CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, June 23, 2009

Bicara Santai --- Guru , Ibu & Anak

Assalamualaikum puan....

Walaikumussalam...sila duduk.

Puan, saya nak masukkan anak saya ke sini. Ini suratnya. Saya baru pindah dari Milan.

Oh...

Duduk di mana ni?

( sambil tu , aku membelek2 surat pertukarannya)

Ehhh...jauh ni, kenapa datang sini?

Begini puan, saya tak tahu sekolah ini di mana, saya baru di sini...saya terpaksa bawa anak ke sini.

Kenapa?
Cerita dengan saya yang sebenarnya, supaya saya dapat bantu puan.

Puan?

Paula Dorantes.

Ok, beritahu saya Pn Paula ...

Saya terpaksa berpisah dengaan suami saya...

Ohhh...berpisah?

Ye....kami terpaksa berpisah - surat laporan polis pun ada - sebab dia pukul saya...tapi mengenang kan anak....saya nak anak2 dengan saya....saya tak berpisah secara rasmi, tapi kami berpisah macam ni....entahlah keluarga suami tidak suka dengan saya...kami memang baik. jadi saya ambik jalan lari dari keluarga pihak suami...bila senang , ada peluang suami akan datang menjenguk saya dan anak ini....saya bawa sorang dulu...2 yang kecik ada dengan emak saya di kampung....

( airmata berlinangan )

( aku mendengar penuh kyusuk tawaduk....)

Puan keje di mana? Kenapa tak bawa anak2 balik kampung aje?

Sebelum ini saya bawak diri bekeje di bandar Milan , sewa tingkat atas kedai . Buat masa ni saya tak bekeje lagi.Balik kampung susah juga puan, emak saya duduk dengan abang saya....abang tanggung emak...masalahnya pulak, kakak ipar pun tidak berapa suka dengan saya dan anak duduk bersamanya....jadi saya fahamlah keadaan ini...tu saya mengalah dan bawa diri...

Ok, saya beri tahu keadaan bila bersekolah di sini...bukan saya tak nak terima...jika tak ada pilihan saya mesti terima. pihak jabatan tak beritahu ke?

Tak ada la pulak...bila saya tanya, sekolah yang dekat dan ada kelas RK - dia sebut 3 sekolah...tapi saya tak tahu di mana...

Cadang datang ke sekolah dengan apa?

Naik bas awam.

Bas awam? pukul berapa tu? awal pagi kena bangun...pagi - budak2 , orang ramai naik bas...nanti lewat tiba sekolah. Mesti masuk sekolah sebelum 7.20, 7.30 loceng bunyi - masuk kelas 7.40 mula belajar. Sari 2 bolehlah....kalau selalu datang lewat macamana?pengawas saya, memang jaga kedatangan murid ni...nanti , anak yang baik ni , selalu kena denda pulak sebab datang lewat.

Tu la puan, macam ni? saya serbasalah....

Ni dah lah jauh...awal pagi kena bangun satu hal...balik pukul 2.40...bila naik bas awam...kena tunggu di luar tepi jalan utama , bas datang bukan cepat - pulak budak2 kat sini ramai juga naik awam - bukan bas besar....murid ramai. Tiba rumah mungkin sampai pukul 4 lebih....sini sangat sibuk, hari rabu keluar pukul 3.30 , staf2 jabatan kerajaan lagi keluar masuk...sekolah rendah kat atas sana lagi...kalau hari jumaat, balik pukul 12. Memang jem kat sini...pukul 12.30 -12.45 baru kami semua boleh keluar...tu pun masih jem juga, sebab semua balik masa yang sama.ni tingkatan 1 - keselamatan anak kena ambik kira juga.

Belanja makan pulak...kena sarapan, masa rehat ....tengahari kalau boleh kena makan sebab balik lewat, tiba rumah dah petang....sebab jauh ni. ok, saya beri peluang puan fikir dulu...cuba tengok sekolah yang dekat dengan rumah ...tak kisah lah, kalau kena tukar ke kelas biasa pun, tak ape...kalau dah macam ni agak bermasalah...saya kesian, ni tingkatan 1 - kalau nak sampai ke tingkatan 5?
macama ? puan pun mungkin tak senang, tunggu anak tak balik2 lagi - dah jauh petang, esok kena buat yang sama...lama2 habis masa aje....


