CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, August 14, 2009

Selesai Sudah Majlis Kenduri.......Amin

Baru sebentar tadi selesai majlis kenduri jiran depan rumah aku....Kenduri menyambut puasa. Sejak2 akhir Saaban ni - ade je jemputan kenduri - seperti satu budaya pulak...tak tahu la di negeri rakan2 maya yang lain di luar Melaka ni....

Aku ni kaki sebok aje....Tak dapet den nak nolong....sebab keje sekolah...tapi ramai lagi jiran lain yang keje sebagai menteri dalam negeri , masa nilah depa semua menunjukkan kebolehan memasak pelbagai jenis lauk yang sinonim dengan negeri Melaka ni....
( aku datang dari luar ye...tapi dah tukar kerakyatan dapat PR Melaka ).


Petang tadi, aku pegi la jugak - nolong apa yang patut! hah aku amik kesempatan snap lauk2 dan kuih2 tradisional yang kekal sepanjang zaman hingga ke hari ini! kuih moden tak main la....tapi jangan tak tau dalam beg cenderamata tu - ade juga kuih2 moden / biskut / muffin yang diletakkan! Kus semangat - tengok lah lauk2 dan kuih yang disediakan oleh tuan rumah....



gerang asam - lauk ini sangat famous di Melaka - daging + tetel & dengan cara masakannya Melaka style - seakan2 masakan asam pedas...

lauk lemak nangka - antara menu wajib juga di sini -
lauk pedas lawannya lauk lemak



ikan asam pedas + bendi


ayam masak merah

Selain daripada ini ada juga ulam2 + sambal belacan ,
ikan masin goreng , telur masin rebus , rojak pecal.....hu hu hu ....
sehingga menjilat jari! ( tak malu punya orang...)


bubur pulut hitam


air sirap asam boi + limau nipis


kuih seri muka ( Johor ) / Raden Galuh ( Melaka ) /
tok aji serban ( Trengganu - tapi atasnya warna coklat gitu....
betul ke Ann-Dehouzze yang berada di Paka, Terengganu? ) -

rasanya sama kot - bawah ade pulut & di lapis atas kepalanya lemak samada warna hijau / coklat . Sape2 nak tau resepinya carilah di alam maya ni - sangat banyak....Aku je tak kosa nak buat...tak padan dengan nak mengukusnya & tak ade sape yang nak makan - melainkan mereka2 yang seusia dengan ku saja!!!



kuih lapis ( biasa orang sebut ) /
kuih genggang ( tak tahu pulak negeri mana yang menyebut gitu ) /
dan paling best - ni orang2 moden le ni / anak2 moden panggil kuih flat!!!

( rumah flat yang bertingkat2 tu....)


kuih koci - sedap gak tapi aku kureng gemar...
sebab leceh nak makan - pulut hitam yang melekit bila bukak daun pisang...
tak kena gaya santan yang diletakkan cair & meleleh...
tu yang maleh nak makan!




door-gifts / cenderamata / berkat
( setahu aku orang Johor panggil ni - ye ke -
wahai orang2 Johor yang melintasi di sini??? )

15 comments:

mknace said...

lebih kurang la
saya pun orang luar dapat pr johor

nza said...

em, lbh kurg sama le kt Muar johor nihh..rsnya tu budaya masy jawa kot...

faraulah said...

wah.. nampak menyelerakan sekali lauk pauk...gerang asam tu my favourite..tapi tak tahu masak..huhu

ONE ZABA said...

wow, kecur aku dibuatnya!!!!

kakpah said...

Sana kenduri sini kenduri. haha.. pulun dulu cukup2 sebelum puasa. Emm alahai. Sapa yang berdiet tu, hancurrr....

n@m@n said...

nyam..nyam...tiba2 lapor

imanshah said...

huh kenduri banyak benor makanan..hurm jangan membazir sudah!!

Faridrashidi.Com said...

Salam,

Hurm beraneka jenis masakannya ya. Kalau di tempat saya mesti ada gulai rias pisang dengan daging.

~HaZeL~ said...

geram nye tgk asam pedas tuh! mesti sedap..

betul tu org Johor panggil berkat, kt batu pahat ni pun ngah meriah berkenduri-subuh, zohor, asar, maghrib, isyak..kenduri je hari2 x larat dh nk makan nasi ambeng berkat tuh.

LotsOfLove-Pearls said...

salam kak..
banyaknya makanan...

memang xyah masak ar...

makan jer....

sedap sungguh ayam masak merah itu..

noor afzan said...

saya suke kuih koci..
sedapnyerrr~

Yunus Badawi said...

mak oi banyaknya lauk dn kuih muih.

Malam ni pun aku baru balik dari kenduri rumah jiran setaman. Banyak jugak lauk dn kuih dia. Kenyang. Alhamdulillah.

xiiinam said...

Salam...terima kasih atas doa yang dikirim...

Precious said...

Ko wat haku lapar. Padahal haku baru jer makan tadik ... Awhh, perutku berkeroncong!!

sonata anak kancil said...

mknace : he3x...orang mana weh?mana2 negeri pun sama - tempat jatuh lagi dikenang....

nza : jiran ni ada keturunan jawo gitu...+ orang melaka - I pun tak tahu -apakah kombinasinya...

faraulah : lama tak mai sini...jom makan2 kat umah akak
ni...
( he3x akak pun tak reti nak masak cara orang sini - tak jadi2, agaknya sebab bukan anak tempatan kot...cara lain tu jadi le..)


OneZ : nyummmm.....aku rasa kalau ko kat sini - mau bertambah2.....

kakpah : habis punah ranah bagi ku ini yang nak mengurang2kan makan - tak boleh2 jugak!!!!Next week ada lagi! Lagi tak posa....

Imanshah : dia orang masak secukupnya! kita orang kata sini - kalau ada kenduri - satu hari memang tak masaklah kat umah....semua kongsi makan!

Naman : ehhh...ko biar betol, mai sini akak ajak makan...

Faridrashidi : hu3x sedap tu...kadang2 kat sini kalau tak ada nangka , pisang pun ada buat gak....( saya lebih suka pisang...)

Hazel : kat sini nasi berkat tak ade le....sebab dah di kawasan bandar....( tak ade sape nak layan - lagi pun bukan kena orangnya...ramai orang mendatang ---termasuklah saya ni)

LotOfLove : memang sedap! akak 2 hari tak masak - lauk2 yang diberi masuk dalam freezer - lepas tu boleh makan lagi!!!

Noor Afzan : ye ke? huh akak tak suke..melekit2 - "kotor" tangan!!!( eksyen nya....tapi memang tak gemar - ndak2 kalu yg gulanya tumpah...ohhhh...
tersangatlah manis...)


YB : ko jangan tak tau hidup berjiran ni!!!satu rumah buat kenduri - semua pakat hantar syer!!!Masak lauk utama je...kuih muih tu....he3x ada la yang menghantarnya...( aku je hantar kertas2 merah....senang - lipat2 je )

CkLah : alhamdullilah , sudah selamat - semoga cepat2 la semboh....boleh terus berblogggg...

Precious : nape lambat makan? kesihatan diri kena jaga!
(dok baca danaraya - tapi tak tau nak buat sticky mode ke / ape ke...)