CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Saturday, June 19, 2010

Balik bercuti - aku meradang!!!

hari ni hari Sabtu....hari Sabtu biasanya hari orang tak bekerja terutama orang pompuan macam aku  akan berada di rumah....hari ni lah orang nak bersama anak2 ke - nak pegi pasar ke atau ke lain2 tempat - nak keluar masuk kereta dari garaj.


hari ni aku betul2 tak ade mood langsong....aku dah naik hangin pagi2 hari - aku dah geram sangat2...hubby pun dah seperti gajah naik minyak....kenapa??? malam tadi baru balik dari Cameron Highland....masa hubby ambik kat sekolah...hubby dah beritahu......aku dah naik hangin.............hubby dah telefon kepada tokey besar...hari ni aku nak tulis surat laporan / aduan pulak. ni aku tengah meradang tak habis2 lagi. aku akan tulis surat mintak ganti rugi - pakai telefon2 ni tak boleh - aku akan s.k. kepada mereka yang berkaitan .....saje aku nak beritahu satu dunia ni.........biar sape yang baca...bacalah....biar tahu isi hati aku ini.....kalau korang kena macam ni MESTI hangin punya...........kalau tokey besar tu baca...........biar - biar - biar!!!


hahhhha ni jawapan dia....


ade ke pagi2 hari sabtu ni - pekerja kontrak nak korek jugak jalan depan rumah aku....nampak je pekerja datang - hubby pun sembor habis2an...kira apa....cakap aje....aku pun campur tangan jugak....saya tak benarkan awak korek jalan ini....aku tak kira...lepas tu datang 2 cina kontrak lagi...hubby cakap lagi macam2....lu tak dak fikir ka....orang mahu keluar masuk kereta hari cuti ni? ...macamana mahu lalu sini??? kalau orang mati dekat sini....macam mana mahu tanam??? mahu urus itu semua??? awak bagi nombor telefon bos awak!
awak semua fikir mahu cepat siap....mahu kerja senang....mahu duit-duit saja....tak kira masa orang...awak tolong fikir sikit la.....cuba rumah awak orang buat macam ni......awak tahu pulak tak mahu bagi.....sama jugak la............dan macam2 lagi la...habis segala mak nenek hubby cakap............


lepas tu jiran sebelah rumah - depan rumah ( lelaki ) keluar...mulalah berapi2 api kemarahan menyembor2...


yang buat aku geram sampai tak tenang hidup aku hari ni.....habis depan rumah aku jalan yang dikorek kerana nak buat saluran paip menuju ke rumah baru sebelah rumah aku ni....kontraktor ni ambik jalan senang korek jalan depan rumah aku ni...........ko nak korek - korek la....tapi bukan merosakkan rumah orang! kalau rosak mesti ganti!!! bukan tak boleh ikut laluan belah lain....sebab laluan depan rumah kita orang ni jalan terpendek & jalan mudah menuju ke parit utama / saluran utama..........


yang jadi marah sangat2 ni...mereka buat kerja seperti mencuri...tak ade budi bahasa langsong....dia orang tahu deret rumah aku orang tak ade bila hari bekerja...sebab ade 10 rumah buah kiri kanan aje ....hari berkerja semua laki bini pergi kerja....ade yang kerja out-station - laki hujung minggu aje...ade yang business - balik malam - ade suri rumah full-time pun (2 orang ) dok sibuk urus rumah tangga & anak2 sekolah / tuition ...pada hal ade Pengerusi taman / orang lelaki balik lepas ofis....kepala kontrator / bos besar sepatutnya boleh datang beritahu nak buat kerja depan rumah ni.....tapi tak ade cakap langsong...dan masa bekerja ni pun hanya pekerja kontrak mat indon je kerja dengan sub2 cina ....mereka boleh kerje buat itu semua....tapi orang kata.......ambik bahasa la.......cakap sama kita....mahu buat itu mahu buat ini.....kasi hormat sikit la......



jadi semalam hari Jumaat....hubby pegi kerja.......dia balik petang.......depan rumah dah terbengkalai tak boleh masuk kereta - terpaksa tinggal kereta kat jalan utama............terpaksa menapak menuju ke rumah....tak beritahu langsong kepada orang kawasan  di sini.....APA  YANG TELAH BERLAKU?????



