CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, August 7, 2011

akhirnya beli jua....Ramadhan - 4

Buat pertama kalinya hari ini beli sedikit juadah untuk berbuka puasa....
(tahun ni berazam tak moh kuar rumah ke pasar ramadhan ! - minta maaf tuan gerai sudah kurang sorang pelanggan )

Pukul 9.15 pg pergi ke MRSM Serting ziarah anak. Dah seminggu puasa baru dapat ziarah - sebab dengan urusan2 & juga dengan alasan - ala dah cukup  besar ! 2 minggu sekali okey kot....dia kata okey aje - okey la. Walaupun tak ziarah duit belanja tetap sampai kirim dengan kawan. Anak kawan ni pun sama dengan anak saya ni....Kalau dia tak dapat ziarah - diapun kirim duit anaknya dengan kami jugak.

ok - berbalik kepada beli juadah. Selepas keluar dari MRSM lebih kurang 12.30 - terasa nak beli lemang di N9 ni. Nak beli lemang yang sedap biasanya kami beli somewhere di persimpangan nak ke Alor Gajah dari arah Tampin -  namanya - Kendong ! Beli 2 batang lemang aje - tak sampai 5 minit pun ...tapi punyalah jauh dari Serting - Bahau - Tampin - Alor Gajah....! Biasanya kalau dari Serting kami lalu ikut kawasan Felda Bukit Rokan - Tebong - Durian Tunggal....cepat lah sampai. Tapi hari ini fasal nak beli lemang - ikut jalan jauh....puas hati dapat makan lemang sedap. Beli lemang yang harga RM7 x 2 = RM 14

Dah beli lemang -- masuk Alor Gajah - singgah pulak beli cucur udang Alor Gajah ( walaupun tak jumpa udang pong !!! ). Beli di gerai yang biasa beli cucur udang ni --- lain2 tempat tak tahu ! Ingat nak singgah di gerai / bazaar ramadhan di AG - tapi tak jumpa pulak di kawasan biasa. Mungkin belum lagi agaknya sebab kami tiba di AG pukul 1 lebih...Belilah cucur udang ni RM 5 + RM 3 = RM 8

Inilah kali pertama kami beli juadah untuk berbuka puasa setelah 7 hari.....
selain daripada itu menu utama ialah nasi....

pinjam gambar lemang kat tenet....he3x...lomang jugak kan !
macam ni lah tadi kat gerai tempat beli lemang tadi....panas-panas lagik !

selamat bersahur untuk esok hari ke 8....cepat sungguh masa berlalu

20 comments:

zulkbo said...

salam..
lumrah kita manusia bila meniaga ada saje yang tak kena..cucur udang tu,letak paste udang je la tu..haru..ermm..dah makan lemang cikgu kita tahun ni ye?he he..

Ayah Zain said...

ohhh lomang, aku terliourrrrrrr

IMANSHAH said...

Salam kak

Saya tadi ke pasar Ramadhan habis 20 hengget..itu bujang tu

n@m@n said...

saya baru sekali jugak ke bazar beli murtabak untuk bawa ke rumah mak mentua..

lebih suka wife yang masak..suka yang simple² je..hehe

sonata anak kancil said...

Zulkbo : dah boleh raya dah....ha3x , makan lemang ke, lontong ke, soto ke, nasi minyak ke...tak yah nak tunggu2 raya dah ! orang yang berniaga ni - kalau ada niat nak bersedekah - insyaAllah lebih untong..

sonata anak kancil said...

AZ : balik ke melaka gi lah beli AZ...takpun AZ buat sendiri !!!lepas hantar kat sy barang sebatang 2... berlomang le sampai ke petang

sonata anak kancil said...

Imanshah : hu3x....kalau purata 20 hengget sehari...sebulan ??? tak pe lah - gaji banyak lagi...cukup buat raya! (kalau sedap dan puas hati - no problem kalau sebaliknya tu yang
g****m )

sonata anak kancil said...

Naman : bagus anak menantu ni ! (tentu mak mertua sangat sayangggg)

....masakan isteri yang penuh dengan kasih sayang & keikhlasan yang terbaik !)

Nizam said...

Macam nok beraye pulok yek dengan lemang2

JunAina said...

salam...

aina pun sama semalam hari pertama membeli kat bazar ramadhan, sebenarnya yg paling utama nak beli kambing golek di bazar ramadhan kajang prima...

:.Noor Zaleha Jaafar.: said...

Assalam...

Akak pun byk tahun dah kurangkan g pasar Ramadhan.Semua msk sendiri yg simple2.Kalau kuih..akak buat sekadar cukup2 tampa membazir. Alhamdulillah..terasa misi berjaya. Cuma d akhir2 Ramadhan sibuk dgn kuih tu baru akak beli.Itu pun pesan hubby belikan sebungkus setiap sorang dan kalau nk extra d wajibkan menghabis nnti. akak pastikan tiada pembaziran. Moga tuan rumah berbahagia selalu.

rezeki said...

salam cikgu

sama la, buka nasi lebih sedap

lomang kalau kena yg sedap , jauh 30 km pun takpe pegi cari hehehe

tahun lepas lomang pak ali tu dah tak sesedap 4-5 tahun dulu , rasanya pasal terlampau banyak dan sukar nak jaga dan maintain kualiti

L said...

jom befikir dibulan ramdhan.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jom-berfikir.html

::FAIZ FARISH:: said...

lemang... hehe, tiap raya mesti ada

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

disini bersepah PARAM
tapi belum tergoda lagi....he he

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

rosli said...

Hjh,

Tk ape gitu, yg pntg sedap dan puas hati...

ckLah said...

Setakat ini...beli air jambu asam boi je di hujung simpang. Yang lain masih teruja masak sendiri. Harap2 sampai hujung Ramdhan lah semangat tu...

Temuk said...

Tak mengapa dicari dibeli, juadah yang enaknya memang terbuti. Tak beli, terkilan pula nanti. Azam masak sendiri tetap kan dilaksanakan, Insya-Allah, masih panjang Ramadhan. Salam bahagia.

daydeck86 said...

tak sabar nak bakar lomang rayo nanti

Anonymous said...

Haaa...klau berhajat nk jual lomang bleh cari saya...sya pembekal buluh lomang....0126328085....mohd badli