CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, July 5, 2011

Mee Siput

Pernah makan mee siput ?

Saya pandai makan tahun lepas di sekolah lama...

Sorang cikgu ni bawak ke kantin - mintak makcik kantin goreng -
apa ni ? mee siput...

akak tak pernah makan ke?
tak....mee siput dari Muar katanya...
ohhh gitu...eeemmmm....sedap jugak
makan dengan sambal tumis.....habis sampai situ saja...
lepas tu tak jumpa lagi mee siput....

di sekolah tempat bertugas sekarang ni
pernah staf saya bawak mee siput jugak....dia goreng di pantry
dia  bawak balik dari Pontian....

kali kedua saya makan.....nanti kalau balik kampung tolong belikan untuk saya...ok...





Sabtu lepas saya pergi ke Mersing....
biasa lah pergi kat Mersing Kanan beli keropok sikit....
tapi kali ni kedai yang biasa beli...tutup...
saya belilah kat kedai lain pulak...

tiba2....saya ternampak MEE SIPUT !
apa lagi....saya belilah  2 peket.....
lepaslah gian nak makan mee siput lagi....

mee siput ni...ada di Johor - tak tahula negeri lain ade ke tidak...
tapi saya selama ni tak pernah jumpa !

Selain boleh goreng dan makan begitu saja  -
mee siput boleh jugak direbus dan lepas tu boleh dibuat mee goreng seperti mee goreng biasa
Boleh juga dibuat pengat mee.....rebus / celur mee siput - toskan & buat air gula + santan dan masukkan mee yang telah direbus  / celur  = pengat mee

Agaknya orang2 Johor tentu tahu tentang mee siput...
negeri lain ada tak?

20 comments:

Nur-nba said...

Salam.. Kak Sonata,sudah semesti orang Johor memang suka mee siput ni. Best makan bila dicicah dengan sambal tumis.. Perghhh... alangkah nikmatnya..

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

kat kl tak pernah tersempak pulak..

Wassalam

sonata anak kancil said...

Nur-nba : w'salam - betul tu memang sedap kan !

sonata anak kancil said...

Rozali : w'salam....rasanya kat Johor aje ada...

ckLah said...

Goreng. Cicah sambal...
Sedap!

Zaitun said...

Kak Zai tak tahu mee siput yang ini sama ke tidak dengan mee yang selalu arwah mak kak Zai masak masa dulu2.Rupa ada tapi rasa dia tak tahu lah.

n@m@n said...

agak² kalau makan sekali dengan siput sedut gulai sedap tak ek?hehe

sonata anak kancil said...

CkLah - kru krak makan mee ni yang digoreng !

sonata anak kancil said...

Zaitun - sama kot...rasa lemak2 gitu - ala rasa macam mee basah kuning jg cuma ianya kering aje

sonata anak kancil said...

Naman - bimbang mee ni melilit pada siput sedut - terus tak leh makan !

Nizam said...

Puas koi cari mane ranto siputnye...

sonata anak kancil said...

Nizam - siput berada dalam mee..he3x

NzA said...

rasanya mee siput brasal dr muo kak..kt kantin n gerai2 mmg jual mee siput + sambal tumis.....negeri lain rasanya xde jual mee ni n mrk xpernah tgk kot...sy pernah bw blk kelate...mmg demo tu xtau nk makan...katanya keras...padahal sedap apa...hi...

Bapak said...

x pernah makan mee siput, mee sua pernah la..

Wan Nurdiana said...

Mee Siiiipuuuttt....ohhhh...rindunya nak makan mee siput. Yup, mee siput dari Muo. Suka makan dgn sambal..tai makan goreng kosong mcm tu pun sedap juge... alamak terliur sudah... hehehe

azlina said...

aslmkm sonata..

cek abag ina org jawa muar kalau blk kg x sah tak beli mee siput...selalunya abang suka makan goreng garing mkn dgn sambal kicap dan kuah kacang..

sonata anak kancil said...

Bapak : kena gi Johor cari lah belah2 Batu Pahat ke Muar ke...ade le - kat Melaka tak jumpa pulak !

sonata anak kancil said...

Wan Nurdiana : kalau rindu2 dengan mee siput ni...mintak orang M'sia kirim kan...

sonata anak kancil said...

Azlina : memang sedap ! so, Ina biasalah dengan mee siput ni yer...sedap kan!

sonata anak kancil said...

Nza : kalau tak biasa memang rasa tak sedap...mula2 sy macam tu juga...keras...lepas tu - suka pulak !