CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Monday, January 3, 2011

nak sekolah sini - ikut sekolah ini - belajar bersungguh2...

Hari pertama sekolah...ibubapa - guru - murid - semuanya ada cerita tersendiri...


Seorang murid lelaki T5 baru nak pindah masuk ke sekolah...( dah lulus pun pindah ni ) - datang bersama mak sedara. Dengan gaya santai - rambut agak kusut - jelas menampilkan murid tidak bersedia nak belajar - senang cakap  tak berapa ikut Falsafah Pendidikan Kebangsaan !

Cikgu : apa pakej awak ?

Murid : 6 teras + PSV & EA

Cikgu : Pakej di sini - tambah lagi satu Perdagangan...

Murid : La cikgu...saya tak belajar perdagangan ! jawab murid sambil garu2 kepala...

Cikgu : .....awak tolong turun kan kaki awak ! duduk betul2...( sebab dia duduk bersilang - satu kaki diletakkan atas kaki lagi satu ). Murid pun menurunkan kakinya dan duduk dengan tertib. 


Cikgu pun dah mula naik suhu badannya !


Cikgu : kalau awak nak pindah sini...awak ikut lah pakej sekolah ini! awak ini dari mana? Dari mana puan ?

Wanita : dari sekolah....( dah lupa dari sekolah mana...tapi dari belah2 KL ) ...dia ni anak buah saya...emak bapak dia suruh dia pindah sini dan duduk dengan saya...emak bapak tak boleh kawal....kerja pagi2 dah keluar...dia ikut suka dia nak pergi sekolah !!!

Cikgu : laaaa...itu masalah awak ! awak dah tahu emak bapak kerja macam tu...yang ko tak boleh kawal diri...pergi sekolah nak di paksa2...nak suruh belajar.....mana boleh !!! sambil cikgu menunjuk kepada murid &  cikgu pun dah mula keluar cakap cara orang tempatan dan mula keluar cara cakap orang tempatan.....jadi kalau awak pindah sini...awak boleh buat suka hati awak ke??? awak dah T5...buat cara T5 lah ...awak nak menyusahkan makcik awak pulak??? kalau awak tak mahu ikut pakej sekolah ni...saya nasihatkan awak balik sekolah asal....awak tak boleh ikut suka hati awak nak sekolah....bla...bla...bla....bla......cikgu mula tinggi suara menasihati murid  itu....


Wanita : ha tu lah ko....kan dah kata...ikut la ...ni nak ikut cara ko sendiri...susah lah nak cari sekolah ikut pakej ko tu ! mesti sekolah beza2 pakej dia !

Cikgu : susah2...awak kena balik sekolah lama....awak belajar bersungguh2....ni nak dipaksa2 belajar ....awak dah T5 tahu....! murid pun angkat punggung keluar bilik cikgu....

Cikgu : ....saya mintak maaf puan...cara saya cakap tadi...

Wanita : tak ape cikgu....cikgu cakap macam tu...dia susah nak dikawal cikgu....mak bapak dia tak boleh buat apa dah!!! saya suka cikgu cakap tadi.... nanti saya bincang balik...nak pergi sekolah sebelah ke atau sekolah ni...susah sangat biar dia balik lah sekolah asal !


( sebab dia dapat sekolah  lain di kawasan ni juga...tapi pakej pun tak sama...konon2nya nak tanya sekolah cikgu pulak....jumpa cikgu sekolah ni...habis lah ko...
cikgu soal macam2 ! )

( dalam hati cikgu....la....dapat credit pulak dah....cikgu pun bimbang juga sebab cakap macam tu dengan orang baru ! ) 
- baru hari pertama sekolah ni !!!


**********


cikgu mula set induksi dengan soalan bunyi macam katun ...


Cikgu : ini kelas apa?


Murid : 3 Amanah !


Cikgu : tahu apa makna amanah? 
( cikgu ajukan soalan macam tanya budak tak pandai...)


