CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Monday, September 28, 2009

Melayan Pelanggan.......

Selepas 1 minggu bercuti raya...

Hari ni seluruh sekolah di Malaysia dipenuhi dengan murid2 semula...
macam2 cerita - bila dah berjumpa semula -
cikgu cara cikgu - murid cara murid...

Apa kerja aku hari ni....macam2....melayan pelanggan....
kalau orang tengok,macam aku duduk saje...
duduk macam saje ni, naik letih sebenarnya.


Keluar kete .....

Assalamualaikum cikgu....

Waalaikumussalam...

Morning...

Morning...

Selamat hari raya...

Selamat hari raya...

Hari ni aku pakai baju raya!!!

Puan, dengar tak berita sorang anak murid kita meninggal masa cuti raya?

Tak ada pulak...sakit ape? accident?

Cuba pastikan berita ni....aku beritahu kaunselor.

Dekat2 7.30 pagi....

1. Linda : mintak buat pengumuman - waktu pertama ni - hari pun hujan renyai2 - beritahu semua guru tingkatan masuk kelas ....kena ingat2kan...kang ade yang leka....

( wow....Linda ( PAR ) , suara ko sedap lah...macam pramugari buat pengumuman....keh keh keh...Linda ketawa - mana ada cikgu....naik kapalterbang pun tak pernah....ye betul2....suara ko memang jelas & sedap ....bukan aku nak perli2....memang betul, suara dia bila pengumuman jelas & tepat )

2. Seorang ibu datang -

Puan saya nak beritahu....anak saya tak sekolah hari ni...

Kenapa?

Dia tak nak datang, sebab ada budak sebaya dengannya nak ajak dia lari...

La,kenapa pulak?

Masa cuti raya,budak tu datang rumah - pakat dengan sorang kawan , nak ajak dia lari/keluar rumah...nasib baik jiran nampak...
lepas tu saya cari lah dia...dapat bawak balik....
Budak tu kelentong, dia kata emak dia pergi KL, dia tinggal sorang2....
jadi nak tumpang kat rumah saya...

Tahu sape nama?

Tahu....nama dia S******

Oh...budak ni....tau-tau....
Mana ada, baru ni sebelum cuti, dia dengan nenek dia datang ambik telepon...
pandai betul dia tipu..

( budak ni sebenarnya problem - sebab broken family - duduk dengan nenek )

Dipendekkan cite - aku cadangkan tukar sekolah yang dekat dengan rumahnya,
kerana ibunya nak selamatkan anaknya dari berjumpa dengan kawan dia tu....
sebab masa awal tahun budak ni diarahkan ke sekolah aku ( Tingkatan 1 ) ...
jadi ada sebab boleh mohon tukar sekolah.

3. Rohaya ( clerk ) masuk...

Cikgu ni ada parent nak bawak anak dia tukar ke sini...

Mana surat?

Ni dia...tapi tak ade cop PPD...

Ok, mintak dia pergi ke PPD dulu...

Nak suruh dia masuk?

Tak perlu - terus ke PPD.

( Aku tengok2 surat - bukan ke sekolah aku dia mintak ,
tapi ke sekolah jiran aku...harap2 PPD tak hantar ke sini )


4. Seorang ibu datang -

Puan, saya nak tukarkan anak saya ke sini?

Dari mana?

Dari SMKMA.

Tingkatan berapa? Kenapa pulak?

Tingkatan 4, dia tak sesuai kat sana...tak ade kawan boleh geng...
Dulu dia sekolah sini...T1 - T3, pas tu mintak teknik, tak sesuai kat teknik,nak sekolah kat SMKMA, pas tu tak sesuai jugak...nak kat sini semula...

La, apa fasal macam ni...Kalau tak sesuai, nanti kalau masuk IPTA -
boleh kata tak sesuai?Boleh tukar dari UPM ke UM , dari UM ke UITM...???
Belajar lah sesuai kan diri...!!!

( ingat sekolah ape ni? ikut suke dia je nak tukar2....budak-budak..ntahlah....
rasa tak sesuai , tak nak sekolah - ni lah budak zaman sekarang )


Habis tu, ni PPD belum sain lagi...

Itu lah PPD suruh tanya kat sini ,boleh masuk ke tidak...

Ok, puan tengoklah sendiri jumlah murid tingkatan 4 tu...
dalam satu2 kelas ikut elektif mencecah 40 orang...

( aku tak nak beri keputusan lagi - aku mintak biar dia jumpa pengetua...)

5. Sedang aku tanya kaunselor -minta pastikan berita seorang murid meninggal...

Datang seorang bapa...

Encik nak jumpa siapa?

Saya nak beritahu anak saya sudah meninggal dunia...

Ok-ok, encik mari masuk ...

Aku ajak kaunselor sekali...

Bila meninggal?

