CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, October 27, 2009

Ya Allah, aku amat bersyukur kepadaMu...


Lokasi :

Di trafic light depan SM Sains Muzaffar Shah ( high-way ) - lampu merah -
semua kenderaan berhenti - patuh undang2 jalan raya....


Masa :

Dah dekat pukul 5 petang ,
sebab aku baru balik dari bank settle duit kereta...

Aku :

turut sama berhenti belakang sebuah kereta -
aku berhenti tengah2 ( ada 3 lane ) - kiri kanan aku ada kereta jugak,
belakang aku pun aku notis ade kereta....
dalam kepala aku, berangan2 nak terus ke Jusco - nak beli ABC...


Tiba2....KETUKAN kuat cermin kancil aku ....
TERKEJUT! handbag aku nak diragut -
dengan cepat aku tarik sekuat hati handbag aku -
terlepas dari tangan peragut - terus dia lari ke motor kawan dia di depan -
dan terus pecut lari! Orang kiri kanan yang tengok agaknya terkejut -
lihat cermin pecah berkecai - tak boleh buat apa2...
tapi alhamdulilah handbag aku dapat diselamatkan -
aku sentap handbag sekuat aku.....tangan peragut itu agaknya luka kena kaca cermin...biarkan...ntah2 tak jadi kudis pun pada dia.


Aku pun teruslah balik ke rumah....
Contact semua mereka yang berkaitan...

Aku dinasihatkan pergi ke klinik untuk membersihkan
kaca2 kecil ditangan aku, kedapatan luka2 sikit terkena kaca itu....


Ya Allah, aku amat bersyukur kepadaMu dengan kejadian petang tadi...
masih menjadi rezeki aku lagi...
aku sujud syukur, aku solat hajat, aku baca Yassin...


Aku jadi fobia , berlaku begitu cepat...masih terngiang2 di ingatan aku ni...

Aku tahu aku sangat zalim - aku mendoakan :
Ya Allah, Kau turunkan musibah kepada peragut itu!!!
Aku berserah kepadaMu Ya Allah...



48 comments:

n@m@n said...

Alhamdulillah akak luka sedikit je..dan handbag selamat..

Memang 'celaka' la sang perajut durjana

~ Ibu ZAAZ ~ said...

ya allahh...mujur la tak jadi apa2 kat awak.. handbag tu kalau telepas pun tak pe. yang penting awak tu selamat.

tapi alhamdulillah semuanya selamat. takutnya. bebila dan di mana jua benda ni boleh terjadi.

Cikgu Adham said...

salam..
uh uh uh mujur sungguh la deh huhuhuhuhu.. alhamdulillah la deh selamat belaka.. mujur kawe xda kt situ.. kalo kawe ada... mesti kawe kejar smpai dpt... belasah kaw2...

Mr PenyuBiru said...

Alhamdulillah seb baik selamat. lepas ni kena lebih hati². handbag letak dalam dashboard atau bawah seat. penyamun skang makin terdesak.

ONE ZABA said...

syukur la ko selamat. semoga mereka yang durjana itu mendapat balasanNya. dibukakan hati kembali ke pangkal jalan. hati-hati la lepas ni.

sonata anak kancil said...

Naman : terima kasih turut mendoakan...

Ibu Zaaz : harap dapat iktibar dari sini - berhati2 la...dlm kereta berkunci pun peragut sanggup buat apa saja

Cikgu Adham : kalau kereta saya depan tadi - mungkin dapat nombor motor tu...seme nya secepat kilat - dia takut tu...

Mr Penyu Biru : terima kasih ingatan tu - kadang letak kat kaki - kadang2 letak di seat - nak jadi - sib baik selamat - aku bimbang dia acu pisau - buat dia pancung tangan aku tadi...

sonata anak kancil said...

OneZ : terima kasih One - aku rasa makin takut - nasib baik kebiasan aku, masuk kereta aku kunci - kalau tak kunci tadi - memang lesap la...aku akan berhati2 lepas ni..biasa macam gini la kan - dah terantok baru nak terngadah...

GPI SKSV said...

pagi tadi saya dpt berita ini:

"Guru penolong kanan sekolah diragut pagi ni di Kg Baru! Dia terjatuh..cedera ringan..kepala perlu d x-ray.."

Malam pula saya baca blog AGK...
-takziah-

emm... apa nak jadi dunia skrg..

azlina said...

alhamdulillah sonata selamat dan tak cedera teruk...mesti sonata masih fobiakan..buat masa ini nak hilangkan fobia jgn jln seorang2 yea..harap berhati2 selepas ini..zaman sekarang ni mcm2 blh terjdi..

cikgu_math said...

alhamdulillah...semunya selamat, sekarang ni kes ragut dah ada dimana-mana...

nik awin said...

jahatnya org tu!!!!
memang kamikaze..
agaknya para ladies kena sediakan baseball bat dlm kereta utk protection..parang pun xpe..(note-to-self)

Aidil Fadzil said...

