CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, September 6, 2009

Mesyuarat tergempar!

Mesyuarat dijalankan sebelum waktu zohor tadi...

Yang ada hanya pengerusi (P) dengan naib pengerusi (NP)...tak pe la,
mesyuarat boleh diadakan juga.
Kira cukup la korum ni....
mesyuarat kerana dah kehabisan
menu apa nak masak.....

P: Umi - petang ni masak ape?

NP: Entah la...abang nak makan ape?

P: Ok, awak nak mas
ak ape?

NP: La....kita tanya dia nak makan ape, dia tanya kita nak masak ape......

P: Ok la, kalau gitu hari ni, umi rasa nak makan nasi putih sikit
dengan lauk asam pedas te
tel .....( tetel dah sedia ada beli kelmarin )

P: Ok ...abang ikut aje...petang nanti beli mu
rtabak sekeping cukup la...
makan nasi sikit dengan lauk tu cukup dah.....


NP: Okkkkk, untuk Fahd nak balik asram
a - dah rebuskan nasi impit sikit tak sampai 10 biji pun - sambal kacang semalam ada, biar dia bawak balik...
pas tu dia mintak buatkan agar2 jagung....


P: Ok...ok...

NP: Abang tolong g
i kedai jap....

P: Hahhah...cepat lah nak beli ape?

NP: Kalau nak masak tetel asam pedas - ( orang melaka kata gerang asam ) - kenalah ada telor masin - ulam timun dah ada cukup la tu....
belikan juga agar2 sepeket & jagung setin...

Jangan lupa beli suratkhabar....( kalau hari kerja aku dah order kat sekolah...)

Maka, selesai mesyuarat tergempar tak sampai 10 minit...
berdesup la pengerusi pegi kedai....
*
*
*
*
*
*
ini dia agar2 jagung - yang dalam 7 acuan tu,
cukuplah untuk aku berdua aje nak makan....
yang lebih tu biarlah Fahd bawak balik k
e asrama....
makan dengan kawan2nya...


31 comments:

cHeRyNa PiReS said...

teringin nak rasa tetel masak asam pedas, maklumlah kat n9 masam ikan je asam pedas...tetel nieh selalunya digulai2kan.

tp bace side dish yg lain...nyummm...lapar plak rasanya.

* kita masak asam pedads jugak arinieh! tp tenggiri batang je...eheheh...

kakpah said...

bulan2 puasa ni selalu buat mesy tergempar ke keh..keh..
.
.
kpah sebelum puasa lagi dah buat menu untuk 15 hari puasa. Lepas tu rotate balik sampai habis puasa. takyah pening2 pikir lagi.

sonata anak kancil said...

Cheryna Pires : TK singgah kat AGK ni...ehmmmmm....ikan tenggiri asam pedas sedap jugak - masak pekat2 sikit...tapi kita jarang masak ikan ni...

sabo-sabo....pose2 ni semenya nak...tapi sonata buat sikit2 je, sebab tak ade orang nak makan...

sonata anak kancil said...

Kakpah : kat sini tak leh susun menu begitu...kang bila ada yang balik tergempar....hahhhahh kenalah mesyuarat tergempaq jugak...kadang2 masak ikut rese - apa terfikir masak aje le...

imanshah said...

tetel tu apa ya kak??

Yunus Badawi said...

Aku dan emak Adam adakan mesyuarat tergempar masa di param setiawangsa td. Panjangnya mesyuarat kami sepanjang gerai2 tu hehehe

Malam ni kat tv3 ada citer ttg param setiawangsa.

ONE ZABA said...

jgn sampai baling-baling kerusi udah la...

sonata anak kancil said...

Imanshah: ko gi tengok kamus....Takat ni Kamus Dewan boleh pakai....Tak pun cari kat Wikipedia...

tetel ni - daging+lemak2+kdg2 ade tali2 perut+hati+jantung serba sikit ....biasanya orang masak dalca...tapi kat melaka ni masakan ni lah yang femes - awas ! tak leh makan selalu = naik lah darah kang - klu dah berpenyakit ni....
( sebab banyak lemak ) - tapi akak masak - tak ada lemak sangat....

sonata anak kancil said...

YB & OneZaba : udah2 le....SELAMAT BERBUKA PUASA...... siap2....baca doa....

4 'so' bersaudara... said...

Aunty,
tetel?
ape tu?
tak pernah dgr laaaaa...

* SELAMAT BERBUKA!

Che' Pit said...

salam cikgu sonata,

ngeh ngeh ngeh ingatkan meeting apa ler.. tapi naguslah mcm tu, boleh puaskan hati semua org kan.. waa asam pedas tu, mesti sedap kan

sonata anak kancil said...

4 bersaudara : kamu seme ni tak elok makan ni seme...orang2 tua macam aunty boleh la...tu pun aunty makan sikit je...

Tetel ni - daging+lemak2+kdg2 ade tali2 perut+hati+jantung serba sikit ....biasanya orang2 tua masak dalca...orang buat kenduri kawen tu...

tapi kat melaka ni masakan ni lah yang femes - awas ! orang tua patutnya tak elok makan sangat - banyak lemak...( tapi aunty masak tak berapa ade lemak)

sonata anak kancil said...

