CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Wednesday, July 6, 2011

Puding Sagu Mata Ikan

Sari dua ni  rajin pulak diri ini buat kuih yang mudah lagi ringkas dan cepat siap !
cepat makan ....( untuk berbuka puasa & minum petang )

Aku main bantai apa yang ada dalam stok-market kat rumah ni...he3x....sedap pun sedap -
puji diri sendiri - syok sendiri !

Petang semalam - selepas goreng mee siput - sempat jugak aku memuding....
kacau sagu biji mata ikan - jadilah puding sagu mata ikan

Sangat senang - ambik sagu biji 1 cawan (basuh tau...jangan tak basuh ) + 2 cawan air + 1/2 cawan gula + warna kegemaran ( hijau, merah , kuning dll ) - masuk dalam periuk - kacau2 masak atas api - sampai agak kental & masak ( tak sampai 10 minit dah masak ) ...lepas tu masuk kan ke dalam cawan puding / mangkok ke apa saje le asal boleh letak....nak letak dalam loyang pun boleh ! Lepas tu kita makan lah dengan air gula melaka / gula merah & santan pekat ( + garam sikit yer..).....

kalau santan tak sempat nak perah / tak sempat nak beli kelapa tu....
belasah dengan susu cair + air gula pun boleh !
Sedap uuuuu....macam rasa cendol gitu....

Kalau tak mau makan dengan air gula & santan - makan cicah dengan kelapa parut + sikit garam pun boleh = jadilah kuih orang panggil kuih sagu mata ikan

Kalau tak habis makan  - simpan dalam peti sejuk ...esok nya boleh makan lagi !


ni dia rupa puding yang aku buat - dapat 6 cawan...



hijau berkilat - letak warna hijau


setelah letak santan & air gula

selamat mencuba....terutama buat untuk berbuka puasa....

15 comments:

rezeki said...

salam cikgu SAK

kami berbuka hentam nasi je hehehe
pasal mak itamnya biasa masak ikut piramid makanan hehehe

tapi saya makan tak ikut pun piramid makanan tu hahaha

lagi pun tinggal kami berdua je
melainkan kalau hari ahad baru dia masak extra yang lain2 psl nak hantar kat anak dgn kekawannya di asrama

puding sagu kalau masuk peti sejuk pasti sedap

sonata anak kancil said...

Rezeki - w'salam - apa kurangnya dengan sy ni pak itam - tinggal berdua jugak - tp anak 1 & 2 ada - tu terajin sikit ( sebab ada orang tukang habiskan )- tinggal berdua kadang2 rajin...

memang sedap puding ni masuk dalam esbok.(orang johor cakap peti sejuk)

Sally said...

Amboih sedapnye menu ni time cuaca panas2 nih..

:)

IMANSHAH said...

tahniah..pra ramadhan ni

Bapak said...

ha sagu ni biasa makan, selalu ngan santan & gula melaka..

Nizam said...

Kawan tahu makan je.Name2 ni malas nok ngingat.Haha...

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

nasib baik warna hujau
kalau warna kuning......

Wassalam

ummiross said...

waa sedap ni kalau dimakan sejuk2, pernah order kat hotel mahal jugak ni..

sonata anak kancil said...

Sally : memang sedap ! buat sendiri - sedap tak sedap - ngaku sedap aje le

sonata anak kancil said...

Imanshah : betul tu...kena rajin2 lagi buat - bulan puasa tak yah nak beli2...

sonata anak kancil said...

Bapak : kalau suka - minta mak Khalis buat - senang aje

sonata anak kancil said...

Nizam: biasanya orang lelaki memang macam tu..tau makan aje !

sonata anak kancil said...

Rozali : sebab takut dengan kuning - tu yang buat kaler hijau !

sonata anak kancil said...

Ummiros : kadang2 buat sendiri ni lagi sedap drp di hotel...murah pun murah...kat hotel mahal bayar sewa

..ika itu aku.. said...

suke sgt yg ni!!!!huhu
x ingt ble last buat..
mkn pas buka pose ni mmg best..=)