CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, November 10, 2009

Sampah oh sampah.............


Pernahkah anda terfikir ini yang dihasilkan?
( gambar ihsan koleksi hubby )


Hari persekolahan tinggal 1 minggu lebih lagi,
lepas tu bercuti la budak2 sekolah ni, calon SPM/STPM mula periksa minggu depan....tapi aku rasa seperti mula2 awal tahun 11 bulan lepas macam sama aje menegur / menasihat / mengajar budak ni....terutama bab SAMPAH.....
kenapalah tak faham2 budak2 ni,
bila masuk kelas - 5 minit mesti bersihkan kelas atau buanglah mana2 kalau ada sampah2 dalam kelas tu....sape buat sampah ? tak reti nak buang ke dalam bakul sampah ke? murid dalam kelas tu la...sape lagi kan....
kalau gitu, awak lah yang bersihkan kelas sendiri!
tak boleh ke? suke ke tengok kelas bersampah?
ada bakul sampah tak reti nak guna ke?

Inilah antara tugas2 aku, kalau memantau kelas2 - jika ternampak sampah yang kat belakang kelas / dekat2 kaki meja....depa ni buat buta mata kat sampah!!!
suruh bersihkan kelas ni pun mengajar jugak !

18 comments:

maiyah said...

sabar aje kan ngan bebudak nih.. padahal bukan ssh nak bik buang tu :)

Che' Pit said...

hmm diorang bukan x faham.. dah besar panjang semua, semua leh faham.. cuma degil, x nak buat!! nak kena piat telinga gamaknya.. haha

zai said...

bila tengok sampah2 ni..terfikir camne lak pihak perbandaran nak menghapuskannya yer ?

faraulah said...

Sonata, bukan sajer budak2..orang dewasa juga perlu diberi kesedaran.. isu sampah ini dah lama, senang cakap mentaliti orang kelas ke 3, baru2 ni saya dengan mahasiswa/i Universiti Malaya telah mengadakan satu program beach clean up di PD, dalam tempoh lebih kurang 3 jam (jarak 1km).. hampir penuh satu lori MPPD dengan sampah yang dibuat dan dibawa oleh manusia...
bukan sajer kanak2 yang berkunjung ke pantai..malah Mak Bapak... bila lah agaknya nak sedar.

Webmaster@Echam said...

Sabar yer kak... Kalau akak ni ultraman mesti ramai budak-budak dah rentung kena fire....

ummi humaira said...

salam cikgu...

sampah sampah sampah..
ok lagi kalu sampah barangan terbuang, jgn ada yg tersebut sampah masyarakat..ini yg menyakitkan ,apatah lg yg ramainya org m#(@%u..

daydeck86 said...

biasa ler kenkadang bebudak buat tak paham apa yang kita cakap

cHeRyNa PiReS said...

satu yang sha tak paham.

masa sha jadi pelajar, sha gilakan title kelas terbersih. semuanya bekerjasama.

tp bila dah jd cikgu, budak suka dpt kelas terkotor. utk digelakkan dalam perhimpunan dan dapat glamer dgn cara tak betul. bangga pulak tu!

haiiii....

relevan said...

He he! kawan tiap tiap hari tengok sampah..makan ingat sampah..tidor sampah..pendek kata sampah dan kawan dah hampir 23 tahun sebati dalam jiwa....sampah domestik..sampah haram..sampah kebun..sampah pukal..tengok je kawan dah kenal..

Duan said...

tu la teknik namanya...
paling kurang dapat pospon kelas 5-10 minit...

atty's said...

longgokkan sampah banyak2 kat depa..
tak pun bawak melawat tmpt pembuangan sampah ..

hans said...

hahahha
tingat zaman budak2 dulu
sorang buat salah semua kena denda
hahaa

LiNda said...

Kesedaran bermula dari rumah. Sedari kecil dah dididik ... tapi kalau dah besar pun tak reti nak buang sampah . Itu memang 'hantu sampah'.

nza said...

betul tu kak...susah la budk2 skrg ttp bila kita luahkn ramai org xbolh trima n ktnya cikgu gak yg xpndai guna pendekatan...
xtegur salah ttp bila tegur kita yg sakit hati....

ONE ZABA said...

suruh la cikgu-cikgu pompuan ngan bebudak pompuan pakai baju labuh-labuh. sambil-sambil jalan tu boleh la sapu sampah sekali.

insan pendidik said...

salam sonata,

Masalah sampah ni berlaku mane2 sekolah. Tapi kalau 2 sesi tu pagi petang agak sensitif pulak. Terutamannya kalau berkongsi kelas. Pengalaman IP kalau budak menengah atas tu malas sket nk bertugas bersihkan kelas. kalau sampah depan mata dibiarkan sahaja. Kalau kat rumah macam mana pula agaknya.

sonata anak kancil said...
This comment has been removed by the author.
sonata anak kancil said...

Kepada semua rakan yang bertandang ke AGK , terima kasih atas komen2 yang diberikan...Isu samaph ini sama jugak dengan isu henpon - mana2 sekolah pun sama.

Guru pertama bagi anak2 adalah ibubapa, bermula dari rumah. Bila difikir2kan adakah semua ibubapa seperti yang kita mahukan? Tidak jugak! Pendekata macam2 faktor kita boleh berikan budak2 sekolah hari ini. Wallahualam.