Cikgu : apa??? 
murid ada garu2 kepala...ada tahu - ada tak tahu...@ tahu tapi tak reti nak cakap 


Murid : amanah...untuk belajar...


Cikgu : betul ! 
( pada cikgu semuanya betul...ikut otak budak kan...
kalau sipi2 pun kira betul jugak lah...sebab jawapan subjektif ....)


Cikgu : okey....amanah ye...amanah belajar bersungguh2...
amanah dapatkan straight 8 A's !!!


Cikgu mulakan P & P Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan hari ini 
- bersesuaian dengan tajuk pertama - pilihan kerjaya !!!


Cikgu : okey - murid2 3 Amanah yang disayangi....
belajarlah bersungguh mulai hari ini - set your target for PMR...
don't waste your time...hurry -up !
( cikgu kadang2 cakap omputih jugak bila ngajar - best sikit...he3x )


*****

27 comments:

n@m@n said...

jaga² suhu akak sonata ye..hehe

harini pengalaman baru di sekolah baru pada tahun baru ;)

mama ju, said...

Aslkm cikgu

Wah ada macam2 kes...jangan sesak nafas sudah..ini baru hari pertama...

sonata anak kancil said...

Naman : oh ye ke....mesti jumpa semua serba baru....! tahniah...tentu dah dekat dengan rumah kot

sonata anak kancil said...

Mamaju : itu baru satu...ada lagi !

IMANSHAH said...

salam kak

Kepimpinan melalui teladan..ada pelajaran di situ

IMANSHAH said...

salam kak

Kepimpinan melalui teladan..ada pelajaran di situ

zulkbo said...

salam..
banyak juga karenahnya
awwal tahun ni ye..?
selamat bertugas cikgu
semoga di kurniakan
kesabaran yang lebih..

Lady Lavender said...

back to school akak..slamt bertugas :-)

Hajah Zainab bt Abdullah said...

selamat bertugas...awas bp tu yer..

hana said...

salam kak..
cikgu stat preasure kalau naik skola.. kan kak kan... selamat taun baru kak! hihi....

Kak Nora said...

Saya pun cikgu juga tapi salah satu sifat cg murid perhatikan ...suka blah, blah, blah.....kalau tak mahu dengar bebelan cikgu...belajar betul betul!!

mamasue said...

huihhh..payahnya jd cikgu...mmg blh high blood!

Zaitun said...

Selamat bertugas cikgu sonata...control suhu badan sebab baru hari pertama.

Miecyber said...

Garanglah cikgu nie Hehehehehehe

Bahana dadah

nza said...

asam garam seorg guru...hanya guru yg memahami......

sonata anak kancil said...

Imanshah : mesti - mesti....

sonata anak kancil said...

Zulkbo : terima kasih...seronok jadi cikgu ni tau !

sonata anak kancil said...

Lady Lavender :terima kasih...di sana cuti ke?

sonata anak kancil said...

Hjh Zainab : terima kasih nasihat kak hjh...takat ni okey je !

sonata anak kancil said...

hana : budak2 ni kena presure...kalu tak main2...

sonata anak kancil said...

Kak Nora : biasa lah kak...kalau tak - tak lah cikgu namanya ! he3x...lambatnya nak jadi
macam akak !

sonata anak kancil said...

mamasue : tak ade la payah mana pun...tahu tackle budak2 okey aje...cikgu ni...
boleh berbelog lagik !!!

sonata anak kancil said...

Zaitun : nasib baik dalam bilik air-con...sejuk sikit

sonata anak kancil said...

Miecyber : garang bukan sebarang garang tau...

erienz said...

macam2 ragam budak2 skrang....harap cikgu x naik suhu badan....selamat tahun baru...

sonata anak kancil said...

Erienz: kalau tak sabar...habis budak2 ni...! sabo-sabo

http://bicaraqasehku.blogspot.com said...

Mcm2 zaman sekarang ni.. Dulu keje cikgu senang aje orang kata. Tapi sekarang ni zaman dah lain. Cikgu byk tanggungjawab. Saye tabik kepada semua orang yang bergelar pendidik.