Malam raya cikgu...
( air mata dah bergenang...aku pun turut simati - tahan aje airmata ni )


Sakit apa?

Tak sakit apa2...kata doktor jangkitan kuman...

Dia sihat , hari terakhir dia sekolah hari Rabu, hari Khamis,dia tak sekolah
sebab rasa demam ,lagipun dia tak ada kertas periksa hari tu
(percubaan SPM peringkat negeri ) ....saya bawak dia ke klinik...

Lepas tu dah ok, hari Jumaat cuti kan, malam tu,
siap dia pegi ke Mydin beli baju,
beli barang...hari Sabtu, kami balik kampung ke BP...sihat cikgu...

Malam raya tu...tiba2, dia telefon saya
( dia balik ke rumah emaknya dekat kampung situ jugak )
kata kakinya krem...saya bawak dia ke hospital...
masih boleh bercakap..ok, tak ade apa2...

Dalam masa urusan nak alih tempat --- tiba2 dia seperti sesak nafas..
doktor buat CPR...tapi lepas tu tak lama sudah habis..
Kebumi selepas sembahyang raya....

( berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul...)

Guru kelas pun masuk - so, aku beritahu yang bapa murid buat laporan
tentang kematian anaknya...

Dia mohon melalui guru tingkatan - pastikan sekiranya anaknya ada terpakai duit/apa2 yang terhutang ,buku2 teks yang kurang ,
sebab dia pun bawak buku2 teks nak dipulangkan...

Guru tingkatan beritahu - saya tanya kawan2 nya -
kawan2 rapatnya menangis....
tak nak cakap2 lagi....masih sedih...

Kebetulan pulak cikgu tingkatannya Guru Insuran -
jadi dia akan uruskan insuran murid ini.
& mintak tabung kebajikan sekolah,
sediakan sedikit sumbangan kepada keluarganya....

Selepas bapa keluar, aku dan kaunselor mengesat air mata...
sedih mendengar berita ini...



6. Masuk kelas 3RK1 & 3A - budak2 sibuk buat latihtubi/ulangkaji -
kelas baik .......bagus - senyap kelas...masing2 bertungkus lumus
untuk persiapan PMR minggu depan....

Lewat tengahari....

7. Guru tingkatan 4Perdagangan - beritahu :

Cikgu, budak yang kena buang ada dalam kelas la..

Mana boleh! Ibubapa dia mesti jumpa saya dulu...
serah semula ke sekolah, mana boleh masuk2 terus kelas...

Ok, you telefon bapa dia, suruh dia datang esok ...mesti datang...
sebab dia mesti sain surat akujanji dari jabatan...

Dia kata sudah dapat sekolah semula lepas rayu nak sekolah...

Ye la, dia mesti ikut prosedur ...ni surat dia, I dah terima dari jabatan,
I tunggu2 jugak ibubapa dia datang serah anak hari ni....tak datang2...
I ingat dia tak jadi masuk semula...

( dia kena buang sebab ponteng sekolah - dah sampai tahap buang - panggil ibubapa -ibubapa tak datang2....kaunselor pegi rumah - tengok2 dok tidur - dok relax2 -malas nak sekolah....kita pun buat tindakan ikut prosedur jugak lah...bukan boleh buang2 sebarang2 jugak -pas tu nak sekolah semula -tapi cikgu tu cakap - dia tidor dalam kelas!!!macamni nak sekolah??? )

8. Seorang ibu datang....

Puan, saya nak tanya ni,
anak saya nak ambik periksa PMR tapi dah lama tak datang...


Tanya2 ...

anak Tingkatan 3 apa?


Tak pasti puan...

( La,anak sendiripun tak tahu tingkatan 3 apa )

Nama?

Mohd *********

Semak punya semak...

Kita dah hantar 3 surat amaran ...ni dah tahap nak kena buang -
takade maklum balas dari ibu bapa...

Kebetulan kaunselor masuk....
Kita dah nak pegi ke rumah ...tapi dah sambung2 cuti sampai ke raya,
ingat nak pegi lepas naik cuti ni...

(- anak tak sekolah pun - tak kisah -ikut resa anak - nak sekolah - sekolah - tak nak sekolah - biarkan ikut anak....macam2!!!)

Si ibu ni merayu2 supaya anak dia dapat ambik periksa


Kalau gitu, tulis surat kepada saya , esok bawak anak datang jumpa saya....
mesti mulai esok datang sekolah, jangan ponteng2 lagi...
( aku tegaskan kepada si ibu ni....)



Separuh hari aku dok melayan pelanggan ni....kalau tak ade pelanggan datang, aku tak ade keje pulak....kalau orang berniaga,pelanggan tak datang, tak dapatlah rezeki pada hari itu....ini tak masuk cikgu tanya itu ini...




20 comments:

LiNda said...

Salam sonata..

Fuhh ! lega bila dah habis baca .