Salam, syukur pada Allah. Masih diberi ruang dan peluang untuk lebih berhati-hati. teringat pula kisah mak saudara yang ditolak ke dalam cerun hanya nak meragut beg yang terisi sejadah dan tekung sembahyang. Mujurlah tidak terjadi apa-apa. Semoga LEBIH berwaspada.

Zyma Saad said...

Alhamdulillah ko selamat,Sayang.
Aku jugak pernah kene ragut about 4 yrs ago....ada sesuatu yg ALLAH nak tunjuk pd kita bila ada musibah terjadi. Yakni, INGAT pada Dia.

Take care...
:)

cHeRyNa PiReS said...

Alhamdulillah...
Sha faham situasi tuh...pernah mengalami. akan fobia buat beberapa waktu. tp nasib baik SAK pusing balik dan ingat tuhan.

* cermin pecah ngan handbag tuh takpe lagi...jgn nyawa pon diorg nak amek...

DUN Behrang 2020 said...

Alhamdulillah...tiada kejadian lebih buruk berlaku...

Nampaknya 'mereka' semakin mengganas tanpa menghiraukan waktu dan tempat...hati2 selalu!

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam alhamdulillah selamat semuanya......semoga orang yang durjana itu mendapat balasanNya.

ahmad humairi said...

ya..syukur..
Allah memberi lebih lagi nanti..
Alhamdulillah.

Webmaster@Echam said...

Amin..... Memang kurang ajar.

relevan said...

Syukur AGK selamat..relevan tumpang simpati diatas kejadian yang menimpa..moge peragut tu dilanggar lori..

noor afzan said...

huuu...
takutnya...

insan pendidik said...

salam sonata,

syukur Alhamdulillah selamat. Sonata dapat bertindak cepat. Mungkin debaran tu masih terasa. Tak usah lagi letak hand bag kat tepi letak bawah tempat duduk pun tak pe. Cuma IP berpesan tengok situasi juga kalau diacunya senjata bagi aje le. Standby juge spray lada tu. Jaga diri...

SNAS said...

Alhamdulillah..xde kecederaan yg berat. Tuhan masih sayangkn akak. Lambat laun...peragut tersebut menemui musibah nye.
Kuatkan semangat ye kak..

sonata anak kancil said...

GPI SKSV : terima kasih - rasa tak aman di mana2...saya muhasabah diri !

Azlina : ye masih fobia - takut! hari ni balik dari sekolah terus memerap kat umah...sama2la kita berhati2...

Cikgu Math terima kasih - selalu dengar kes2 begini - bila diri sendiri - tau la bagaimana traumanya ...

sonata anak kancil said...

Nik Awin : saya memang maki hamun tanda sakitnya hati ini...so, sama2 la berhati2 ye...jadikan ini iktibar untuk kita semua

Aidil Fadzil : W'salam. Jadi peringatan untuk semua yang turut simpati dengan apa yang berlaku...

Zyma : Betol ulasan mu! saya muhasabah diri - syukur Allah amat menyayangi diri ini...satu peringatan ...agaknya selama ni leka - ambik mudah...

sonata anak kancil said...

Cheryna : pernah alami jugak ye...tau la akak bagaimana traumanya kan? Amat bersyukur...

Dun Behrang : terima kasih - saling ingat mengingati jugak ye...ambik iktibar ini!

Alimaz : alhamdullilah selamat - masih teringat2...harap begitu la,saya berserah kepada Allah yang maha mengetahui

sonata anak kancil said...

Ahmad Humairi : Ya, saya amat bersyukur - masih jadi rezeki lagi...jadi peringatan untuk semua yang turut simpati...

Webmaster : kesian kepada ibubapanya dapat anak sebagai peragut - anak derhaka...InsyaAllah akan terima balasan daripada Allah swt.

Releven : terima kasih turut simpati - ingat2kan orang tersayang - jadikan ini iktibar - aku memang harap dilanggar - mati

sonata anak kancil said...

Noor Afzan : semoga hati2 dik ye...bila terjadi ni rasa sangat2 tak selamat dibuatnya , jadikan ini peringatan

Insan Pendidik : terima kasih nasihat / peringatan ...sama2lah jugak ingat2kan orang tersayang...berhati2 - nampaknya nak kena bawak sesuatu.

SNAS : terima kasih turut simpati,semoga jadi peringataan untuk semua jugak...

xiiinam said...

Di mana-mana pun kena berwaspada sekarang ni kan sonata...Syukur sonata sealamat.

Kawan ckLah (cikgu juga) baru minggu lepas dipaksa masuk ke dalam Naza Rianya(diugut dengan pisau), dan dilarikan sehingga 8 KM....sebelum dia dilepaskan, setelah duit dan barang kemasnya dirampas...kereta pula mati enjin. Kejadian tu berlaku didepan orang ramai di depan sebuah premis...dan orang ramai 'tiada daya' untuk menolong...

sonata anak kancil said...

