CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Thursday, March 15, 2012

Persiapan ke Chennai....( 2 )

Ok kita sambung lagi yer....sape nak baca - baca lah...suka2 kongsi pengalaman - mana tahu kan - nak jalan sendiri2 ( lebih murah ) dan kena try and error lah - hopefully ok lah kan...! mungkin apa yang saya buat ni boleh jadi panduan kepada semua...berkongsi pengalaman - bagaimana persiapan saya ke Chennai...selama ni orang lain uruskan!

Bila dah confirm dengan Airasia kami akan ke Chennai - saya pun mulalah buat research. Mulanya  saya tanya juga dengan travel agency yang saya dah order ke Kalkota. Bila dia beri itenary yang tak ada guide - dan agak mahal berbanding iternary ke Kolkata @ hampir sama - sebab ke Kalkota saya booking untuk 3H2M , tapi ke Chennai 4H3M - maka saya kensel aje la. Kalau buat itenary tanpa guide ( free and easy ) - tak payah lah saya kata kat hubby - sebab apa - bila kat sana nanti satu hal pulak kita kena cari guide  - kena bayar lain pulak - dah tentu bertambah kos.....kalau dah macam ni saya cakap kat hubby baiklah kita redah sendiri..... sib baik hubby biasa dah travel sorang2 ke oversea ni...tu yang rasa confident boleh buat ni semua. Pengurusan segala bagai ni - semuanya saya yang buat - hubby tahu siap aje  sebab dia lagi sibuk dari saya jika banding tugas saya sebagai cikgu.


( nak jalan sangat....tapi bajet ciput !!! ha3x - gelak sendiri....). Sebenarnya jalan2 macam ni saya belajar dari seorang kawan yang berani - dia boleh berjalan hanya berdua @ lebih - semuanya urus sendiri @ kadang2 ada juga dia guna travel agency. Jadi kita kena tawakkal - cuba berani - insyaAllah ok semua.

Saya tanya kawan ni macamana nak booking hotel di oversea. So, dia beritahu order melalui Agoda. Saya pun search lah Agoda ni. Baca reviews orang yang telah booking melalui Agoda ni. Bila baca2 reviews orang - rasa cuak pulak...fikir punya fikir - takkan lah semua macam ni kan - yang negative side lah kan.Nak cuba cari backpackers bimbang backpackers kat India ni tak semengah mana kan ....so saya taklah berhajat nak cari backpackers.Takut ntah apa rupa pulak kan. So, kensel - saya tak cari pun.

Saya cuba cari sendiri yang lain - saya jumpa Asia.rooms. Bila baca reviews dan yang beri komen tu nampaknya macam orang best2 aje...saya pun nekad nak guna Asiarooms ni. Saya telefon terus ke Asiarooms di KL. Mak aiiii.....bimbang tu tetap ade la...sebab tak pernah lagi buat "kerje giler" ni.....main pulak dengan guna2 credit card ni. Bila dah gedebak gedebuk - gitu gini soal jawabnya...saya rasa konfident. Apa nak jadi lah - saya tawakkal saja. Saya rekomen kan - sape2 nak cari hotel - bolehlah guna Asiarooms ni...banyak hotel2 yang ada offer seluruh dunia....(pandai2 la banding2 harga) 

Saya pun masuklah kat Asiarooms ni. Cari punya cari - nak cari hotel yang semurah mungkin - jumpalah satu - bila nak guna   mastercard dia tak terima pulak.Manalah hotel yang harganya dapat memenuhi bajet saya ni dan boleh guna mastercard....search punya search jumpalah The Royal Regency, masa tu rating hotel ni 4 star katanya la...alamak - rasanya mahal benar - memang mahal pun, tapi ikut catatan di Asiarooms ni hotel tu beri offer....tu yang dapat > < RM150 per night. Maka , saya confirm ambik The Royal Regency, Chennai. Ohhh....nama bukan main gah lagi - the royal katakan ! ( memang best pun!!!).

