CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Wednesday, June 20, 2012

Sejarah Pengembaraan Ke Benua Australia - 1

Salam satu dunia ! Hampir 3 minggu saya tidak update catatan di sini.
Semuanya gara2 pertukaran jadual harian saya yang tidak diduga telah bertukar 100 % . Kenapa 100 % ?

Sepertimana sedia maklum - sebaik saja saya selamat sampai ke tanah air pada 5 Jun 2012 dari negara yang terkenal dengan  kangaroo / wallabies / kaolas / dan macam2 lagi...saya dikejutkan dengan panggilan telefon jabatan pelajaran - saya ditukarkan ke sebuah sekolah yang bakal dinobatkan sekolah kluster (insyaAllah) - maka "bertungkus lumus" lah saya menyelesaikan segala tugasan di sekolah lama - jadi untuk bersantai2 di blog ni - tidak ada masa. Berblog ni lebih kepada - bila saya rasa  free - relax kan minda - terjah2 ke blog rakan (maaflah rakan blog - saya tak berkesempatan untuk berblogwalking). Hari ni rasa agak free sikit - bolehlah saya mula catat pengembaraan saya ke benua Australia.

Saya perlu catat satu persatu . Catatan ini lebih kepada rekod perjalanan agar saya dapat rakamkan semuanya dalam bentuk penulisan. Sebab kalau tak ditulis - kisah perjalanan ini akan lenyap begitu saja - kan ke rugi tu ? Mana boleh simpan dalam kotak minda ni ....Jadi bila dicatat - saya boleh baca - saya boleh refresh sejarah perjalanan ini. Saya juga mengizinkan lah kepada sesiapa yang nak buat panduan - dipersilakan lah. Semuanya sekadar kongsi pengalaman - tidaklah pulak berniat nak menunjuk2 semuanya. Semuanya adalah untuk catatan peribadi saya @ untuk generasi saya akan datang. Dan juga untuk - Manalah tahu kan kot2 masa bersara nanti boleh buat buku ke...(angan2 je lebih....).


Baiklah saya mula sekarang - sejarah pengembaraan ke bumi kanggaroo....
Cewah....macam nak berceramah pulak...he3x

 Pengembaraan saya semasa cuti sekolah baru2 ni - adalah bertujuan menziarah anak yang sedang belajar di Sydney. Hajat hati tu memanglah nak ziarah anak - tapi kalau bajet tak cukup - tak sampai juga hajat kan. Tapi AirAsia kan "rajin" promosi gila2...Nak jadikan cerita - kebetulan pulak (kadang2 je kebetulan ni - bukan rajin ponggg ) - saya godaklah promosi AA ni pada bulan Nov 2011-tengok2 harga tiket pergi balik lebih kurang RM1000 lebih sikit je (exact figure lupa dah...tapi banyak murah lahhhhh...)...saya pun tanya hubby - nak pergi tak - kalau confirm nak booking ni ....hubby pun setuju lah nak pergi! Apa lagi - pucuk dicita ulam mendatang - serta merta saya booking tiket ni. Dah selesai booking - saya pun informed dengan anak di Sydney. Dah selesai booking ni....berbunga2 lah seronoknya hati ni akan ke bumi kanggaroo...suka bukan main lagi....(hubby dah gi 3 kali ke Aussie ni...saya je belum ). 

AA masa tu hanya ada dari KL ke Melbourne je - bila anak saya balik bulan Januari 2012 - anak saya booking pulak tiket Jetstar dari Melbourne ke Sydney. Masa tu Jetstar pun ada offer macam AA jugak.Kalau nak travel dengan bas pun boleh - tapi harga bas lebih kurang sama dengan Jetstar yang di offer - dan kalau naik bas makan masa hampir 12 jam - jadi rugi perjalanan (walaupun sebenarnya seronok kalau naik bas ni sebab sepanjang perjalanan akan dapat lihat suasana tempat orang).

Saya hanya beli tiket saja - semuanya saya akan travel sendiri - tidak guna travel agency untuk ground / tempat lawatan. Anak saya banyak membantu untuk tempat2 lawatan di Sydney. Selain daripada itu saya juga mencari2 di internet - interesting places di sana.

Penginapan saya di Sydney - saya telah menumpang di rumah rakan anak saya di Arncliffe . Jadi ini menjimatkan kos tempat tidur ! Anak saya tinggal di Kensington. Nak kata jauh tu antara 2 tempat ni tak lah jauh mana pun - dengan public transport nya yang cekap - sekejap je boleh sampai,

Perjalanan saya ke Aussie ni  diikut serta kawan saya suami isteri - suaminya dah bersara (rakan sejawat di sekolah lama & isterinya pulak CC di sekolah yang sama juga) - mulanya saya beritahu dia saya nak ziarah anak ke Aussie dengan hubby - dia pun nak tumpang @ jalan2 ke sana - (mereka ni pun kaki jalan gak...). Tapi tiket AA dah mahal masa mereka booking - lebih kurang RM1600 pergi balik. Diorang nak ikut jugak - saya kata ikut lah....mereka bayar kan - ! Rancangan awal kami ber 4 akan ke Aussie ni.

Ohhhh yer....Mulanya saya nak pergi dengan hubby ...tapi semuanya ini adalah ketentuan Illahi - apa nak kata - lebih kurang lagi 3 minggu sebelum berlepas pada 26 Mei - bapa nya tak berapa sihat - bimbang jika berlarutan tidak sihatnya - maka serta merta hubby tukar plan. Takkan lah saya tak pergi pulak kan. Untuk tidak "rugi" terus - hubby telah bayar tiket untuk anak sulung saya si Farhan - masa tu harga tiket dah harga biasa - saya terpaksa bayar  RM2000 lebih pergi balik untuk Farhan. Tiket AA hubby punya tak boleh ditukar / dibayar denda - alasannya masa booking tu harga promosi - so burnt tiket hubby. Begitu juga tiket Jetstar - saya berurusan dengan Jetstar - tukar ke Farhan - tapi kena bayar denda hampir sama banyak jugak dengan harga asalnya.Farhan sangat2 terkejut bila abahnya bayar semua harga tiket ni....dekat RM3000 semua sekali !!! Alasan abahnya - teman umi untuk jumpa Mohd di Sydney...& kesian kat kawan saya yang ikut serta sebab mereka nak sangat2 berjalan dengan saya. 





 Nikmatilah keindahan matahari terbit saat sampai ke Tullamarine Melbourne Airport.
Penerbangan 10.30 malam pada 26 Mei dan sampai 8.30 pagi 27 Mei (waktu tempatan) - lebih kurang 8 jam terbang - letih looooo......


bersambung.....








6 comments:

nadz said...

Assallamualaikum Cikgu Sonata,

tak sabar nak tunggu pengalaman cikgu..cuba free2kan waktu untuk cerita dan berblog..Semuga cikgu sihat sejahtera di sekolah baru

mama ju said...

Salam sejahtera cikgu

Tahniah, memulakan dokumentasi diri...tengah syok baca....tiba-tiba..

Nur-nba said...

Assalamualaikum.. Kak Sonata, apa khabar? Bagaimana keadaan di sek yang baru.. Nur harap semuanya berjalan lancar..

Rajin akak mengarang.. Jangan lupa karang sambungannya ye.. :)

sonata anak kancil said...

Nadz - w'salam - alahmdullilah ok aje di sekolah baru

sonata anak kancil said...

Mama Ju - salam sejahtera juga - ok ok saya akan terus sambung lagi !

sonata anak kancil said...

Nur nba - w'salam - khabar baik - sekolah baru so far so good...seronokkan diri ! insyaAllah akan terus sambung