CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Monday, June 15, 2009

Makan sata - minum cendol & air katira

Dah settle semua urusan di Sri Malaysia - kami pun nak minum petang...
Kita orang pegi hala ke Mersing Kanan - tepi laut ...
Kat sini di pinggiran laut ni memang tempat orang belah sini jual keropok -
kering & juga keropok lekor...kalau tengok2 senarionya lebih kurang sama belah2 Kemaman, Trengganu gitu...( keturunan orang Trengganu ramai kat sini ).
Dah tak sabar2 nak makan seperti dalam gambar ni -
tak ade le nak snap orang2 yang dok jual keropok ni...
kalau ada cantik! tepi laut...

Apa lagi kita orang terjah aje le gerai yang membakar sata ni...
hu hu hu sedapnya....panas2 lagi.
Dan keropok lekor juga panas2 - baru naik dari kuali!


sata sedang dibakar - 5 biji = RM2

( order 50 biji nak bawak balik ke Melaka )


Cendol & air katira - bukan main sedap lagi....musim panas weh...

keropok lekor panas - menggelupor nak makan cepat2...

sata panas - bukak dulu - kasi sejuk, baru boleh ngap...ni aku punya la....


licin - sapu semua - macam dilanggar garuda - macam pirana....
7 orang punya makan....bukan kecik2 punya orang - besar2 !

*
*
*
*
*
*

lepas ni ke Tenglu & ke Endau....( satu hari punya schedule )

20 comments:

faraulah said...

Kecur air liur tenguk sata,
tak sangka kat Mersing pun ada sata..

sonata anak kancil said...

Faraulah : suke ke? saya suke la - anak2 kureng sikit...mereka tahu makan keropok ....tempat2 tertentu aje ada di sini....

LiNda said...

oh hoh sedap tuh sata.

tengok tuh, licin semua tinggal daun dia jekk . Memang pun owg Mersing kebanyakkanya asal usul dari Terengganu . Tuh yang makanan depa sama jekk kan ..

Last saya gi Mersing 5 tahun lepas, bercuti . Bila nengok gambor2 nie , rasa rindu plak .

hik hik hik

sonata anak kancil said...

Linda : kami pun dah 3/4 tahun tak ke Mersing - tu fasal la, kali ni nak gi jugak ke sana...melawat saudara mara yang masih ada di sana...

Mersing sekarang dah jadi 'bandar moden'...hebat sebagai pusat pelancongan

arryani said...

Waaaa, nape men tayang2 jek cenggitu???

Lenkali lawa la org makan sekalik....Sodap eh cendol tu...

ONE ZABA said...

macam lebih sedap daripada yg kat kemaman je tu. kalau kat kemaman tu bukan semuanya sedap. ada yg rasa tepung je. mahal lak tu.

DUN Behrang 2020 said...

Ni dh kira makan2 cari jalan nih!

atty's said...

sedapnya sata..suka banget..

sonata anak kancil said...

Arryani : saje nak tunjuk kuat makan!

OneZ : jeles ko makang kat Kemamang - aku makang kat Mersingggg....

Dun Behrang : apa lagi - makanan ni seme tak ada kat Melaka! Rindu....jalan2 makan aje le...

Atty's : suke ? saya pun suke - kat Melaka tak jumpa...jadi pantang jumpa - sambor terus!

a kl citizen said...

lama tak dapat makan sata.. nasib baik tak mengandung sekarang ni..

kuIna LadyInRed said...

eeerrrrkkkk sy suka kopok... tp tak mo cicah.. ngap ngap mcm tu aja..

makan smpai licin... bagus2.. x membazir..

LotsOfLove-Pearls said...

tak pernah lagi rasanaya aku makan sata..

tapi keadaan aku yg kelaparan ini membuatkan aku terliur...

nak sikit..

hehhee..

Yunus Badawi said...

Lama dah aku tak makan sata huhuhu

Nampak macam sedap betul yg ko makan tu. Lebih best dari yg kat Kemaman ke?

sonata anak kancil said...

kl citizen : aikkksss.....dulu2 masa mengandung ngidam sata ke??? dapat ke tak tu....
( i dulu2 ngidam mee mamak & buah stroberi je...senang dapat - jam tu buah stroberi beli kat Yaouhan - ingat tak kl masa tu ada Yaouhan...awal 90an )

kulna LdyInRed : sama la kita...suke makan hasilan ikan seperti ni - tak makan nasi pun tak pe...

Lol Pearls : dah kena sekali nak berkali2 lagi....sedap! mai datang sini!

sonata anak kancil said...

YB : dah ada info ni pegi la Mersing - dari KL terus ke Kluang - Mersing - best tau....

( u jangan tak tau i ada buat keje 'gila' dari rumah i, pegi ke Alor Gajah semata2 nak beli / makan cucur udang yang femes tu )

[ Goodbye zuLL ] said...

sata memang sedap

sonata anak kancil said...

Zull: biasa makan? memang sedap! saya suke...

Yunus Badawi said...

Ingat I aje buat kerja gila dari KL pergi umbai makan ikan bakar dan balik KL lagi.

sonata anak kancil said...

YB : oooo....u juga buat keje 'giler'...since u dah ngaku...

( I tak nak cakap awal2...malu nanti apa kata orang kan!!!)

I pegi Mersing tu - nak makan nasi dagang & sata!!! rasa rindu nak ke Mersing - kerana nak pegi makan nasi dagang la....sebab tu kalu baca N3 pertama - kita orang minta jangan sediakan apa2 MELAINKAN nasi dagang...

( lagi 'giler' ke??? ) & dah ada orang perasan ( agaknya la ) - perjalanan kita orang ni dah macam jalan2 cari makan...he he he....

zool said...

Air katira ngan cendol di waktu2 puasa ni.. Memang menyegarkan.