Che Pit : Che Pit pernah ke Melaka - tau lah masak gerang asam ni kan...sedap kan!+ telor masin + ulam ( timun pun boleh ) + sambal belacan ( sonata tak ade sambal belacan )
.....fuyooooo.....pergh....ni pun dah cukup. Saya makan sorang! hubby makan sikit je....bukan dia gemar sangat....( berdua aje )

Atikah said...

Salam kak...

pertama kali dengar tetel... best ker?

hari2 ker akak buat mesyuarat tergempar?

Webmaster@Echam said...

lor... meeting ngan hubby rupanye. Ingat akak keje arini. Baru nak kutuk ckit.

Che' Pit said...

salam cikgu sonata,

bkn setakat pernah g melaka, pernag sekolah kat melaka lagi, ngeh ngeh ngeh.. tapi masa kat asrama dulu takde lah pulak masak asam pedas.. hmm eh, luper lah.. maklumlah dah 10 tahun lepas, luper lah pulak ada ke idak..

Mr PenyuBiru said...

tetel tu ape? turtle ke? hehe...

minit mesyuarat dah siap blum?hehe

cikgu mas said...

salam cikgu sonata...


saya anak melaka jati,umbai mari...tergelak pulak saya ramai rupanya tak kenal tetel ni yer cikgu..aduuuh mak saya kalau buat boleh tak sedar diri makan tapi lemak dia kau berkeping-keping amat menakutkan,kalau ada BP,jantung n sakit kronik jangan cuba bermanja dgn tetel ni...huhuhu

sonata anak kancil said...
This comment has been removed by the author.
sonata anak kancil said...
This comment has been removed by the author.
sonata anak kancil said...
This comment has been removed by the author.
sonata anak kancil said...

Atikah : Best tak best sesuatu makanan tu depend kepada individu....akak ni nak kata suke sangat tak ade le...sekali sekala tu ok lah...

Mesyuarat tergempar hari ni je...klu hari keje - hubby kadang2 tepon...

Webmaster@Echam : jgn tak tahu ...dlm rumah ni selalu meeting!!! klu anak2 ade seme...ade lah meeting keluarga....

Che Pit : ohhh...sekolah di Melaka? orang sini ka? ye la..org melaka pun ada duduk asrama...ntah2 dekat sekolah saya???he3x...habis dah....

mcm anak saya, rumah dekat dengan sekolah - 10 minit dah tiba, tapi kena tinggal kat asrama jugak! yg bestnya sekolah anak sebelah sekolah emaknya!!!


Mr Penyu Biru : tak kan tak tahu tetel ni apa....tak sama dengan turtle tau...mende sama, mungkin ko pun pernah makan cuma panggil nama lain....

Itu la daging yang bercampur2 dengan lemak/hati/jantung/perut yg kebanykan orang masak lauk dalca - buat kenduri kawen tu la...tapi kat sini masak ni yg femes...

Minit mesyurat kata pengerusi tak perlu buat....he3x


Cikgu Mas : tu lah,jenuh nak kena explain...tak pe la, ni namanya berkongsi idea...depa seme tu pernah makan - cuma nama je lain....

cuba depa seme pekena gerang asam melaka ni .....perghhh...sekali makan - hirup kuah, betol tak cikgu mas???

Che' Pit said...

salam cikgu sonata..

taklah, sy bukan org melaka, sy org segamat, johor.. Hmm tapi rasanya macam jauh je dgn sekolah cikgu.. sy sekolah kat jasin dulu..

cikgu_math said...

first time dengar perkataan tetel, dan dah pun tau apa dia.....
bagus juga berblog ni kan!! menambahkan vocab yang ada!

anak muallaf said...

Salam ziarah,
Dh 40 thn dok malaysia ni baru tau apa tu tetel..malu pada org muda yg menguasai vocab..

s@yangh@sni said...

nampak macam ringkas..
tapi banyak jugak ordernyer yer...

sedapnyer tetel masak asam pedas tu...

azlanlin said...

Kekadang, mesyuarat tergempar ni menyeronokkan. Malahan, keputusannya sgt2 berkualiti...kan..kan..kan?

xiiinam said...

ckLah pernah buat daging tetel masak asam pedas ni setelah melihat Jaafar Onn buat demonstrasi masakan kat TV....memang sedap!

sonata anak kancil said...

Che Pit : kalau gitu tak heran la bila sebut fasal2 melaka ni...lagi pun besar mana lah melaka ni....sepelaung je!

cikgu math : tu yang suka blogging ni - satu penulisan yang sihat! macam2 vocab belajar...

anak muallaf : tak pe...hidup ni pun satu pembelajaran...sampai ke liang lahad terus belajar!

sayang hasni : memang masak ringkas & sikit aje makan...sampai sahur la jawabnya...

azlanlin : cepat & tepat...!

ckLah : sekali sekala boleh lah makan...kalau hari2 - boleh naik darah dibuatnya...!saya pun tak berani makan selalu - wlupun takat ni alhamdullilah masih sihat...

noor afzan said...

tetel tu ape ek?
aduih x tau laks..

sonata anak kancil said...

Noorfzan :

Rasanya noorafzan biasa makan kot...mungkin panggil nama lain...ok , makna tetel ialah :

- daging+lemak2+kdg2 ade tali2 perut+hati+jantung serba sikit ....biasanya orang masak dalca...tapi kat melaka ni masakan ni lah yang femes - awas ! tak leh makan selalu = naik lah darah kang - klu dah berpenyakit ni....
( sebab banyak lemak ) - tapi akak masak - tak ada lemak sangat....