CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Saturday, November 12, 2011

Horas ! - Pulau Samosir , Lake Toba - Day 2

Good morning guys....

Sambung semula kisah dari Lake Toba. Pagi2 yang mulia ni - seakan2 sama seperti kami pagi2 dah nak pergi ke Pulau Samosir yang berada di tengah2 Lake Toba hari ke 2 berada di Lake Toba. Pulau Samosir ni dikatakan lebih besar dari Negara Singapura. Mengikut kata Pak Ramli tour guide pulau ini berkeluasan lebih kurang 628 km per. ( nak tahu lebih detail - google je le ).


Dari hotel kami ke tempat bot di kawasan pekan Parapat.
( Nak tahu cerita kenapa dipanggil Parapat ?).
Dikatakan dulu kawasan ini dulu2 sejuk - jadi siisteri waktu malam2  tu berasa sejuk...mintaklah sibapaknya ....Pak....duduklah rapat2...sebab sejuk - jadi akhirnya lekatlah nama Pa-rapat.
(gelak kita orang dengar).


Lebih kurang jam 8.30 pagi kita orang naik bot ini ke Pulau Samosir yang mengambil masa sejam lebih.
Legenda Pulau Samosir pun ada diceritakan oleh Pak Ramli . Samosir ini ialah anak kepada SiPugus-Pugus (simiskin) - yang berkahwin dengan seorang perempuan cantik (jelmaan ikan emas) - yang telah mungkir janji supaya tidak beritahu asal usulnya - bila SiPugus-Pugus marah kepada anaknya yang telah makan bekalannya - dia pun kata yang anaknya adalah asal anak ikan emas....siisteri sedih - ribut taufan melanda kawasan itu - siisteri kembali sebagai ikan - SiPugus-Pugus tenggelam dalam lautan air - dan anaknya berada ditengah2 danau ini - itulah jadi nama Pulau Samosir. (kalau google ada kisah2 ni semua - macam2 versi cerita rakyat @ legenda ni)

 Bot yang boleh menampung sehingga 20 penumpang 

Kawasan Pulau Samosir dari bot

Horas !!!!  selamat datang -  dah sampai ke Pulau Samosir 

 Tourist dari Melaka ...mau ke mana pak? he3x

 Tourists dari Melaka  berjalan menyusur kiri kanan gerai2 jualan cenderamata untuk 
menuju ke kawasan perkampungan Kaum Batak 


  pelbagai cenderamata boleh dibeli jika berkenan - nak beli - beli le...tak nak beli - tak payah sibuk2 nak tanya berapa harga - sebab mereka mengharapkan tourists akan membelinya.
(saya tak beli - sebab kurang berkenan...hanya pandang2 - jangan pegang2)

masih lagi dalam perjalanan menuju ke kawasan kampung

dah sampai ke pintu masuk kampung Batak Siallagan 

okey.....nanti sambung apa yang ada dalam kawasan ini....
betul ke orang kata kaum batak ni makan orang???

11 comments:

luahfikiran said...

SALAM,
OH, BYK TEMPAT YG DILAWATI NI ! MENANTIKAN N3 SETERUSNYA !

sonata anak kancil said...

Wassalam - InsyaAllah Dato' jika berkesempatan lagi - sebab sibuk dengan tugas2 rasmi

sonata anak kancil said...

Oppppsss.. dato'tugas rasmi @ kerje2 sekolah yang perlu dibereskan!

rezeki said...

salam cikgu

ada org berenang tak kat pantainya?

Hjh Noralenna Abbas said...

Akak lawat Danau Toba n Pulau Samosir years ago. Waktu itu kawasannya bersih n cantik, tak taulah keadaan kini,masih gitu kah?

cikgu Naman said...

wah..macam challenging je ni..banyak betol tempat yang akak sonata dah terjah..hehe

sonata anak kancil said...

Rezeki @ Pak Itam - ada ! nanti sy letak N3 ni - campak duit

sonata anak kancil said...

Kak Nora - apa khabar? lama tak dengar berita ni...macam tu lah - ok je...kalau banding dengan kita - tempat kita lagi baik

sonata anak kancil said...

Cikgu Naman - ada le jugak...buang tension kerje! tengok tempat orang

Zaitun said...

Masa pergi dulu kak Zai sampai ke tempat yang dipanggil Tomok.Ada persembahan tarian kaum batak.Barang yang masih kak Zai simpan ialah kalender batak yang dibuat dari kayu.

sonata anak kancil said...

Zaitun - lepas ni baru gi ke Kg Tomok