hahahha ni dia........................habis garaj depan rumah aku retak!!!!!!!!! habis kotor dengan 
pasir / tanah yang di humban depan rumah - dah lah tu hujan...habis becak...kotor.........
 bila kita tak ade semalam....!


masa aku pi Beijing dan hubby kerja - semua laki pergi kerja.....isteri jiran aku beritahu...satu lori kren masuk bawak ntah besi ke kayu ke.................bukan main besar lagi dan betul2 boleh jatuh atas bumbung atap depan rumah aku.....kalau diorang tak keluar - tak marah ....main pakai hentam aje.....habis lah .....mereka berani masuk jalan depan rumah ni masa kita orang tak ade.................difahamkan sepatutnya pelan asal kawasan perumahan ni tak ade jalan tembus
( short-cut ) ke rumah sebelah...ikut jalan belakang....macamana boleh wujud pulak bila dah separuh siap ni..................bayangkan lah nanti depan rumah aku ani jadi laluan utama!!! sape yang meluluskan ni???? ade lah mereka yang berkepentingan!!!
jenis manusia apa ni tatau la.....


garaj yang kotor

tepi garaj yang retak

depan garaj  habis retak macam kena gempa bumi


inilah jalan depan rumah aku....diorang korek nak terus direct pasang batang paip ke kawasan perumahan yang sedang dibina disebelah rumah aku ni........sepatutnya tak ade jalan untuk short-cut lalu depan rumah ni...tapi dah ditebok terus.............jadi akan bising - jalan depan rumah aku akan jadi tempat private parking @lalu lalang - jalan utama diorang - sebelah rumah aku jalan mati pun akan di buat tempat parking dia orang jugak ( mungkin )


sampai sini aje lah aku membebel............aku tak jadi satu kerja pun hari ni ...geram punya fasal....petang kang ade cina nak touch-up dalam bilik yang masih belum siap2 lagi......tergendala sebab aku tak ade di rumah....hubby pun sibuk dengan SUKMA...
jadi aku mesti ade baru boleh orang buat kerja.....bye-bye

42 comments:

nadz said...

Assallamualaikum Cikgu Sonata,
Itu memang kes berat..mcm perlu panggil Karam Singh.
Mama tumpang simpati dengan cikgu Sonata.

mama ju, said...

cikgu

Mama simpati...bagus meluaskan perasaan tu....betul kata nadz tu pangil karam je,,,

maiyah said...

kita tgk pun geram gak..

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

Astaqfirullahalazim

beristifar banyak banyak

cari ketuanya
Insyallah boleh selesai dgn aman

Wassalam

Sally said...

Ya Allah semput dibuatnye,Sally plak baca dgn penuh intonasi .. Geram pon ye jugak.. Panggil Karam Singh je!!

4-a&nazrah said...

saya bersimpati dan memahami kerana kami pun pernah kena lebih kurang macam ni. org sebelah tambak tanah tinggi daripada tanah kami tapi tak buat benteng, lepas tu hujan berhari2, habis longkang kami tertimbus, dinding kotor, mujur rumah tak siap lagi masa tu. semua org marah2 tapi tuan tanah tu relax je, sabo je la.

sI tEDI said...

aduhai cikgu!

binawe betul kontraktor tu.

setuju cikgu buat aduan.

tuntut gantirugi!!

- jinggo - said...

geramnya....
naik angin juga..

LiNda said...

Teruskan dgn aduan dan tuntut ganti rugi .

sonata anak kancil said...

Nadz : W'salam.Sangat berat kes ini...sangat frust

sonata anak kancil said...

Mama Ju : kalau free boleh panggil Karam Singh ni...bagus jugak - biar Pak Ali tahu

sonata anak kancil said...

Maiyah : kalau tengok sendiri lagi frust tau....!

sonata anak kancil said...

Rozali : hubby dah cakap...kalau tak ganti - saman! kira apa

sonata anak kancil said...

