CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, August 16, 2011

apa makna kuih raya ? - Ramadhan 8

Kuih raya ? apa makna kuih raya?

apalah cikgu Sonata ni....kanak2 tadika pun boleh jawab...soalan senang macam kacang ....
opppssss...makan kacang pun susah !

saya tak tahu lah....nak buat kuih2 raya  ke tidak ni...lagi 2 minggu nak sambut raya ni...
tahun ni saya tak "gairah" membeli kuih raya (belum tiba mood lagi kottttt....)

opppssss...saya mintak maaf kepada penjual kuih2 raya....bukan tak sudi nak beli - ntah lah saya rasa saya boleh buat ..! banyaklah masa awak nak membuatnya ! sudah2lah cikgu Sonata....tiba nasa awak beli jugak! sekarang cakaplah tak lah mahu ....nanti pergi Jusco beli jugak !!! 


sebenarnya kuih raya ni tak payah tunggu hari raya pun! sekarang kita tengok kalau di pasaraya tu - sentiasa ada kuih2 / cookies yang dijual - tak tunggu hari raya...ada sepanjang masa....bila rasa nak makan - beli aje la.....ini kalau nak beli lah !

kadang2 time mood rajin - saya pun buat  kuih ! tak yah nak tunggu raya2 ni....anak2  pun saya tengok tak lah semeriah mana mereka suka kan kuih2 raya ni - sebab selalu makan - jadi - ada ke tidak kuih raya ni , tak kisah !

seingat saya yang sudah2 - kuih raya ni nak kata banyak tu tak adalah - adalah juga orang kata sebotol dua tu....biasanya kuih2 raya ni kita letak dalam balang2 kuih kan ! bila tetamu datang - ntah berapa ramai yang datang - kuih2 tu macam tak luak2 je !!! sebab bila tetamu datang biasanya akan disediakan makanan agak berat....(ada orang kata - raya ni - raya mee.....macam2 mee kita buat / orang hidang kan !  rumah si anu mee goreng  , rumah si minah mee soto dan sebagainya - macam2 lah jenis meee !!! ) so kuih2 ni orang kata buat lawa aje atas meja ....lama2 kalau tuan rumah sendiri tak makan maka kuih2 tu akan lemau.....! amik ko - nak beli @ nak buat banyak2....last2 tak habis - sampai masuk nak raya haji pulak ! he3x

oleh itu - tahun ini - saya  simpan angan2 cadang nak buat sikit aje  ntah buat ntah tidak....yang rajin nak buat cik kakak ni ...dalam bulan puasa ni pun dia dah buat nak makan - tak payah nak tunggu raya ! kalau saya beli kuih raya ni pun - saya terus makan dalam bulan puasa ni.....jadi sebenarnya makan kuih raya ni dalam bulan puasa ni lah yang paling sedap! ...bila dah time raya ...kuih pun tak laku! dah tak sedap - sebab kita tamat puasa!

mari kita tengok kuih apa yang saya dah makan !

 kuih koye kacang @ putu kacang - beli di Bahau semalam 
beli 2 bekas - sebekas tu RM9 - datang dari Batu Pahat Johor - 
dah habis separuh bekas ! sedap !

 rempeyek kacang hijau - datang dari Kluang Johor - dekat dengan rumah MIL 
beli di Jusco tadi RM15.99 - sebelum ni pun selalu saya beli...sebab sedap!

 chocolate chips cookies - cik kakak yang buat 
pun dah tinggal separuh ! 

ni pulak - biskut badam agaknya - cik kakak juga buat
 - salut dengan coklat  - coklat dah habis - 
makan gitu saja tak payah nak salut2 lagi ! pun dah tinggal sikit lagi



26 comments:

IMANSHAH said...

saya order seratus ringgit je kak

Ayah Zain said...

salam

1 ramadan kami dah memborong kueh raya kat pt lapis laman pt sulong. beli sikit jer rm 190 jer. kueh dah mahal la sekarang

rosli said...

Hjh Zaleha,

Saya suka biskut badam tu....dah terasa sedap dan melekat kat lelangit...hehehe...nikmatnya

::FAIZ FARISH:: said...

aku suka tat nenas.. hehehe

JunAina said...

kuih raya buat tak boleh tak buat, anak2 mula bertanya bila mak rileks aje...

Rozali said...

Asssalamualaikum Cikgu Sonata

semua kueh dah tinggal separuh...
macam mana saya nak datang raya nanti....tentu dah habis...he he

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

dea bianglala said...

kuih raya maknanya sangat banyak... bagi saya. Tidak terbayangkan melalui raya tanpa kuih muih... hehehhe

mama ju, said...

Salam

Saya beli sikit2, dah makan pun.
Tak ramai org dtg kat rumah..

Nizam said...

Kuih tunjuk2 je koi ni...

hanez said...

salam, sdg plan nak cari kuih raya..

sonata anak kancil said...

Imanshah : sikit tu...order banyak lagi!

sonata anak kancil said...

AZ: lagi hebat AZ - 1 ramadhan dah beli - untuk raya ke....raya bulan ramadhan ?

sonata anak kancil said...

Rosli : minta mem buatkan ! puas makan....kalau sedap - samalah juga orang kata alah membeli menang memakai !

sonata anak kancil said...

Faiz : sila tanam nenas banyak2...buat jem - buat kuih tat nenas pun banyak ! lagi puas makan

sonata anak kancil said...

JunAina : nak selamat buat kuih bila anak2 dah tidur !....tengok2 kuih dah siap

sonata anak kancil said...

Rozali: W'salam - apa susah Atuk nak datang ke rumah saya - sila bawak kuih okey!!!!

sonata anak kancil said...

Dea : kalau tak ada kuih pun - raya tetap raya ! selamat hari raya

sonata anak kancil said...

Mamaju : buat lagi best mamaju...tapi kalau tak cukup masa - beli aje le
(sy pun tengoklah dulu...jika mood rajin - bolehlah buat dengan anak )

sonata anak kancil said...

Nizam : buat sendiri lah baru best - meriah la raya

sonata anak kancil said...

Hanez : bagus - work your plan !

Fadzli Amir said...

Salam kenal...saye memang tak ambil tahu sgt bab kueh raya ni...cik wife yg uruskan...tapi semua beli la...

sonata anak kancil said...

Fadzli : sy pun suka kalau suruh uruskan - yg penting bagi duitnya! best-best

ckLah said...

ckLah dah lama tak buat kuih raya sendiri. Dah hlang banyak skill.Anak yg no 2 memang minat, dan tak sabar2 nak beli bahan. ckLah tahankan aje...sebab PMRnya dah dekat benar...

cikgu_math said...

saya tak beli kuih raya tahun ni... kalau anak-anak rajin, adalah. Kalau dia orang tak rajin maka beraya tanpa kuih tahun ni...

sonata anak kancil said...

CKLah: samalah yg rajin ni anak no 2...dia pun dah habis belajar - ada di rumah kerja sendiri - boleh lah dia buat!

sonata anak kancil said...

Cikgu Math : anak2 remaja ni memang suka buat kuih - apa lagi kalau menjadi - sukanya dia. Hujung minggu ni baru lah nak beli bahan2 anak no 2 ni nak buat...