CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Saturday, November 7, 2009

Tag yang dah jadi pekasam....

Menjawab tag Ummi Humaira yang lama terperam sampai tahap pekasam dah...
tapi jadi pekasam ni la yang sedap kan???


Sila nyatakan :

**********10 fakta menarik mengenai diri anda :

Tak ade yang menarik , hanyalah seorang insan kerdil sahaja.
Walaupun begitu bolehlah di share fakta2 yang biasa ....bukanlah luar biasa.


1. Seorang guru biasa : Major Geografi & Minor Pengajian Islam
( tak layak jadi ustazah ! ) - agaknya tak major sepenuhnya.


2. Tak suka tengok wayang - aku tahu ramai suke, tapi aku memang tak suka sebab aku tahu nanti wayang tengok aku - jadi buat habis duit tiket aje ! & kami ( hubby & I ) sejak kawen memang tak pernah tengok wayang! Berangan nak tengok dengan family la - nak tengok cite2 kartun - tapi tak jadi2....lupakan la....banyak keje lain nak buat.....

3. Suke tengok program TV yang tertentu sahaja - Berita / Dokumentari / Rencana - lain2 hanya drama / filem yang semuanya tak tamat menengoknya!!! samada buat keje lain / TV tu dah tengok kat aku...he3x

4. Suke memasak - tapi tak leh lawan seperti chef2 terkenal tu...ala2 biasa aje boleh lah...Suke baca2 resepi - bila nak buat tengok mood la...

5. Bab berjalan2 @ melancong memang aku suke - tapi berpada2 - tengok bajet la....jika ade peluang & ruang yang istimewa aku pergi. Dalam Malaysia ni semua dah pergi...dah ulang tayang berkali2....biasanya aku suke ke tempat yang ber alam semulajadi! Hanya panjat gunung belum lagi....( hanya Cameron Highland )
Luar negara ade jugak : Mekah (haji)- ni bukanlah melancong -
pergi umrah : Turki ( 1 hari transit ) - Madinah - Mekah , New Zealand ( ikut hubby seminar - aku ikut aje le ), Singapore ( he3x dah lama tak pegi ni...), Bukittinggi-Padang ( nasib baik sempat tengok sebelum gempa ) & coming soon - ke Vietnam & Cambodia .....


6. Hobi macam2 semuanya berkaitan dengan pengumpulan : novels , buku2 macam2 la, mugs pun banyak , apa yang orang beri / hadiah / sovenirs / seme nya di simpan - tapi tu lah dah banyak sangat - mana pulak aku nak letak ni? banyak punya fasal, aku buat sebuah kabinet kat luar rumah - simpan novels dan buku2 lain...( rumah kecik aje )& tak lupa.....sampah kertas pun banyak jugak! time cuti sekolah , barulah selongkar - recycle....

7. Aku juga suke menjahit - lepas sekolah dulu, aku dah pandai jahit baju kurung sendiri - arwah emak ajar - aku orang Johor , baju kurung mesti dijahit sembat tangan....ohhhh cantiknya & leher bertulang belut....aku memang teror ( biar aku puji diri aku ni....) - seme baju anak2 & hubby aku jahit & masa kat KL aku jadi tukang jahit kepada beberapa orang guru sekolah dan lain2 ( he he he bayar upah le tu....)....tapi sekarang aku dah bersara....tuntutan kerje2 rasmi tidak mengizinkan aku berbuat seperti dulu2.....walaupun begitu takat jahit lurus kain batik tu, seluar anak koyak celah kelengkang , potong kaki seluar - aku jahit la...melampau la gi hantar kedai!!!

8. La ni , hanyalah membela kucing - ade 6 ekor semuanya , ( anak2 seme nya belajar kat luar ) - & ikan ! Depa la teman bercakap...he he he bercakap dengan kucing! Juga tolong jaga pokok2 yang hubby tanam @ siram kalau dia outstation.

9. Yang best lagi - aku pun suke shopping!!! Tapi ini pun tengok keadaan la...aku pun cerewet gak kalau membeli terutamanya kain...tentang harga kena tengok, kadang kain murah,kalau dah suke aku beli aje la....Kalau shopping barang masak / makan - ikut keperluan - beli yang patut2 aje...sebab aku jarang masak dah...kalau masak pun simple aje ( ni yang sedap!!!)

10. Paling agak merisaukan : Lemak tepu dah banyak melekat di badan ni...ntah bila la boleh dikikiskan!!! Makan sedap aje...


* Minta maaf berbanyak lah - semoga Ummi Humairah yang sabar menanti dah terjawab dah......he he he.

Any comments?

27 comments:

cHeRyNa PiReS said...

bab melancong tuh dah terbukti dalam blog nieh:)

ummi humaira said...

salam cikgu...
bab ikan pekasam tu yg akak paling suka , goreng biar beras dia garing n tambah sikit cili potong ngan bawang , wow makan lak ngan nasi panas2 kalu tak tmbah 2 pinggan saje ler..

tak per kalu sampai setahun pun sanggup ku tunggu , tp kalu lama lg , nanti ,akak cari sampai Melaka.

bestkan kalau sesekali dpt g melancung..minat akak gak tu ..

time kasih banyak2 krn sudi buat homework yg akak bagi...

nak cari sapa dia lg yg tak siap kerja nih..he he he

sonata anak kancil said...

Cheryna : sebab akak dah biasa berjalan2 ni , cikgu sekolah/staf suke bebeno lantik akak jadi ketua rombongan!!!

sonata anak kancil said...

