CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, January 9, 2009

Awak Baik Dengan Saya, Saya Baik Dengan Awak

Aku diberi peluang berucap kepada anak2 yang baru melangkah ke sekolah menengah.

Wow, depa tengok aku dengan pelbagai andaian (agaknya lah).

Assalamualaikum wbt...& selamat sejahtera.

Anak2 yang dikasihi sekalian...

Kenal saya?

KENAL....Sape saya?

Puan.......

Tahu tugas saya sebagai apa?

Tahuuuuuuuu....

Hah, kalau tahu bagus....

Hah, tugas saya ialah......jaga kamu dalam sekolah ini, macam ibubapa kamu jaga kamu semua di rumah. Di sekolah saya jaga kamu...Macamana ibubapa kamu nak suruh awak semua cemerlang, macam tu lah juga saya di sekolah ini. Dari 7.40 - 2.40 dalam sekolah, saya dan cikgu2 lain jaga kamu...

Hah, sifir saya senang aje, dengar baik2...

AWAK BAIK DENGAN SAYA, SAYA BAIK DENGAN AWAK....

(Anak2 kecik ni agaknya dengar pelik...)

Faham tak maknanya apa?

Maknanya ialah...Bila dah masuk sekolah ni, jangan sekali2 nak langgar peraturan sekolah. Jadi awak semua buat baik dengan saya. Kalau awak semua buat baik, sudah tentu saya akan baik juga dengan awak semua...Tak kan lah kalau awak buat baik, saya buat tak baik pulak...cikgu giler ke???

Hah,macam tu la...Kalau sape2 yang cuba nak buat tak baik, maka cikgu2 sekolah ni akan ambik tindakan kepada awak...Dalam erti kata lain, jangan buat salahlaku, bersahsiah baik, jangan nak buat nakal2 dan sebagainya yang boleh dianggap melanggar peraturan sekolah. Jadi, semua mesti
well-discipline.

Faham semua?

Fahammmmmmmmm...

Contoh senang...

Lampu isyarat...ada warna merah, kuning, hijau.

Semua nya dah cukup mendisiplin kita, supaya ikut peraturan.Jangan warna merah nak terus jalan juga.Apa akan jadi???, Jadi, anak2 semua mesti ikut peraturan supaya pembelajaran dapat berjalan dengan lancar , insyaAllah anak2 sekalian akan jadi manusia cemerlang.

Ok semua? Oleh itu, ingat sifir saya tadi, apa dia?

AWAK BAIK DENGAN SAYA, SAYA BAIK DENGAN AWAK....

Sekian, wassalam.

12 comments:

GPI SKSV said...

Tengok tu..
gaya seorang guru old-timer bagi ucapan.
Ringkas. Padat. Berkesan.

Nak kena belajor ni... Nuntut ilmu..

sonata anak kancil said...

GPI: boleh kongsi - kalau nak guna - pakat ambik aje le...Sebab kita nak didik anak2 bangsa, semua tempat sama aje...

bawangmerah said...

hehehe..betul betul betul.
baik dengan umi, nanti dapat macam2. muahahaha.

Tirana said...

Wahhhh..hebat cikgu sonata ni bagi ucapan..mesti semua anak murid respek ni..Lpeas ni mudah-mudahan tak ada murid yang nakal dan langgar peraturan sekolah.

ONE ZABA said...

tahniah sonata....saya amat mengkagumi pada rakan-rakan seperjuangan yang amat komited dengan tugas dan begitu ambil berat tentang anak-anak didik. Ada sesetengah tu hanya sibuk mengira untung rugi gaji.

sonata anak kancil said...

bawangmerah: sama juga, dapat straight A's banyak imbuhan dapat...

sonata anak kancil said...

Tirana: Bukan mudah nak didik anak orang supaya jadi 'orang' - Ada (bukan tak ada ),makbapak tu buat tak kisah satu hal, yang backing anak satu hal...Mula2 ok, lama2 biasala ada juga yang tak ok...

sonata anak kancil said...

OneZ; Memang ada seperti yang dikatakan tu, melalui pengamatan saya ( di tempat saya ), mereka yang berbuat demikian~~~dok macam tu jugak, & yang tak best , ada je musibah yang menimpa...samada diri /anak2...Kalau kita ikhlas mengajar anak orang insyaAllah, kalau tak dapat kat kita, anak2 /ahli keluarga kita akan dapat 'ganjaran'nya...

Sheikh Mohd. Faisal said...

cam ayat cikgu rosnah jer..takper, satu geng ek...

sonata anak kancil said...

sheikhfaisal: ayat power pe...

Anonymous said...

cikgu ada pengalaman nak didik budak bermasalah seperti broken marriage.saya ni pun ada masalah anak tiri saya saya bela sejak umur 12 tahun.saya tak puas hati dia kuat bohong,mengelat dan pernah dibuang sekolah ponteng sekolah.ditangkap merokok.sekarang ni dah serender tak tau nak buat apa..pening.tiap hari balik jam 2-3 pagi.kata kerja.kerja habis jam 10 mlm.naik bas jan 11.00.rumah dekat je dengan tempat kerja.tak tau hilang pegi .ada tip menjadikan dia

sonata anak kancil said...

sdri anonymous: kalau dah jadi buluh, susahla nak lentur sebab dah keras. Kedua2 ibubapa sejak awal lagi perlulah sama2 menangani masalah anak ni...tackle apa yang dia mahu...ada yang tak kena tu ...