CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Wednesday, October 26, 2011

LCCT - Medan - Day 1

Hari ini nak mula cite perjalanan ke Medan.

LCCT - Polonia Airport (Medan) mengambil masa 50 minit saja. Ok lah kan terbang kejap aje - dah sampai ke seberang M'sia. Booking tiket ke Medan dah setahun ! Ini semua kes tiket murah (macam naik bas Melaka - Penang ). Beli tiket saja - lepas tu kita orang beli ground dengan travel agensi di sini yang kebetulan pulak ada offer dari Medan - untuk 3H2M - Medan - Lake Toba - Berastagi - Medan.

Flight pukul 7.40 pagi - tiba pun lebih kurang 7.40 pagi (waktu tempatan Medan) - beza masa 1 jam. Tak perlu susah2 nak makan dalam flight kalau terbang sekejap aje.

Selesai check-in di imigresen - tour guide Mr Ramli sudah siap sedia menunggu dengan terpampang nama saya! Kami seramai 4 orang menaiki KIJANG yang dipandu oleh Mr Ramli yang sangat peramah !



Masih awal pagi - lokasi pertama ialah melawat Istana Maimon. Taklah jauh mana dari airport. Saya rasa mana2 agensi pun akan first2 bawak ke istana ini.Ini adalah istana kesultanan Deli.Sultan Deli sekarang berumur 13 tahun - kerana bapanya telah meninggal dunia semasa kejadian tsunami besar lepas. Tetapi sultan dan ibunya telah menetap di kampung ibunya dan bersekolah di sana. (lupa nama kampung - tapi kalau tak silap Makasar rasanya).Kerabat keluarga nya seperti kebanyakan rakyat jelata - mereka menjalani kehidupan harian seperti rakyat lain-ada yang  menjalankan perniagaan biasa2 saja & lain2 aktiviti. Istana ini dibina oleh Sultan Makmun A-Rasyid Perkasa Alamsyah untuk permaisurinya.  Warna istana nya kuning (warna raja) direka oleh arkitek Itali. Sangat cantik dari luar dan di dalam nya. Bolehlah baca di sini dengan lebih lanjut lagi.

Istana Maimon 

Dalam Istana 

Singgahsana Sultan

 Bilik Mesyuarat 

Tugu @ Papantanda

Tak lama kami dalam istana ini. Tidak lah kami menjelajah ke ceruk pelusok istana ini. Selepas meronda bandar Medan kami terus menuju ke Lake Toba yang mengambil masa perjalanan selama lebih kurang 4 jam.

**** nanti sambung lagi. 

9 comments:

daydeck86 said...

Salam kak SAK
teringat kenangan dulu ke Medan, Istana Maemon tetap sama jer tak banyak berubah


http://www.daydeck86.com/2009/03/medan-laaaa.html

Anonymous said...

Salam Sonata,

Semoga gembira di sepanjang perjalanan.

::FAIZ:: said...

tak penah lg pg Medan

sonata anak kancil said...

Daydeck : macam tu lah tersergam indah - sentiasa ada kaum kerabat yang menjaganya

sonata anak kancil said...

Kunang2 : seronok kak - tengok negara orang

sonata anak kancil said...

Faiz : ada peluang boleh pergi - kejap aje

mira_nas said...

bestnya, sy kalau pergi Indonesia,sy akan terus blk kg kat Tapanuli Selatan.. ;-) mesti bnyak awk ronda2 kat sana

Unknown said...

SALAM,
JALAN JAUH, BANYAK PENGALAMAN ! SELAMAT BERCUTI

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.