Saya beritahu perkara yang sebenar...biar saya cakap terus terang keadaan ni...lagi satu kalau sanggup, mungkin boleh cater seseorang untuk hantar....

Ok lah puan, terima kasih la... puan beritahu semua ini...baru saya terasa , jauh dan banyak kena ambik kira....

Ok, saya rasa lebih baik puan balik dulu...fikir dulu, cuba tengok sekolah yang dekat dengan rumah ni...cubalah tengok jalan ke sekolah XXX dekat dengan rumah yang puan sewa ni. tak kisah lah , kalau saya la, tak RK pun tak apelah...yang penting, anak pegi sekolah dekat....

Kalau tak boleh juga, saya sedia terima anak puan...tapi macam yang saya cakaplah tadi...

Ok....terima kasih banyak puan.....

Untuk hari ini...aku KIV dulu kemasukan ini.

Bila keadaan seperti ini - inilah jawapan standard yang aku bagi kalau duduk jauh dari sekolah. Aku kena tegas demi untuk menjaga keselamatan anak , dan juga disiplin....semua kena ambik kira. Masalah suami isteri - kalau boleh tidak'menyusahkan' anak. Beginilah keadaan para ibubapa kepada anak2 yang tidak mengerti / tidak faham tentang hubungan ibubapa. Anak yang masih mentah - hendak tak hendak terpaksa mengharungi keadaan yang sangat kontradik - yang boleh menyebabkan anak2 ini konfius....Para guru membicarakan tentang kebahgiaan keluarga...Apa yang berlaku kepada anak2 seperti keadaan yang di atas itu?







9 comments:

LiNda said...

setuju .

Dalam kehidupan ini , cekgu juga memainkan peranan mana yang terbaik utk anak2 muridnya .

Tindakan dan Sokongan guru seperti inilah yang kami ibubapa sangat harapkan .. teruskan usaha murni cikgu sonata .

Na Shari said...

Akak,
Nak tanya...RK tu apa?

Yunus Badawi said...

Anak dia boleh cakap Melayu ke?

ONE ZABA said...

begitu la ciri-ciri org cemerlang!!!!

faraulah said...

Sonata,

Semakin faham,
kerjaya guru ni bukan setakat mengajar didalam kelas...
malah lebih dari itu...

(p/s: mungkin ada hikmah, apply KPLI tak pernah dapat)

atty's said...

syabas sonata..kty dah dpt diah..lom ade masa buat entry..taksht..terimakasih banyak2 tau..kty suka.sgt

love is forever said...

asam garam kehidupan, ibu bapa punya konflik, anak jadi mangsa keadaan... dan guru kena prihatin pada budak itu di sekolah...mmm

u r a good teacher!

sonata anak kancil said...

Linda : Terima kasih, itu lah antara bidang tugas saya untuk menyenangkan ibubapa.

Na Shari : Maknanya Rancangan Khas - ni adalah murid2 yang dapat 4A - 1B / 3A - 2B UPSR - yang ditawarkan tempat oleh pihak jabatan pendidikan - yang mana mereka tidak dapat tawaran ke SBP/MRSM/Kelas2 RK di sekolah yang berasrama tapi dapat tawaran kelas RK di sekolah harian biasa.

Ada juga murid 5A - tolak tawaran ke SBP - masuklah ke kelas RK di sekolah harian tanpa asrama....

YB : Memang boleh - 100%!
Suka guna nama yang tidak berkait dengan yang hidup maupun yang mati...

OneZ : letih tau OneZ keje aku ni....duduk memang kerusi empok - sedap...yang empok tu 'keras' sebenarnya! dah 'termasuk' bakul ni - terus aje la, nak gostan tak leh dah...

Faraulah : macam tu la antara bidang tugas cikgu...cikgu menasihat, membimbing, beri pandangan dan macam2 la ...

Atty's : Alhamdullilah selamat sampai ke destinasinya...makan ubat - cepat baik....harap gembira dengan gift itu...

sonata anak kancil said...

Love Is Forever : terima kasih - good teacher ? All teachers are good....including you!