CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, October 4, 2009

kenapa jadi begini?


Disebabkan pokok ini telah membesar sehingga pasu dah tak dapat menampung rumpun pokok dan akar pun semakin membiak ....maka daun pokok jadi seperti di bawah ini...apa kaitannya?



Ini adalah kerana akar sudah padat memerlukan penukaran pasu yang lebih besar atau dibuat belahan dan dimasukkan ke dalam pasu lain - tanah baru yang bernutrient hendaklah digunakan - walaupun disiram dengan secukupnya, air banyak digunakan oleh akar2 pokok...hasilnya daun pokok ini tak berapa sihat....apa dibuat?



Hahaha...hubby pun untuk sementara waktu ni, mana yang larat digunting2kan bahagian daun yang kekeringan ...bila ada masa nanti , barulah nak ditukarkan pasunya.


tadaaaa....inilah hasilnya - salah satu daun yang telah digunting...
daun yang dah tak ada bahagian2 yang kering....

cantik kan?

21 comments:

Webmaster@Echam said...

hehhehe.. rajin2 abg tu...

Bapak said...

wah kemas keje cik abg Kak Sonata tue. apa-apapun cepat-cepatlah tukar pasu, kesian pokok tue.

kang x pasal2 jadi cam nasib pokok bunga kertas rumah Bapak, abissss..hehhe

Shifu67 said...

errr... ni kelas sains pertanian form 3 ke...

LiNda said...

ermm.. kena tukar pasu baru .

cHeRyNa PiReS said...

memang...poko2 macam nieh cepat membiak. selalu je kaler jadi kuning. sha pon dah giat menggunting waktu2 cuaca tak menentu nieh. harapnya dapatlah bunga secantik SAK:)

Che' Pit said...

hmm kreatif.. cantik dah pokok bunga tu pas di "makeover"

alyn said...

hahaha.. kreatifnya abah buat sampai jadi camtu.. nanti klu ada daun2 kat sini yg macam tu, nak tiru buat camtu la umi.. hehehe!

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Sis,
Wah..
ada daun sebelum dan selepas digunting..

ONE ZABA said...

aku ingat baik aku tanam daun terup je la. tak susah nak jaga.

ummi humaira said...

salam cikgu..
walau hanya digunting daun kering dah nampak cantik semula , pokok2 bunga ummi dah lebih rumput dr pokok yg ditanam..

Alimaz-Kembara Terasing said...

haiiiiiiiiiii.rajinnya...naper saya tak serajin akak...

n@m@n said...

baru je saya tukar pasu satu pokok kat umah aritu..hehe

Mknace said...

;) :) :)
rasanya kena tukar rumah baru sekali tu, baru pokok tu rasa syok sikit; sehingga dapat hijau merimbun.

sonata anak kancil said...

Webmaster : dah memang keje dia....

Bapak : setiap petang dia layan pokok2 dia....insyaAllah secepat mungkin...

Shifu67 : ini kursus landscaping!!!( hubby landscape arkitek )- ala2 pertanian gak... he3x

sonata anak kancil said...

Linda : sabo - sabo....belum ada masa...

Cheryna : bagus2 macamtu la layan pokok....hubby dah memang bidang dia...

Che Pit : ye cantik!!! kena rajin layan le....saya tolong siram2 aje...angkat2 pasu (kalau dia mintak tolong)

sonata anak kancil said...

Alyn : ni sure beritahu mama ye...ikut aje le....next time kalau umi datang - pokok kena semua segar2 tau...

LotsofLove : Ye le,nak tunjukkan perbezaannya! cantik kan?

OneZ : patut le daun terup habis kat kedai - rupanya ko tanam semua...oneZ - oneZ...cari lah keje lain...buat ape konyusah2kan diri!

sonata anak kancil said...

Ummi Humaira : jangan akan datang tanam padi tumbuh lalang udah le...he3x

Alimaz : masa kita sama aje 24 jam - pandai2 la bagi masa untuk layan pokok!!! layan blog!!! he3x...banyak keje lain lagik!!!

Naman : hu3x rajin jugak ko tukar pasu ye...tolong2lah cik adik tu...

Mknace : nak tukar rumah baru - tak mampu dik oiii....rasanya cukup yang seadanya ini....

Cikgu Adham said...

salam.. waw mantap betul.... kawe x pndai nk berkebun heh heh

sonata anak kancil said...

kalau dah dok kat Kapit tu...hu3x best la berkebun - sayur2 original punya..bestnya!

a kl citizen said...

assalammualaikum

memang sah peminat pokok ya...

imanshah said...

wah kak boleh bukak nursery pokok ni..haha