CkLah : lagi la ngeri macam tu...kalau ada pisau diacunya semalam - ntahlah macamana...mungkin ade boleh membantu...

bila dah bercerita2 dengan rakan sejawat - depakata kemungkinan dia sudah ekori dari bank - kalau tak kenapa dia terus tuju kete saya? kete lain berderet lagi...apa2 amat bersyukur saya selamat...

maiyah said...

mrk akan mndpt balasan kelak

Yunus Badawi said...

Alhamdulillah ko selamat. Kalau boleh beg tangan jgn letakkan di tempat duduk supaya tak menarik perhatian peragut yg naik motor ni.

imanshah said...

Dalam kereta pun sekarang dah tak selamat..takutnya penjenayah sekarang

sonata anak kancil said...

Maiyah : memang saya harap begitu la...Allah swt maha mengetahui , saya serah kepadaNya

YB : aku amat bersyukur - saling ingat semua yang turut simpati dengan aku ni....iktibar

Imanshah : mana2 rasa macam dah tak selamat...takuttttt!

cikguzul said...

Al-Hamdulillah you selamat. Semoga kita semua dilindungiNya.

atty's said...

alhamdullilah tak de apa..
risau gak kdg kalo dribe..tu yg taknak ltk hbag kat situ..selalu ltk kat bawah tmpt yg kty drive.

lepas ni ati2 ye..

abu muaz said...

Jahat yang melampau. Yang jenis inilah sepatutnya digelar pengganas.Kalau dapat tempatnya dikamunting kem.

love is forever said...

ya allah, sedihnya dengar, syukur akak tak apa2. yelah luka ringanjek, cuma perasaan fobia tu tentu adakan kak..

take care. semoga sentiasa dilindungi ALLAH

ann-dehouzze.... said...

Alhamdulillah selamat semua..tp dasyat kan peragut tu,kita kena hati2 selalu..dia dah mark awal2 tuh..tak guna tol punya peragut...

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

Syukur cikgu selamat, handbag pun selamat, luka sikit tu...Kita doakan peragut tu insaf, kalau dia fikir nasibnya masih baik kerana yang diragut atau pemandu kereta sebelah tak pecut langgar dia terus gol....Teringat masa isteri saya kena cubaan ragut beberapa bulan lalu, syukur selamat semua..

nza said...

aduzzz kt dlm kete pn boleh jd kes ragut. Seram lak bila baca n3 ni. Mmg xtrduga.

Apa pn alhamdulillah akak ok n dpt balik hbag tu..mmg patut kena sumpah si peragut tu.

sonata anak kancil said...

CikguZul : terima kasih - semoga ini jadi peringatan untuk semua

Atty's : ye amat bernasib baik, Allah mengizinkannya...ingat2 lah untuk kita masa2 akan datang...

Abu Muaz : kesian ibubapa yang ade anak jadi pengganas...salah ibubapa ke???
( mungkin ade kebenarannya bagi yang tertentu aje,yang lain mungkin faktor sekitar )

Fina ( loveforever ) : ye masih teringat2 ...takutttttt....sama2 hati2 ye, jadikan ini peringatan.

Ann- D : ye mungkin dia dah marked saya awal2...sebab kuar dari bank...mintak jauhkan masa depan mende2 seprti ni.

Cikgu Sahar : kalau peragut tu yang reti bahasa - yg tahu nasib dia baik tak kena langgar....ohhh isteri jugak kena jugak ye...samalah trauma

Nza : alhamdullilah , syukur saya selamat...ingat2 lah ye...kunci kete bila drive, letakhb kat bawah...

Atikah said...

Salam kak..

Alhamdulillah... akak selamat... Semoga alah sentiasa merahmati Akak... pengalaman akak nie menjadi pengajaran buat kami semua...

kawan saya pun pernah kena situasi cam nie, tapi hand beg tak dapat diselamatkan...

bawangmerah said...

next time, umi ajak abah teman. takpun, in ke. kakak ke.
no no no.
next time, umi takyah bawak handbag.
a small purse would be better. take care =)

sonata anak kancil said...

Atikah : terima kasih turut simpati...kawan2 sekelian berhati2 ye...tentunya kawan tu teramat sedih...hb tak ade! kesian kan...

sonata anak kancil said...

Cik bawangmerah : tq....so next time i'll be more careful

Haiza Najwa said...

Leap over blog Mersing some time after Wahab rang me, trus baca tragedi yg menimpa U. Sdey plak rasa. Syukurlah cermin tu tak sambar muka atau dia buat lbey teruk dari 2. Hope ur not traumatised. Moga lepas ney xde apa-apa tragedi lg dan U aman damai dpt terus brbakti pd sekolah n anak murid dgn jayanya. My love n sympathy for the ever smiling Leha. If I go 2 M'cca I'll drop by n see U n syeikh. Perhaps one of these days ..salam sayang n missed u both tak trhingga!

a kl citizen said...

assalammualaikum

alhamdulillah Allah masih memelihara sonata

semoga cepat sembuh.

rATu kEBaYA said...

Alhamdulillah nasib luka sikit dan barang yang berharga selamat.. bahaya betul zaman sekarang ni..