CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, August 7, 2011

Nak atau tak nak ? ...mana suka : Ramadhan - 3

Salam Ramadhan ... Hari ke 6 hari ini - alhamdullilah...

Saya bukanlah yang arif menulis - cuma dari bacaan buku @ dengar ceramah aja...cuma tahu ruang permukaan saja. Semua orrang dah tahu tentang kelebihan / ganjaran Bulan Ramadhan ini...so tak perlu nak ditulis panjang lebar @ nak ulas meleret2 - buku2 di pasaran pun banyak - kat dalam alam maya pun berlambak2 mengenai kelebihan @ ganjaran dalam bulan Ramadhan ini.

Pertama2nya saya tujukan  @ ingatkan untuk diri saya yang daif ini - yang dah hampir senja ni...dan untuk rakan2 sekalian...

Nak ke tak nak? Banyak kelebihan @ ganjaran Allah swt berikan kepada kita dalam bulan ini ! Kalau kita tak nak - rugi loooo....!

Saya mendoakan kita semua diberikan kesihatan yang sihat walafiat untuk melaksanakan ibadah puasa dan ibadah lain.......kalau sakit @ tak berapa sihat - agak terganggulah untuk kita beramal ibadah...jagalah kesihatan disepanjang bulan ini !

Masak memasak untuk berbuka puasa - masak untuk bersahur pun ibadah !alhamdullilah .
Kalau sakit macam mana nak masak ?


Kuih serabai - kalau di Melaka ni femes lah ( ada orang kata kuih orang mati ! sebab saya dapat tahu kalau kenduri arwah ade la kuih ni....maaf kalau saya silap sebab saya PR Melaka )...
tak tahulah negeri2 lain - panggil kuih apa - Buat tambahan kuih untuk berbuka petang tadi....terasa nak makan serabai - buat lah sikit - senang bebeno nak membuatnya - resepi tengok kat tenet yer.......sodappp! kalau tengok rupa sangatlah tak cantik ( patutnya bulat2 comel @ kecik sikit gitu ) - sebab guna pan yang agak besar - jadi bila letak sesenduk adunan untuk dibakar tu....dia merebak - salah hemat tengok2 macam lempeng pulok dah....bila dah agak lebar - saya pun lipat dua...he3x.....kita buat dia kan ! Kuah / sosnya agak pucat - sebab saya guna gula perang - saya tak guna guna Melaka / gula merah ! kita buat dia kan...( banyak pulak rezeki hari ni - ada meehoon kenalan bagi &  bubur lambuk jiran bagi - alhamdullilah ! )

sekadar selingan Bulan Ramadhan 

 jemaah bersesak2 untuk keluar ke pintu 1 - King Aziz selepas solat

panggilan kaabah - bila lagi ?

sekian - selamat bersahur untuk puasa hari ke 7 esok .

6 comments:

Ayah Zain said...

sala SAK

kueh serabai? terlior pulak. minggu depan kalau jadik balik melaka,nak cari le

Nizam said...

Teringin nok ke Mekah nu

IMANSHAH said...

serabai tu femes juga kat kelantan..kami panggil serabe

sonata anak kancil said...

Ayah Zain : cari le AZ ...tak tahulah kat di mana ada....sy tak kosa nak gi beli2 ni !

sonata anak kancil said...

Nizam : jommmm....let's we go

sonata anak kancil said...

Imanshah : oh ye ke....serabe? hambo dok tahu weh...