Sally : kita yang mengalami ni lagi GERAM!!! tak beraya la weh...garaj retak...he3x

sonata anak kancil said...

Nazrah : mana boleh sabo....rumah orang cantik - rumah kita???

sonata anak kancil said...

SiTedi : saya memang nak tulis surat aduan untuk tuntut ganti rugi

sonata anak kancil said...

Jinggo : dah kena marah...hari ni sunyi sepi tak bekerja...biar rasa - ajar sikit orang macam ni

sonata anak kancil said...

Linda :Ye saya akan buat secepat mungkin - siap dengan gambar2 sekali

a kl citizen said...

memang geram ya...

Kak Nora said...

Just "Kpppppowwwww"!!!

cikgu isza said...

memang patut buat aduan tu..
pastikan kita tak kena balik cikgu..
deme ni pandai pusing2..

mamawana said...

Salam...

Simpati. Yalah panggil karam TV3, Astro semua.....grrrrr.....

penjejak maya said...

salam,

dorang tu tak makan saman betul..

sonata anak kancil said...

KL Citizen : geram.....!

sonata anak kancil said...

Kak Nora : memang nak kena tokey ni...

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : jiran sebelah rumah dah telefon KM - pas tu KM suruh Datok Bandar tengok...ntah bila nak tengok tatau la tu

sonata anak kancil said...

Mamawana : kalau ade orang boleh tepon TV3 - tepon la

sonata anak kancil said...

Penjejak Maya : ala ade komplot la tu...

Shifu67 said...

esok ahad... tak keje kann.. aku cadangkan korang gali semula paip dan pasang notis, kalau nak paip ni sila ganti lantai garaj yg rosak tu

piewahid said...

salam cikgu,
slmt kembali bcuti. sy fhm geram cikgu tu tapi apa yg mampu dikatakan ialah, sabar & buatlah tindakan yang terbaik!

p/s- ingatkan bila cuti boleh release ya, rupa2nya ujung2 cuti ada hal lain pulak!

Jejaka Desa said...

Tak bagi gantirugi,saman je la..

manzlie said...

salam from Makkah

banyak banayak bersabar cikgu...allah menduga hati kita..insyallah doa cl moga cikgu akan reda semula dari kemarahan tuh...insyallah


waslam

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam hajah,

kak nab tau macamana perasaan hajah! tapi bersabarlah...

sepatutnya pihak kontraktor tu boleh gunakan kaedah pipe-jacking..underground jer yg dikorek,permukaan jalan remain the same..kak nab tau sebab hubby buat kerja2 tunneling ni..

Ayah Zain said...

Salam SAK,

kena bawak banyak bersabar. Insya Allah hati akan tenang bila bersabar.

(Betul tu sebab tak kena kat kamu, kamu boleh cakap macam itu.......)

Az sokong SAK. Kena bawak ke tengah. Ikut nadz kena panggil krew aduan rakyat. mangkok2 tu memangg kena ajar........

Zaitun said...

Memang marah! kalau kak Zai pun marah juga menyusahkan orang tapi nak buat macamana dah jadi,jawabnya sabar ajelah.Harap2n segalanya akan kembali normal....

sonata anak kancil said...

Shifu : sakit mata memandang...jalan depan rumah hujung mendak! siaplah esok - kita orang gi keje...habis dikerjakannya

sonata anak kancil said...

Piewahid : memsng kami akan mintak ganti rugi

sonata anak kancil said...

Jejaka Desa: begitu lah hubby dah warning tokey besar...

sonata anak kancil said...

manzlie: terima kasih doa CL...sabar - sabar ...tunggu diorang siap semua...nak suruh baiki yang retak tu

sonata anak kancil said...

Hjh Zainab : agaknya mahal...@ tatau guna - diorang korek aje le

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : lepas siap semua tu...semuanya mesti la balik asal...jalan mesti diturap semula...depan garaj kena ganti...tak ganti...siap la

sonata anak kancil said...

Zaitun : diaorang mesti kena ganti ...jalan depan rumah pun mesti diturap.....pernah penduduk di bahagian belakang dari rumah saya ni...orang2 telah sekat jalan keluar...akhirnyaa diorang mengalah ganti juga