu - kalau keje ini menyusahkan - susahlah jadinya...kalau kita happy dengan keje kita - ia akan jadi mudah...

atty's said...

bagus..ar sonata..
kalo ramai cikgu camne..syukur..

thanks atas kad raya ..ye ..

sonata anak kancil said...

Atty's : semua guru main peranan masing2....barulah "aman" sesebuah sekolah itu...

noor afzan said...

budak2 skang nih mmg susah sikit nak dididik..
cakap ayah sindiripun x bape dengar tuh..
alahai~

Shifu67 said...

baru insaf lepas raya la ni....

ke budak ni tak pegi sekolah pasal buka bisnes kat pasar ramadan

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

OK cg Sonata, terima kasih hantar lencana sekolah tu.... saya tunggu sehari dua sampailah tu.... Labuan ni bukan jauh sangat, campak dari kapal terbang pun sampai padang sekolah, he he he..

nza said...

2lh tugas sorg cikgu..mmg jupe mcm2 kerenah manusia. Apa pn 2lh kelebihan yg ALLAH beri pd cikgu2 ni kn....