CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Monday, July 18, 2011

durian - durian - durian....sana sini durian...durian3x

musim durian tiba lagi...
sana sini ...tepi2 jalan - warung2 di tepi jalan - gerai2 di tepi jalan - depan rumah pun ada !

tapi kalau durian siam mari tu....macam ada sepanjang tahun aje...
aku tengok kat jusco ada je di jual....( tak pernah aku beli ! - mahal satu bab - setahu aku tak sehebat durian negara kita yang datang dari ceruk2 kampung ! betul tak? )

la ni - aku tengok2 harga durian sudah jauh murah....mula2 keluar - bukan main mahal lagi...
tapi sari dua ni aku nampak terpampang pada papan2 tanda - ada tulis RM1 - RM2 dan ada lebih lagi...mungkin ikut gred buahnya yang pelbagai jenis....maaflah aku tak tahu jenis2 gred buah durian ni....dan sehingga kini - aku tak beli lagi durian2 di tepi jalan tu !!!

sebab ?

2 minggu lepas aku ziarah ke rumah sahabat - dia jamu dengan durian ...

hari Sabtu 16hb bos belanja makan durian ! hari tu ada Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) - dia bawak penuh satu bonet keretanya...dia ada dusun durian ...dapat lah aku bawak balik 3 biji ...he3x

dan masa ni lah para sahabat yang ada dusun durian - yang dah tak termakan tu dah berlebih2 - nak jual pun mungkin kurang laku (gamaknya) - dapatlah aku merasa.....beberapa hari ni adalah rakan yang berdusun tu hantar ke rumah aku ni....terima kasih diucapkan.....kalau ada hantar lagi yer....AWAS ! jangan hantar banyak2 kat rumah aku ni....sebab tak ada orang nak makan...hubby memang langsong tak makan sejak azali lagi.....cik kak dah tak makan (walaupun sebelum ni dia makan) - aku pulak hanya boleh makan 4-5 ulas sahaja....lebih2 aku takut looooo.....boleh darah naik mak oiiii....bahaya - bahaya - tak boleh makan banyak2....boleh menggemokkan lah - kolestrol lah dan macam2 lagi  lah....cuma yang ada si Farhan - itu pun kalau ada - dia makan - kalau tak ada - tak kisah ....so - orang kata kalau tak makan durian ni pun tak ape...

mari kita lihat - cara2 nak kopek buah durian ni....nak makan - kopek sendiri lah....
orang yang tak pro...he3x



boleh lah makan......

yang ini pulak bila dah terlebih durian - aku buat serawa durian makan dengan pulut - dah jadi rezeki keluarga orang Johor ( sedara ) datang ke rumah hari Ahad semalam ...apa lagi - bila dia telepon masih berada di Nilai - sempatlah aku mengukus pulut dan masak serawa durian ni.....

 serawa durian

pulut kukus 

wowwww....egg tarts pun ada....egg tarts dibuat oleh cik kakak

serawa durian pun boleh dimakan bersama roti....
(si suami ni tak boleh makan pulut pulak...nasib baik ada standby roti...he3x)
hari ni buka puasa pun sambung sikit lagi makan serawa durian ini !

alhamdullilah selamat semua durian yang telah dibagi oleh sahabat -
kalau tak berbau harum lah aroma durian dalam rumah ni !!!!

terima kasih

27 comments:

IMANSHAH said...

doghoyan peghak juga sodap

sonata anak kancil said...

Imanshah : Melaka punya pun sodap ! asal keluaran durian kampung memang sedap...

rosli said...

Hjh,

Wah sedap tu durian kampung

sonata anak kancil said...

Rosli : sangat sedap - lemak berkrim...he3x

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

kalau ada lebih tu..
pos pos ler kat kl...he he


Wassalam

Wan Nurdiana said...

Wah!! sedapnya durian!! agak2 nanti bila saya balik lagi seminggu nak raya, ada lagi tak ek musim durian ni...nyum nyum... terliur sudah bial tengok gambar2 durian itu ;P

n@m@n said...

boh dalam budu best tuh!!!!hehe


p/s : kak sonata tahu tak mana² rumah tumpangan yang murah² yang duk tempat strategik kat melaka?cadang nak jalan² ke sana

Kak Imun said...

Salam, cikgu sonata.

Nyum3... Kak paling suka makan durian. Pernah makan durian sampai badan naik panas tapi tak pernah serik, hehehe....

..ika itu aku.. said...

cte pasal durian, jari ika masih terase kesengalannye akibat 'disengat' durian mlm td..huhu

Zaitun said...

Dah musim kat mana2 pun ada.Jumaat lepas pun kak Zai masak bubur durian makan dengan pulut juga.

Che Mid said...

Sana sini bau durian, kar dapur bau durian, kat kereta bau durian, peluh bau durian, kentxxx pun bau durian ha ha

sonata anak kancil said...

Rozali : w'salam - bukan tak boleh pos - bimbang jadi mahal rantai dari berok ...

sonata anak kancil said...

Wan Nurdiana :insyaAllah ada lagi kot...mintak lah orang di sini simpan isi durian dlm freezer...tahan tu

sonata anak kancil said...

Naman : sangat sedap tu...bila nak ke melaka? kalau rumah saya dah okey - boleh lah! tapi belum diurus lagi...orang sewa baru keluar.
yang lain2 saya tak pasti...

sonata anak kancil said...

Kak Imun : kalau ikut nafsu macam tu la kak ! orang kata tak ingat dunia....dah tua2 ni...berpada2 lah makan

sonata anak kancil said...

Ika : lain kali selawat dulu baru lah kopek....

sonata anak kancil said...

Zaitun : saya ni suka masak je kak...makan tu kureng la....

sonata anak kancil said...

Che Mid : lama tak dengar cite che mid...kat belah utara banyak jugak kot durian ni? la ni tak yah beli pot-puri....pekena aroma durian je !

Ummiross said...

ummi ni peminat durian jugak, nampak sedap pulak pulut durian tu cikgu...

Nida said...

uwaaaaaaa.... sebaldi air liur ke tadah melihat gambar-gambar itu semua... uwaaaaa (sambung nangis)

Nur-nba said...

Semuanya sedap.. Dulu kat kg banyak pokok durian. Tak perlu nak beli, tapi sekarang dah takde..

KuNanGKuNanG said...

durian mmg best giler..sy suke3x..

sonata anak kancil said...

Ummiros:kat Sarawak banyak ke durian ke? senang aje masak serawa & pulut tu...

sonata anak kancil said...

Nida : maaf - miss soru - di NZ tak ada durian...cuba ubahsuai pulut kukus makan dengan serawa stoberi ke ....

sonata anak kancil said...

Nurnba : ruginya ! saya pun tak ada dusun durian ni.. fikir2 tak apelah tak ada dusun durian ni....rasa nak makan beli aje le

sonata anak kancil said...

Kunang2: jangan over udah le...

daydeck86 said...

sodap ehh dian tu