CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, May 24, 2011

cara melegakan batuk...

Minggu lepas tak berapa sihat...
Alhamdullilah hari ni dah okey la...apa taknya - kasi habis itu obat !

Tapi satu yang kurang baik sikit....batuk
Mengokok2 batuk...taklah teruk sangat dah...

Kalau dah batuk - mak ai...gatal semacam tekak ni...

Maka kalau dah batuk tu...macam2lah petua yang diberikan oleh pakar2 yang arif ni

1. nak cepat - beli ubat batuk kat farmasi / gi klinik

2. you minum air  madu - perah asam limau   - - dah buat aku kata

3. kak - minum air asam jawa ! alamak....aku tak minum pun - sebab masam ! ( sebab dah minum madu ! )

4. you ambik kelapa muda - campur garam sikit - bacalah selawat - insyaAllah boleh lega...
yang ini aku belum try lagi.....

Hari Jumaat lepas aku pun belilah kelapa muda yang orang jual di gerai tepi jalan hala  ke rumah aku ni...Lagi pun hari panas terik ni sedap minum air kelapa !
Aku sangat2 jarang beli air kelapa ni...ntahlah kata orang minum air kelapa ni boleh tawar ubat kita makan...
Aku pun tak tahulah...

Kak - saya nak beli kelapa muda ni - berapa sebiji? 


RM2.50 .

okey saya nak sebiji....nak buat ubat - ubat batuk.


Betul kak - kak letak garam sikit dalam air kelapa ni..
kalau nak buat ubat ambik kelapa pandan ni...

berapa pulak harganya?


RM3.00

okey lah...(nampak benar aku ni tak pernah beli kelapa muda sebiji2 ni )
banyak mana kena minum ?


Ikut akak lah....kalau boleh habis sebiji....boleh jugak...kalau tak - minum sikit2 dulu...
Banyak2 minum kang mengah !
ohhh....okey...

Sampai rumah - apa lagi.....berdegok2lah aku menyedut air kelapa muda....
Ahhhh...bestnya ! 


Alhamdullilah nampaknya makin kurang gatal batuk ni....mujarab jugak petua ni
Tengahari tadi aku beli lagi sebiji ! wooooowww best !


You all  ada petua lain untuk melegakan batuk ? boleh kita kongsi di sini...



wallahualam



12 comments:

zulkbo said...

salam..
cuba makan madu dan limau
di campur dalam air suam..
insyaallah..

Nur-nba said...

Salam.. tq kak sebab kongsi dengan kami..

Mie said...

Boleh dicuba petua ni.. saya kalau kena batuk, makan ubat apa pun, dua minggu baru lega..

Anonymous said...

Assalamualaikum Nur,

Alhamdulillah dah sihat.

Ada kawan bagi petua, kalau batuk lama, cuma minum aiskrim. jangan banyak semangkuk saja. Akak sendiri tak pernah cuba.

::FAIZ:: said...

thanks 4 d info

Nizam Awang Brahim said...

Beloh limau nipis sebiji.Lepas ter letok kapur makan sikit ranto kerat ter.Tenyeh ke dada.Lepas ter bior dia kering sendiri.

Kak Imun said...

Salam, cikgu sonata. Kalau batuk, kak pulak minum perahan limau kasturi dicampur gula sikit...:)

Syukurlah batuk cikgu dah sembuh...:)

Ah Win said...

salam kak...musim2 panas mmg best minum ais..skrg saya pun tgh batuk..sy dah try minum air limau kasturi panas x taruk gula..batuk saya KEKAL MENTEN...lepas dgn petua akak pasal air kelapa ni...rasa nak try lah...

kalau berjaya...saya komen lagi...kalau tak berjaya, saya akan komen juga..hehehehe

So Shy Lady (SSL) said...

saya amalkn perah limau pd kicap n telan. ltak sudu btul2 ke anak tekak

So Shy Lady (SSL) said...

saya amalkn perah limau pd kicap n telan. ltak sudu btul2 ke anak tekak

safiudin.com said...
This comment has been removed by the author.
safiudin.com said...

alam,

batuk.

hampir 10 hari yang lepas saya mengalami masalah ini.

benar-benar mengganggu. saya dah cuba macam-macam cara, ubat batuk, madu dengan limau. tak sembuh juga.

sampaikan masa batuk, perut terasa sakit..

lastnya;

saya minum air batu, makan kacang.. laaaa ni dah tak batuk..
eeehhh! ajaibnya.

ps: setuju dengan 'petua' kunang-kunang.