Ntah kat mana lokasinya tak tahu lah kan....manalah kita pernah sampai ke sana...........main redah aje le. Untuk 3 malam saya perlu bayar > < 7300 rupee gitu lah - lupa exact figure - tapi bila nak check-out saya bayar > < 150 USD. Mulanya saya order juga airport transfer - tapi bila dah dapat guide abang ipar cikgu saya tu - saya cancel airport trasnsfer bila lagi 2/3 hari nak berangkat ke Chennai.Cardcredit - hanyalah untuk cornfirmation sj - kita tak perlu bayar sebelum kita sampai di sana - bayar selepas kita nak keluar nanti. So, secure sikit lah kan...

Nak pergi India kena ada visa. Visa tak jadi masalah sebab masa cadang nak ke Kolkata - visa dah siap di buat oleh travel agency yang saya order. Kalau tak silap kena bayar RM180 buat visa ke India ni - untuk 6 bulan. So, visa saya baru saja tamat bulan 2 - 2012 , kalau nak pergi lagi bolehlah...tapi bajet mana ada lagi  - tiket mahal - tak ade le hajat nak pergi lagi....lainlah kalau sibuk business kan ! ( baru saya tahu rupa2nya negara berbeza harga visa pun berbeza...ingat main pukul sama rata aje !) - so visa dah settle - hotel pun dah settle...tunggu masa nak terbang je.


lokasi hotel depan jalan raya yang tersangatlah sibuk - non stop honking!


sekian - bye....tunggu kisah naik kapalterbang pulak !




15 comments:

Aine Ainun said...

Wow....p bercuti rupanya....
Yelakan..kita smestinya nk dptkn bilik yg selesa n selamat..

mama ju said...

Salam cikgu

Terimakasih. Saya suka semua cerita jalan2...sendiri tak jalan tak pe asal baca cerita jln2..

attyfir said...

suka baca entry org jalan2..mana tau satu hari nanti dpt pulak pergi

Ako Retna said...

wah kak,
jauh perjalanan luas pemandangan hehehee...

amacam chennai?
menarikkah?

Ako Retna said...

saya slalu guna khidmat agoda kak tapi utk hotel2 dalam malaysia je..

klu kat luar ni, saya refer lonely planet dulu, cari mana hotel2 yg derang suggest then baru google n baca review ...

tapi bak kata akak jgk, hotel kat chennai tu takot gak klu nak pilih yg backpackers ni hehe takut x semenggah kan hehe..

citer la tempat2 menarik lagi n pengalaman ke sana juga :-)

Mie said...

Saya lebih suka guna Agoda, sbb cukai ditunjukkan sekali berbanding portal lain. yg menyebabkan kita terkejut bila membayarnya di kaunter hotel...

sonata anak kancil said...

Aine Ainun - biasanya gitu la...jika ada peluang sy suka jalan2 ni...yg menghalang jalan2 ni ialah harap tunggu cuti sekolah aje

sonata anak kancil said...

Mama Ju - W'salam - TK sudi membaca - sy kalau ade geng2 "sekepala" @ "ngam" suka aje buat kerje ni
semua !

sonata anak kancil said...

Atty's - Tk sudi membaca celoteh saya ni....boleh la buat rujukan jika berkenan.

sonata anak kancil said...

AKO - memang pun seronok tengok budaya orang - pada saya Chennai menarik - walaupun tersangatlah sibuk - nanti sy tulis lagi

sonata anak kancil said...

AKO lagi - nak order hotel ni - sy cek betul2...cara bayarannya - offer nya tu ada hidden cost ke @ include tak dgn tax dan segalanya...cek betul2 dulu - dah ok - tekan aje le ok !

sonata anak kancil said...

Mie - oh yer ke...kawan sy pun suruh cek Agoda - tp seperti sy cakap lah - dah baca macam2 reviews sy ikut Asiarooms. Tentang byran hotelni - sy cek betul2 jika ada all the hidden cost - betul ke tak harga offer dsb

atuk said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

saya masih guna travel agency, tak berani lagi...he he

sonata anak kancil said...

Atuk - wasalam - biasanya sy guna agensi jg - tp kali ni cuba sendiri - sebab pakej agensi agak mahal

UMMI HAKIM said...

wow..dah try ke paris dgn redah je? sy dah try..hoho..memang try n error ni amat bagus..bolehlah share lagi ya.sy sukaa..sbb sy pun sama..suka jln..jlnkn ibarat air mengalirr