Sebagai ibu kepada pelajar , saya ambil iktibar dan belajar dari pengalaman yang ada . sbb suatu hari nanti saya juga akan menghadapi kerenah yang sama cuma berlainan situasi .

Actually, ini pun satu kelebihan dan bakat yang akk ada . Menyelesaikan masaalah . Tidak semua orang boleh melakukan .

Takziah kepada keluarga pelajar yang meninggal dunia . Al~fatihah...

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

Sebak juga baca post cikgu pagi ini, khususnya bab bapa murid datang maklumkan anaknya telah meninggal dunia, al-Fatihah. Tuhan sayang dia kan, remaja lagi sudah kembali ke pangkuan-Nya....Kalau ada kesempatan, sampaikan salam saya kepada bapa arwah murid tersebut.

cHeRyNa PiReS said...

SAK...
maybe kalau ibu sha ada blog, mesti ceritanya macam SAK...

tapi dia takde blog, so hari2 dia cerita...masuk telinga sha saje. maybe lepas nieh dia kena tulis blog...

* takleh tahan pasal budak meninggal tuh.
* tapi marah pulak kat budak yg asek pindah sekolah itu! huh!

Che' Pit said...

salam cgu sonata..

hmm mcm2 ragam yer.. mesti penat nak melayan..
ada suka duka..
3RK1 - tu kelas rancangan khas ker?
takziah pada keluarga si mati..

alyn said...

kesian nya yang anak dia meninggal tu.. alfatihah..

ONE ZABA said...

kat atas ni raya baru nak mula....

seminggu dua ni layan rumah terbuka je la.

relevan said...

Salam cikgu AGK..
Takziah kpd keluarga anak murid yg meninggal tu..alFatihah..

DUN Behrang 2020 said...

Penat baca karenah 'pelanggan' yg datang tu...boleh buat drama sempena Hari Guru tahun depan nih!

xiiinam said...

cikgu ibarat MPV....serbaguna...ha..ha..ha...

sonata anak kancil said...

Linda : terima kasih atas ucapan bagi pihak keluarga murid itu.
Semoga apa yang akak catatkan dapat sedikit sebanyak membantu Linda semasa memantau pelajaran anak2.

sonata anak kancil said...

Cikgu Sahar : InsyaAllah akan saya sampaikan salam kepada bapa arwah sebab dalam masa terdekat saya akan ke rumahnya untuk menyampaikan sedikit sumbangan.

sonata anak kancil said...

Cheryna : Ibu Sha cikgu jugak ye? Tunjuk ajarkan dia untuk sediakan blog...he3x... bolehlah cikgu sama cikgu2 lawan memblog....!

Bila saya tulis - neurons minda saya akan bercambah!!!saya nak cite kat sape lagi - tak ade sape nak dengar! hahaha tulis kat blog aje le....kongsi dengan rakan2 maya ni...

TK kerana sudi membaca....

sonata anak kancil said...

Che Pit : memang macam2 ragam!!! dalam sari kalau tak ade berita tak sah la tu....

saya jadi pendengar setia danlepas tu beri pendapat / cara mengatasi masalah - ibu/bapa/nenek/datuk seme dah pernah menangis depan saya demi anak2/cucu mereka...

sonata anak kancil said...

Alyn : baru nampak ! ke mana menghilang diri? Raya pun tak datang ...ke "curi2" datang...he3x...

Memang sedih - bila bapanya menceritakannya umi dok tahan airmata...bayangkan la...

setiap tahun rayanya akan terkenangkan anaknya!(sedih dalam gembira)

sonata anak kancil said...

OneZ : Apa fasal baru raya? lambat nampak anak bulan ke?

Oh ye....raya sebulan, baru teringat.

sonata anak kancil said...

Releven : W'salam.TK bagi pihak keluarga tersebut.

sonata anak kancil said...

Dun Behrang : Awak penat baca - saya penat bercakap!!!

Bila nak buat drama tahun depan - tolong creditkan nama saya jugak! kang aku charge ciplak cite...he3x

sonata anak kancil said...

CkLah : Betul! cikgu adalah segala2nya....jadi kerani/jadi tukang kebun/jadi macam2la....

cikgu memang hebat!!!( sape nak puji lagi- puji la diri sendiri...)

Che' Pit said...

salam cgu

betul betul betul..

kita ni warga pendidik mmg hebat.. kita lah segalanya.. keje atasa kita buat, keje bawah pun buat.. aik, kiri kanan pun kena buat.. cukup 1 roda kita buat keje..

habis, org2 yg sekeliling tu buat apa? buat bodoh?

FAIZ said...

cabaran sebagai guru memang besar,
jasa guru teramat bernilai.

teringatkan arwah anak buah saya (berumur 10tahun)meninggal pada aidiladha lepas......bila tengok kembar dia masa beraya hari tu....

Kepada yang tersayang yang telah meninggalkan kita.Al Fatihah....