CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Sunday, June 1, 2008

Majlis Kahwin & Cameron Highlands

31.5.08 - aku gi jemputan kahwin staf di Sg Manik, Teluk Intan, Perak. Lebih kurang jam 7 bertolak dari rumah. Pergi sama ialah Fahd & Farahin, hubby jadi driver lah. Sepanjang perjalanan hubby jadi driver, dia memang tak percaya kalau aku drive. Pernah jugalah aku drive kat highway, tapi dia tak senang duduk, kononnya nak lelap mata, tapi dia rasa tak senang cara aku drive. Kalau dia duduk sebelah aku drive, macamlah aku baru belajar masuk driving school. Letih dibuatnya. Akhirnya dia ajelah yang drive.

Bila keluar tol Bidor, mulalah masuk hala ke Teluk Intan. Kalau tengok pelan, straight aje jalan teruslah jumpa rumah dia. Rupanya, ada beberapa trafic light, ada lah belok2 sikit. Aku pun naik confuse. Patutnya tulis lah berapa km dari tol ke, dari bandar ke, jadi kita boleh tahu berapa jauh kena drive baru sampai ke rumah dia. Aku pening, hubby mulalah dia dok kata macam2, buat pelan tak betul lah, itulah, inilah macam2. Dia nak ikut cara dia buat pelan, manalah kepala otak orang sama dengan dia. Tahulah awak tu arkitek! Teror buat dan baca pelan. Memang begitulah selalu kalau pergi ke rumah jemputan kahwin, jika pelan tak betul sepertimana bila kita jalan sebenar.

Bila tiba kat landmark hospital Teluk Intan, ok dah kira betullah tu. Akhirnya sampailah ke rumah dia hampir jam 11.30 pagi. Wow! Rumahnya dikelilingi oleh sawah padi yang sedang hampir masak! Bestnya!

Aku pun telepon bos yang aku dah sampai. Satu hal pulak jalan nak masuk ke rumahnya hanyalah one way, kereta tak boleh selisih. Kalau berselisih, satu mesti kena beralah, kenalah reverse dulu. Aku pun telepon pengantin ni ( Norhamidah), macamana nak parking, so dia suruh parking kat rumah besar - rumah batu, sebelum rumah dia, itu rumah kakaknya. Ok lah. Taklah jauh mana pun. Bila tiba, aku memanglah asing dengan orang kampung tu, so masuk straight aje, rupanya itu adalah rumah bawah, pengantin kat tingkat atas! So aku keluar semula, naiklah ikut tangga, barulah jumpa dengan si pengantin ni. Sempatlah posing dengan dia.

Bila jamuan, wow sedap nasi minyaknya, apa taknya panas2 sebab jamuan baru bermula. Selesai jamuan, minta diri nak ke jemputan somewhere kat Ipoh pulak, coursemate hubby. Ni pulak satu hal, tak ada pelan, hanya pakai telepon aje. Minta emailkan pelan, dia tak hantar pun, terlupa dan sibuk. Ok lah boleh terima alasan tu. Ikut jalan biasa, bila nak tiba kat Ipoh, bila hubby call baru dapat, dia kata masuk tol Pulai, masuk kat Sg Siput Utara/ Selatan - aku lupa. Dia kata ambik ke KL, jalan punya jalan tak jumpa2 juga yang dia kata tu. Hah apa lagi, dah nak sampai ke Tapah. Tak jumpa lah jalan mana. Hah kali ni, bila kena pada jemputan hubby ni dia tak bising pulak, macam jemputan aku. Aku diam, kalau banyak cakap nanti, macam2 boleh gaduh aje. Bila dah keluar tol Tapah, apa lagi kita orang pun teruslah ke Cameron Highlands. Ingatkan nak masuk ikut Pulai sebab jemputan tu somewhere kat bandar Ipoh, dah keluar tol Tapah terus aje lah naik ke CH ikut sini. Terus ke Ch, adalah untuk hadiah birthday si Fahd. Farahin dulu gi Trengganu. Fatehah nanti gi KK.

Singgah kat Bharaat Tea Plantation untuk minum teh. Hubby pertama kali tiba. Aku dah kali ke 2, so aku jadi tour guide lah. Tiba kat Marina Chalet dah kat jam 4 petang. Lepas solat, terus ke Brinchang nak gi ke pasar malam yang tertinggi kat Malaysia!Hujan. Awal bulan 4 aku gi hujan lebat juga! Nak kata apa, dah agak kesejukan dan gigil juga. Bila jalan hala ke Kea Farm dan terus ke tempat Raju's ice-cream atas bukit lagi tu, punyalah panjang traficjam dari tol Pulai agaknya orang nak masuk ke CH. Alamak, hubby dah bising, mesti punya terperangkap dalam jem ni. So, kita orang singgah makan waffle & aiskrim, turun bukit, sahlah memang terperangkap dalam jem. Tiba kat chalet hampir jam 8 lebih. Pada hal dari chalet ke Brinchang
1 km aje...malam hujan sikit, tu pun dah kesejukan, tidur guna 2 lapis selimut tebal!

Chalet kalau ada heater ok lah juga. Tapi agaknya bila duduk kat CH ni nak beri rasa suhu kat sini, sebab tu agaknya tak ada heater. Air-con original. Air dahlah sejuk macam air batu, nasib baiklah water heater ok, so tak lah sejuk sangat suam2 kuku aje. Kalau tak, tak mandilah aku oi!

0 comments: