CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, June 16, 2011

tak ada rupa tapi ada rasa...


alahai rupa tak seberapa...rasanya kuih paling mudah nak buat...hari Isnin baru2 ni kat sekolah - kak kantin beritahu - cikgu rasalah kuih ni...sedap ! kuih apa? kuih kertas.... Kuih kertas ? wah rasa terkejut bila aku dengar kuih kertas...macamana buat?mungkin tempat lain panggil nama lain.... senang je cikgu......tepung pulut + kelapa parut + garam sikit = bulat2 kan , lepas tu leperkan - goreng dalam minyak panas.....dah selesai - sira pulak dengan gula macam buat kuih keria gitu.....ohhhhh senang bebeno macam ni.....aku pun rasalah satu dulu....memang sedap masa panas2 suam lagi - baru angkat dari kuali. Aku rasa macam aku pernah makan kuih ni.....rasa liat2 sikit tapi bolehlah makan kalau tak ada gigi pun ! kalau guna gigi palsu pun gerenti boleh makan punya - tapi awas yer....kunyah pelan2 sikit....mana tahu nak jadi sebab - ambik ko...buat lekat pulut tu....JANGAN SALAHKAN aku tahu....!

maka petang tadi aku pun menggodaklah tepung pulut dengan kelapa parut ( yang putih aje tahu - baru lah lawa sikit warna kuih tu ) .....kerje senang aje.....kalau tak mahu manis - jangan sira banyak sangat air gula tu....kuih ni lawan dengan air teh 0 kurang manis sebab kuih dah manis....tak pun dengan air putih 0 je...

bila hubby makan - dia kata - ini kuih orang Ganu ! yer ke? kalau ada orang Trengganu terbaca kisah kuih ni...bolehlah komen ....betul ke cek buat ni!

selamat mencuba

17 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

1st time nmpk.. hehehe

noorsafone said...

mama panggil kuih GETAS...kt My Resepi pun ada...dh lama mama tak buat...dulu pernah buat...mmg sedap liat2 kan..

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

Alhamdulillah
dah selamat kembali
moga memperolehi umrah yg mabrur
(maaf ketinggalan)

Wassalam

sonata anak kancil said...

Faiz: baiklah awak gi cari dan beli kalau nak rasa

sonata anak kancil said...

noorsafone: tu lah ada dengar orang panggil Getas - tapi kak kantin tu cakap kertas...kita pun ikutlah kertas !

sonata anak kancil said...

Rozali: w'salam...alhamdullilah selamat semuanya....insyaAllah line clear

IMANSHAH said...

kuih pelik tu namanya

Miecyber said...

Sedak weh kueh ter...

Naik basikal ke Mekah

sonata anak kancil said...

Imanshah: kat kelate ade kot...

sonata anak kancil said...

Miecyber:sedap-sedap...kuih orang lama

izman said...

yang penting rasa.

n@m@n said...

oghe klate tokleh nok komen lah..hehe

farahin said...

ok umi !
nanti in nak cuba buat
hihihi :)

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum,

Akak orang terengganu. Tapi kuih 'Getas' pulut ni bukan kuih orang terengganu. Akak rasa kuih ni kuih orang KL kot. Sebab masa akak masih bersekolah (di Kg. Bharu KL), kuih ni akak kenal di sini.

Di terengganu ada juga kuih getas, tapi bahan dan caranya lain. Kueih getas terengganu ramuannya, tepong gandum, margerin, uli macam karipap, potong keping kecik, goreng. Lepas tu disira dengan air gula juga.

Selalu kuih ni hari raya orang buatlah.

IMANSHAH said...

entah, tak berapa reti pasai kuih muih ni..ambo suka lompat tikan ngan tepung pelita je

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

huuuu mabelos!

Wan Nurdiana said...

memang suka makan kuih ni.tapi tak tahu namanya. Bolehla mencuba bila2, since dah ada kat myresepi.

Thanks for the idea. :-)