Ummi Humaira : w'salam...mula2nya ingat goreng ikan pekasam ni bila nak goreng kita basuh dulu! rupa2nya goreng terus...ye memang sedap! tapi kat sini tak ade la,kat Kedah banyak la...

kalau tau akak nak cari sampai ke Melaka..takyah jawab...biar dia datang ke sini..he he he...senang2 nak melancong ke Melaka,

ni murid kelas hujung ...lambat buat homework - degil punya budak...he he he ,maaf cikgu!
calling2 lah saya

ONE ZABA said...

kalau ikan gini lama punya perap bukan jadi pekasam dah. jadi pekasampah je.

sonata anak kancil said...

OneZ : ko salah tu OneZ, bukan pekasampah - jadi budu terus! kan boleh makan, lagi lah sedap!!! + lada kecik & perah asam limau....jadi lama2 pun memang best!

a kl citizen said...

assalammualaikum

dah pencen nanti boleh bukak restoran ya...tak pun kedai jahit

n@m@n said...

dh 13 tahun kt situ tak try jd ustazah lagi ke??hehe

maiyah said...

kene buang lemak tepu nanti beratttt :)

imanshah said...

wah ramainya kucing..saya paling tak suka kucing

syuhada' said...

salam cikgu.. bagusnya amik minor pendidikan Islam..saya suka..

sonata anak kancil said...

Kl Citizen : berangan2 macam tu la...


Naman : dorang tak bagi...! sebab cikgu geo tak cukup...pulun seme geo...cuma la ni, dah ade pengganti - ajar PSK


Maiyah : sedang berusaha mengikisnya!

sonata anak kancil said...

Imanshah : cuba2 lah suka kucing - ini haiwan kesayangan nabi tau....insyaAllah murah rezeki...

Syuhada' : masa tu minor PI ni agak senang sikit, jadi pilihlah PI...Masa zaman akak, major Geo ni kategori subjek susah!

Yunus Badawi said...

Bila nak pergi Vietnam dan Kemboja tu?

Aku tak sampai lagi ke sana. InsyaAllah yg akan sampai korban kami sempena raya haji ni

nza said...

giliran cikgu lak jwb soalan priksa ujung tahun...hi...suami sy pn akn brseminar kt vietnam ujung thn ni ttp yg xbestnya, sy dh plan nk ikut ttp ank lak kena periksa kelas khas...hu.hu.hu..

zai said...

Salam Sonata..

Wah banyak hobi kita yang banyak persamaanla perenggan 2,3,4 dan 5 tu mmmg kita sejiwa..kira2 boleh jadi geng kak zai lah ya..hehehe

Che' Pit said...

salam

hmm mcm ne leh ganya nya cgu sonata bercakap dgn kucing n ikan, ngeh ngeh ngeh..

xiiinam said...

ckLah tambah fakta tentang sonata;
Seorang yang penuh sifat keibuan....walaupun seorang guru yang sibuk, tapi pandai dan rajin melakukan urusan rumah tangga...


(Ini pandangan ckLah, berdasarkan entri2 sonata ....walaupun kita belum pernah bersua...)


Err...ckLah pun ada tag ni...belum jawab...hu..hu...sebab tak dapat cari 10...

LiNda said...

and saya pun nak tambah...

seorang guru dan ibu yang sangat kuat semangat . (juga dari n3 yg saya pernah baca..)

Saya 'ambil' semangat itu menjadi azimat dalam mendidik anak-anak saya .

tq so much !!!

bawangmerah said...

hahahaha!
i liiikke number one.
but i tell you people,
dont be surprise.
sonata boleh jadik ustazah tau.
especially to her daughters.

sonata anak kancil said...

YB : Cukup bulan ni...
Ko lebarkan sayap bisnes ke sana sampai la tu...


Nza : kena la berkorban demi anak...insyaAllah ade ruang & peluang akan sampai jugak


Zai : W'salam.Ye ke gitu...sekepala la kita! ade ruang & peluang boleh jumpa ni...


Che Pit ; cakap aje la...dah makan ke belum? nak makan? come2 makan....hahaha gitu la bercakap dengan kucing2 tu...


CkLah : he he he Cklah pun sama.....insyaAllah semoga kita sama2 menjadi ibu yang terbaik untuk anak2 kita....


Linda : sama juga Linda - kuatkan semangat dalam mendidik anak2 ni...tegas & prihatin bermula sejak kecil ...sayangkan anak - tangan2kan....


bawangmerah : tau tak pe - demi kebahgiaan masa depan korang jugak!

Shifu67 said...

aku baru balik dari Tepen... masa baik beli stok pekasam kat tasik raban... pehhh... musim hujan ni makan lauk pekasam.... jilat jariiii

relevan said...

Lomak tepu dicolek roti sodap..hehe!

sonata anak kancil said...

Shifu67 : alahai buat kecur air liur aje..mana aku nak cari ikan pekasam ni!!! ade sape boleh hantar kat aku ni ke?

sonata anak kancil said...

releven : betol2 tu...itulah mentega namanya, jangan salah lomak tepu pulok...

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

pekasam memang sedap tu, saya ni tak ada pantang makan, sebab tu ujian kecergasan di IAB semalam adalah lebih berat badan.... makan saja di sini, kalau ada pekasam lagi selera... kena walking hari-hari..

sonata anak kancil said...

Cikgu Sahar : hu hu hu sempat gak jengok2 AGK....kalau dah 2 minggu kat atas bukit tu kena rajin2lah berjalan...kalau tak....hahaha badan jugak merana! kang berat nak terbang ke Labuan!